|
کدخبر: 322374

قیمت گوشت/ بازار گوشت/ قیمت گوشت قرمز

قیمت واقعی گوشت در آستانه ماه رمضان

افشین صدردادرس اعلام کرد که بنابر آمار در ۱۰ ماهه امسال، ۹۲ هزار تن گوشت گرم و منجمد و ۲۵ هزار تن دام زنده سبک و سنگین وارد شده است.

اقتصاد قیمت واقعی گوشت در آستانه ماه رمضان

طبق اعلام مرکز آمار، در ۱۰ ماهه امسال، ۴۰۰ هزار و ۷۰۰ تن گوشت از کشتارگاه‌ها خارج شده است.

صدردادرس قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با احتساب نرخ دام، قیمت منطقی هر کیلو گوشت ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: با احتساب جمعیت ۸۵میلیون نفر، سرانه مصرف گوشت در ۱۰ ماهه گذشته ۷.۱ کیلو است، درحالیکه در مدت مشابه سال قبل سرانه مصرف ۸.۳ کیلوگرم است.

به گفته او، بنابر آمار واردات گوشت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲.۵ برابر افزایش و سرانه مصرف کاهش یافته است که اگر شاخص قیمت های تولیدکننده در سال گذشته و امسال را با هم مقایسه کنیم، نتیجه می‌گیریم که واردات هیچ کمکی به شاخص مصرف کننده و تولیدکننده نکرده است.

صدردادرس درباره وضعیت بازار گوشت در ماه رمضان گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید و فراوانی عرضه گوشت پیش بینی می‌شود که قیمت در ماه رمضان تغییری نداشته باشد.

عوامل موثر بر قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز تحت تأثیر چندین عامل اقتصادی و عوامل دیگر قرار می‌ گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت گوشت قرمز عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت عرضه و تقاضا بر روی قیمت گوشت قرمز تأثیر می‌ گذارد. در صورت کاهش عرضه یا افزایش تقاضا، قیمت ممکن است افزایش یابد و برعکس.

۲. دسترسی به منابع غذایی: از آنجایی که تغذیه دام‌ها و بهره‌برداری از منابع غذایی برای تولید گوشت قرمز ضروری است، قیمت این منابع غذایی مثل خوراک دام و مرغ، جیره دام و آب و هوا می‌تواند قیمت گوشت را تحت تأثیر قرار دهد.

۳. نرخ ارز: در صورتی که گوشت قرمز وارداتی باشد، نرخ ارز به عنوان یک عامل مهم می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش نرخ ارز می‌ تواند باعث افزایش قیمت گوشت قرمز وارداتی شود.

۴. هزینه‌ های تولید: هزینه‌های مرتبط با تولید گوشت قرمز از جمله هزینه‌های خوراک دام، نگهداری، واکسیناسیون، داروها، حمل و نقل و ... می‌ تواند تأثیری در قیمت نهایی گوشت قرمز داشته باشد.

۵. سیاست‌ های دولتی: سیاست‌های دولتی مانند تعرفه‌ های وارداتی، گمرکات و سیاست‌ های تنظیم قیمت می‌ تواند بر قیمت گوشت قرمز تأثیر بگذارد.

۶. عوامل جغرافیایی و آب و هوایی: شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در کشورها می‌تواند بر تولید و توزیع گوشت قرمز تأثیر داشته باشد و در نتیجه بر قیمت آن تأثیر بگذارد.

مهم است توجه کنید که این عوامل به طور ترکیبی و پیچیده تأثیر می‌ گذارند و قیمت گوشت قرمز را تعیین می‌کنند. همچنین، شرایط محلی و سیاست‌ های داخلی هر کشور نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد.

عوامل موثر بر قیمت مرغ

قیمت مرغ تحت تأثیر چندین عامل قرار می‌گیرد. برخی از عوامل مهم که می‌توانند قیمت مرغ را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت عرضه و تقاضا بر روی قیمت مرغ تأثیر می‌گذارد. اگر تقاضا برای مرغ بالا باشد و عرضه کمتر از تقاضا باشد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

۲. شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی می‌تواند تأثیری در قیمت مرغ داشته باشد. برای مثال، افزایش هزینه‌های نگهداری در طول فصول سرد سال ممکن است به افزایش قیمت منجر شود.

۳. هزینه تولید: هزینه‌های مربوط به تغذیه، نگهداری، پرورش و تولید مرغ نقشی در تعیین قیمت دارند. افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید ممکن است به افزایش قیمت مرغ منجر شود.

۴. قیمت تغذیه دام: قیمت تغذیه دام نیز بر قیمت مرغ تأثیر می‌گذارد. اگر قیمت خوراک دام افزایش یابد، هزینه تغذیه مرغ نیز افزایش خواهد یافت که ممکن است به افزایش قیمت مرغ منجر شود.

۵. عوامل دیگر: عواملی مانند تغییرات قوانین و مقررات مرتبط با صنعت مرغداری، نرخ ارز، تغییرات در بازار جهانی و سلامتی و بیماری‌های مرغ نیز می‌توانند بر قیمت مرغ تأثیرگذار باشند.

۶. قوانین و مقررات: قوانین و مقررات مرتبط با صنعت مرغداری می‌توانند بر قیمت مرغ تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، محدودیت‌هایی در تولید یا نگهداری ممکن است به کاهش عرضه و افزایش قیمت منجر شوند.

۷. شرایط بازار جهانی: تغییرات در بازار جهانی، مانند تقاضا و عرضه جهانی یا تحریم‌های تجاری می‌توانند بر قیمت مرغ تأثیر بگذارند. این تغییرات ممکن است تأثیری در قیمت مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در صنعت مرغداری داشته باشند.

۸. مشکلات سلامتی و بیماری‌ها: وقوع بیماری‌ها در مرغداری‌ها می‌تواند به کاهش عرضه و افزایش هزینه‌ها منجر شود که در نتیجه قیمت مرغ را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نگرانی‌های مرتبط با سلامتی مرغ و احتمال وقوع بیماری‌های مرتبط با مصرف مرغ نیز می‌تواند تقاضا را تحت تأثیر قرار دهد.

۹. نرخ ارز: تغییرات در نرخ ارز می‌تواند قیمت تجهیزات، خوراک و مواد اولیه مرغداری را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش نرخ ارز می‌تواند به افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش قیمت مرغ منجر شود.

مهم است بدانید که این فاکتورها ممکن است بسته به شرایط محلی و زمانی متغیر باشند و قیمت مرغ در بازار با توجه به این عوامل تعیین می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • کوهکن ارسالی در

    همشون دروغگو و شاسی بلند سوار و بیدیدین و رانت خوار.فقط بفکر جیب خودشان هستند ول اغیر.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها