|
کدخبر: 322925 سارا سمیع شمس

گفتگو اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه درود گران و مبل سازان تهران:

دلیل گرانی مبلمان فاش شد / این افراد بازار را به هم می ریزند!

عباسی گفت: فروش مبلمان توسط تولیدکننده نظم بازار را به هم می ریزد. گرانی مبل به دلیل ممنوعیت مواد اولیه است و تولیدکننده تقصیری ندارد!

اقتصاد دلیل گرانی مبلمان فاش شد / این افراد بازار را به هم می ریزند!

خرید مبلمان یکی از مواردی است که همیشه مورد نیاز خانواده ها است و مخصوصا در ماه های پایانی سال بیشتر دیده می شود. قیمت مبلمان در بازار متفاوت است و در برخی موارد ممکن است با گرانی های عجیب هم روبرو شوید. عواملی مانند جنس، طراحی، کیفیت و برند مبلمان، هزینه‌های تولید و نیز عرضه و تقاضا در بازار می‌توانند تأثیرگذار باشند. همچنین، عوامل اقتصادی و نرخ ارز نیز می‌تواند تأثیر درقیمت مبلمان داشته باشد.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درود گران و مبل سازان تهران به عوامل موثر بر بازار مبلمان و قیمت مبل پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

علیرضا-عباسی

مبلمان قیمت گذاری مشخصی ندارد

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درود گران و مبل سازان تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: صنعت مبلمان یک هنر است. فرض کنید در مقابل ۲ هنرمند نقاش، یک نوع بوم، یک نوع رنگ و روغن و یک مدل منظره باشد، ولی در نهایت نتیجه کار برای یک نقاش ۱۰۰ هزار تومان ارزش دارد و برای دیگری ۱ میلیون تومان! متریال به کار برده شده همان است و منظره هم یکسان است اما اینکه آن فرد چطور طراحی را به پایان برساند، قیمت گذاری را تغییر می دهد.

وی افزود: در مورد کار صنعت مبل هم همین داستان برقرار است و نتیجه کار کاملا یک اثر هنری است و در مورد اثر هنری نمی توان به سادگی قیمت گذاری کرد و اگر در مورد موضوع خاصی به مشکل بخورد، فقط از طریق کارشناسی قابل حل است. در مجموع می توان گفت از ابتدای انقلاب تا حالا نتوانستند در مورد صنعت مبل قیمت گذاری انجام دهند. مواد اولیه در مبل‌سازی اعم از پارچه و چوب در طراحی مبل های مختلف، ویژگی های خاص خودش را دارد و برای همین نمی توان یک قیمت مشخص حتی برای یک مدل مشخص از مبلمان تعیین کرد.

مشکل مواد اولیه در صنعت مبلمان

رئیس اتحادیه درود گران و مبل سازان تهران خاطرنشان کرد: صنعت مبلمان با مشکل مواد اولیه روبرو است. در مورد مواد اولیه ۳ پروسه تامین، تولید و توزیع را داریم. پروسه تامین، افرادی را داریم که تامین کننده مواد اولیه هستند و یا از طریق تولید داخلی به این فعالیت مشغول هستند و یا از طریق واردات این کار را می کنند. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که مردم می گویند مبل چرا گران شده است؟ این سوال را نمی توان از فروشنده محصولات نهایی پرسید به این دلیل که فروشنده مبل در این پروسه تقصیری نداشته است.

عباسی ادامه داد: فروشنده مبل با توجه به عرضه و تقاضا در بازار قادر به گران کردن نیست و اگر قیمت تمام شده برای مصرف کننده گران تمام می شود، بیشترین سهم این اتفاق به گرانی مواد اولیه برمی گردد. واردات مواد اولیه را به بهانه حمایت از تولید داخلی ممنوع کرده اند و وقتی واردات مواد اولیه انجام نمی شود، تولیدکننده های داخلی در مورد مواد اولیه قادر به تامین نخواهند بود و از طرفی مواد اولیه داخلی از نظر کیفیت، رضایت بخش نیست.

وی تاکید کرد: با ممنوعیت واردات مواد اولیه در بازار یک انحصار هم ایجاد کرده اند و از طرفی کلی پارچه های خارجی به صورت قاچاق نیز وارد بازار شده است. اگر واردات مواد اولیه مثل پارچه آزاد شود، با قیمت مناسب و با نظارت مسئولین مربوطه، مثلا پارچه ای که متری ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است را با قیمت متری ۲۵۰ هزار تومان به دست مان نمی رسد! این اتفاق در اثر ممنوعیت واردات و به بهانه حمایت از تولید داخلی، مواد اولیه به صورت قاچاق دارد کشور شده و تولید کننده هم مجبور می شود به بهانه گرانی مواد اولیه، قیمت نهایی محصول خود را بالا ببرد. دستگاه های نظارتی هم متاسفانه هیچ حرکتی نمی کنند و در مقابل این اتفاق سکوت کرده اند.

دست دلالان در بی نظمی بازار مبل

رئیس اتحادیه درود گران و مبل سازان تهران اظهار داشت: علاوه بر مشکلاتی که در مورد تامین کننده مواد اولیه و فروشنده محصول نهایی، یک سری دلال و واسطه هم بر نوسان قیمت در بازار دخالت دارند. به این معنی که کارخانه تولیدکننده مبلمان خود به صورت مستقیم محصول را به فروشنده نهایی نمی دهد. دلال ها در بازار پول های آنچنانی رد و بدل می کنند و یک سری از آن ها خود شرکت تامین کننده مواد اولیه دارند و با دست به دست کردن این مواد، کنترل بازار را به دست می گیرند. همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا محصول نهایی مبلمان را در بازار گران کند.

فروش محصولات توسط تولید کننده با قیمت پایین

عباسی در ادامه گفت: یک سری از تولید کننده با این ترفند اقدام به خرید محصولاتشان می کنند و به قول معروف تولیدات خود را از تولید به مصرف به فروش می رسانند اما این روند وضعیت بازار را به هم می ریزد. تولید کننده وظیفه تولید را دارد و در ادامه هم توزیع کننده باید وظیفه توزیع را داشته باشد. همه خریداران مبل نمی توانند به صورت مستقیم به کارخانه مراجعه کنند و خرید خودشان را انجام دهند و بنابراین این وظیفه توزیع است که محصول نهایی را به دست مصرف کننده برساند.

رئیس اتحادیه درود گران و مبل سازان تهران  در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: حاکمیت اگر می خواهد وضعیت تولید و اقتصاد کشور درست شود باید روی مواد اولیه کار کند. یعنی واردات مواد اولیه آزاد شود و تولیدکنندگان داخلی مورد حمایت قرار بگیرند و همچنین بر وضعیت تولید نظارت کافی وجود داشته باشد. متاسفانه در این صنعت نظارت کافی وجود ندارد و تامین کننده مواداولیه هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد و در نهایت توزیع کننده با مشکل گرانی محصولات روبرو می شود. در نتیجه مردم عادی مثلا برای تهیه جهیزیه یا در جایگاه کارمندی و کارگری وقتی نیاز به خرید مبلمان جدید دارند با این وضعیت گرانی، با مشکل روبرو می شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها