|
کدخبر: 307742 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه دارندگان قنادی؛

چالش شکر «شیرینی» را گران کرد؟

بهرمند گفت: توزیع شکر در هفته‌های اخیر دچار چالش شد اما این مشکل به سرعت حل شد. در چند هفته اخیر افزایش قیمتی در مورد شیرینی نداشتیم.

اقتصاد چالش شکر «شیرینی» را گران کرد؟

طرفداران حذف یارانه شکر و روغن اعتقاد دارند که با آزادسازی قیمت این محصولات تندمصرف، بازار به طور طبیعی و بهینه‌تر عمل خواهد کرد و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد. آن‌ها معتقدند که حذف یارانه‌ها دلال‌بازی و احتکار را کاهش می‌دهد و باعث بهبود شرایط بازار می‌شود. اما در عمل، تجربه نشان داده است که حذف یارانه‌ها تغییرات چندانی در بازار ایجاد نکرده است و به جز کاهش صادرات شیرینی و شکلات، تعداد زیادی از قنادی‌ها تعطیل شدند و قدرت خرید مردم در این گروه به شدت کاهش یافت.

خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران به بررسی عوامل موثر بر قیمت شیرینی و چالش‌هایی که در صنف قنادها وجود دارد، پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

علی_بهرمند

کمبود شکر برطرف شد

علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران به خبرنگار گسترش نیوز در خصوص وضعیت تامین شکر در حوزه قنادی و نحوه جبران کمبود آن گفت: توزیع شکر در هفته‌های اخیر دچارچالش شد و با کمبود و بعضا گرانی قیمت شکر مواجه بودیم اما به سرعت این مشکل حل شد و درحال حاضر دغدغه‌ای ازاین بابت نداریم. شرکت تعاونی اتحادیه صنف قنادان نیز از طریق وزارت کشاورزی اقدام به دریافت شکر کرده است و در حال توزیع به واحدهای صنفی قنادی است.

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت شیرینی نداشتیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بازه زمانی کمبود شکر و همچنین افزایش قیمت آن، افزایش قیمت شیرینی را در قنادی‌ها داشتیم یا خیر، گفت: افزایش قیمتی در خصوص شیرینی نداشتیم. لازم به ذکر است که با توجه به بازاری که قنادی‌ها از نظر فصلی پشت سر گذاشتند و معمولا در فصل تابستان آمار خرید شیرینی کاهش پیدا می‌کند و همچنین تقارن این فصل با ماه‌های محرم و صفر به میزان قابل ملاحظه‌ای آمار فروش قنادی‌ها کاهش پیدا کرد. البته پیش بینی می‌شود که با ورود به فصل پاییز و همچنین شروع دوباره مجالس و میهمانی‌ها در ماه ربیع آمار فروش قنادی‌ها بهتر شود.

رئیس اتحادیه قنادان خاطرنشان کرد: لازم است به این موضوع اشاره کنم که قدرت خرید مردم سهم به سزایی در رونق بازار قنادی‌ها دارد. چالش اساسی دیگری که در صنف قنادی‌ها با آن روبرو هستیم موضوع تهیه مواد اولیه است و این چالش هیچ ارتباطی به کمبود آن ندارد اما فعالان این صنف را دچار مشکل کرده است. این مشکل معمولا در مورد قیمت مواد اولیه و همچنین تهیه جنس با کیفیت است. به طبع هر چقدر یک قناد بخواهد از مواد اولیه با کیفیت‌تری استفاده کند باید هزینه بیشتری را بپردازد.

نحوه رسیدگی به شکایت‌های مردم در صنف قنادی

بهرمند تصریح کرد: رسیدگی شکایت در وهله اول دست اتحادیه قنادان نیست. شکایت از طریق سازمان بازرسی اصناف که سامانه ۱۲۴ (سازمان صمت) است، ثبت و پیگیری می‌شود. کارشناسان در آن حوزه شکایت‌ها را دریافت و بررسی کرده و در صورتیکه مورد خاصی مطرح بود به اتحادیه قنادان ارجاع داده می‌شود. موضوعات ارجاع شده به اتحادیه قنادان نیز دراسرع وقت بررسی و مشکل حل خواهد شد. در مجموع نظارت اصولا برعهده واحدهای نظارتی مثل بازرسی اصناف، تعزیرات و بازرسان صمت است.

وی در ادامه گفت: لازم به ذکراست که اتحادیه نیز در کنار این ارگان‌ها نظارت بر فعالان صنف قنادی دارد و هر شکایتی هم باشد در کمترین زمان ممکن بررسی شده و نتیجه آن اعلام می‌شود. آمار شکایت‌ها در چند وقت اخیر خیلی کم و به صورت انگشت شمار بوده است ولی اغلب این شکایت‌ها در مورد قیمت بالا یا کیفیت محصول قنادی بوده است که با بررسی اتحادیه رفع شده است.

قیمت شیرینی منطقه‌ای تغییر می‌کند؟

رئیس اتحادیه قنادان یادآور شد: قیمت دستوری در مورد شیرینی نداریم و اصولا قیمت‌ها بر اساس مواد اولیه و همچنین میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. قیمت منطقه‌ای در صورتی تغییر می‌کند که محصول نهایی گران تمام شده باشد. اصولا اگر در یک قنادی متریال پخت کیک و شیرینی گران باشد و قیمت تمام شده برای فروش در آن منطقه کشش داشته باشد، قیمت نهایی مصرف کننده کمی بالاتر از مناطق دیگر احساس می‌شود. لازم به ذکر است با اینکه قیمت‌ها در حوزه قنادی دستوری نیست اما اتحادیه قنادی نظارت پیوسته را دارد تا قیمت‌ها بالاتر از حد معمول خود نباشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها