|
کدخبر: 322588

سامانه خودنویس / بازار مسکن / قیمت خانه

سایه دلار بر قیمت خانه / بازار مسکن تکان می خورد؟

یک کارشناس مسکن عنوان کرد: در حال حاضر، بازار مسکن در شرایط رکود تورمی قرار دارد و با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار، این رشد قیمت در بازار مسکن به تدریج تأثیر خواهد داشت.

اقتصاد سایه دلار بر قیمت خانه / بازار مسکن تکان می خورد؟

فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه مردم به راحتی می‌توانند از سامانه خودنویس به راحتی کد رهگیری دریافت کنند و نیازی به پرداخت پول به املاکی‌ها نیست، بیان کرد: اکنون، افراد می‌توانند بدون نیاز به ارجاع به دفتر املاک، به راحتی و به صورت رایگان کد رهگیری را دریافت کنند. در گذشته، برای دریافت این کد، باید هزینه‌های بالایی را پرداخت می‌کردند؛ اما در حال حاضر این نقص در فرآیند معاملات برطرف شده است.

این کارشناس حوزه مسکن در خصوص حضور چینی‌ها در کشور تاکید کرد: کشور نیازمند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران است؛ همچنین چندین بار حضور پیمانکاران چینی در کشور از سوی مقام مسؤولان وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد.

وی افزود: در حوزه ساخت و ساز نیازمند سرمایه و تکنولوژی چینی‌ها در کشور هستیم؛ زیرا دولت در بحث تولید ۴ میلیون واحد مسکونی ابهاماتی ایجاد شده که الویت با پیمانکاران داخلی خواهد بود اما اگر پیمانکار داخلی با قیمت پیشنهادی دولت پای کار نیاید، دولت باید از پیمانکاران و مکانیزم‌های بین‌المللی استفاده کند.

این مسؤول تاکید کرد: دولت براساس تکلیفی که دارد باید برای تحقق به وعده خود از تمامی مکانیزم‌های موجود بهره‌مند شود.

ایلاتی تصریح کرد: بازار مسکن هم‌اکنون در رکود تورمی به سر می‌برد؛ خرید و فروشی در این بازار رخ نمی‌دهد. با توجه به رشد قیمت دلار در بازار مسکن قطعاً در بازار مسکن تأثیراتی خواهد داشت.

 علی ساسانی دستیار و مشاور معاون مسکن و ساختمان ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه خودنویس، گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن، وزارت صمت مکلف شد که سامانه معاملات املاک و مستغلات اتحادیه مشاوران املاک را به وزارت راه و شهرسازی انتقال دهد.

وی ادامه داد: همچنین مطابق ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، امکان تنظیم قرارداد بین موجر و مستأجر بدون هیچ گونه وجهی در سامانه خودنویس نیز فراهم شد.

دستیار و مشاور معاون مسکن و ساختمان با بیان اینکه حدود ۱۳ سال گذشته سامانه «ایران املاک» راه‌اندازی شده است، گفت: به دلیل عدم توسعه این سامانه، سامانه جدیدی را با عنوان «سامانه خودنویس» با قابلیت همان سامانه ایران املاک از طریق شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تهران راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: در واقع در گام اول قصد توسعه سامانه املاک و مستغلات را داشتیم، علاوه بر اینکه این سامانه تاکنون توسعه نیافته بود، هزینه ایجاد یک افزونه جدیدی نیز به سامانه بیش از این بود که بخواهیم یک سامانه جدیدی را با حفظ قابلیت‌های فعلی ایجاد کنیم.

ساسانی، تنها مزیت سامانه خودنویس نسبت به سامانه ایران را تکلیف قانونی آن عنوان کرد و افزود: مبنای توسعه سامانه خودنویس، سامانه ایران املاک است. همچنین تکلیف قانونی جدیدی یعنی امکان تنظیم قرارداد املاک برای مشاوران املاک و مردم نیز مهمترین مزیت این سامانه محسوب می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل قدیمی بودن و مشکلات خود سامانه، سامانه ایران املاک کلاً از دسترس خارج شده است.

ثبت ۸۵ هزار و ۵۰۰ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

دستیار و مشاور معاون مسکن و ساختمان خبر داد: تا ساعت ۲۰ امشب، ۸۵ هزار و ۵۰۰ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده است. لازم به ذکر است که بخشی از افرادی که قراردادهای خود را در سامانه خودنویس ثبت کرده‌اند، مشاوران املاک بودند.

به گفته وی، سامانه خودنویس از خرداد ماه امسال رونمایی شده اما تقریباً به صورت جدی از یک ماه پیش راه‌اندازی شد. این سامانه امروز قراردادهای اجاره ملک را ثبت و برای آنها کد رهگیری صادر می‌کند.

ساسانی تاکید کرد: سامانه املاک و اسکان با سامانه خودنویس متفاوت است. در واقع سامانه املاک و اسکان یکی از بهترین ابزارهای جمع آوری و سرشماری اطلاعات ملکی جهت بررسی وضعیت املاک در کشور است.

وی تاکید کرد: برای اینکه سامانه خودنویس مرجع رسمی کلیه معاملات قرار بگیرد یا باید به صورت کلی امکان ثبت قرارداد در سامانه قبلی را قطع می‌کردیم یا به مرور.

ساسانی بیان داشت: پیش از روز شنبه (۲۱ بهمن ۱۴۰۲) بخش اجاره سامانه فعلی ایران املاک استان یزد را خاموش کردیم و سامانه املاک و مستغلات تنها برای ثبت اجاره نامه در تهران از دسترس خارج شده و اکنون بخش اجاره سامانه فعلی ایران املاک برای ۶ استان کشور خاموش شده است.

مشاور معاون مسکن و ساختمان در پایان افزود: در پایان دوره انتقال، اطلاعات سامانه املاک و مستغلات را کاملاً به سامانه خودنویس انتقال می‌دهیم، چراکه پشتوانه ما سامانه خودنویس خواهد بود اما به دلیل اینکه در سامانه املاک و مستغلات نوع قراردادهای متفاوت‌تر از سامانه خودنویس است، تنها می‌توانید با یک شماره به سامانه املاک و مستغلات مراجعه کنید.

مشاوران املاک با سامانه‌ای ناقص خدمات‌رسانی می‌کردند

در ادامه این برنامه داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران مطابق قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی را متولی سامانه املاک و مستغلات و مدیریت بازار مسکن عنوان کرد و گفت: از ۱۳۸۸ سامانه املاک و مستغلات در جهت کدگیری و ثبت قراردادهای متعاملین، کد رهگیری صادر کرده است.

بیگی‌نژاد بیان کرد: از خرداد ماه امسال، سامانه املاک و اسکان برای ثبت موضوعات ملکی مردم به جهت خانه‌های خالی ایجاد شده بود که وزارتخانه این سامانه را تغییر داد و سامانه‌ای به جهت صدور کد طراحی کرد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره چالش سامانه املاک و مستغلات، گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۴ سال از راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات می‌گذرد، قطعاً تمامی باگ‌ها و اشتباهات آن را طی سال‌ها مرتفع شده است اما طول مدت این سال‌ها مشاوران املاک با یک سامانه ناقص خدمات‌رسانی می‌کردند؛ سامانه‌ای که صرفاً برای ثبت اسناد و املاک ارتباط داشته است، در واقع برخی از دستگاه‌های اجرایی هنوز وظایف قانونی خود را در جهت تکمیل سامانه املاک و اسکان انجام نداده‌اند.

بیگی‎نژاد ضمن انتقاد از قطع بودن سامانه املاک و مستغلات از ۲۱ بهمن ماه، عنوان کرد: تنها تا ۲۱ بهمن ماه امسال، امکان ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات توسط مشاوران املاک فراهم بود اما متأسفانه از این تاریخ دسترسی به سامانه قطع شد و مشاوران املاک را اجبار به فعالیت در سامانه خودنویس کرده‌اند؛ در صورتی که تمامی اطلاعات ما در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده بود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها