|
کدخبر: 322277

قیمت نفت/قیمت گاز/بازار انرژی

ذخایر نفتی مشترک ایران / ارزش قراردادهای جدید چقدر است؟

طبق گفته های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ۸۶ درصد ذخایر مشترک ایران در غرب کارون واقع شده است.

اقتصاد ذخایر نفتی مشترک ایران / ارزش قراردادهای جدید چقدر است؟

ذخایر نفتی ایران، میزان بالایی دارد که بخش های بسیاری از آن مشترک است. طبق گفته های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همه میدان‌های مشترک ایران تولیدی هستند و فعالیت خوبی دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه ۸۶ درصد ذخایر مشترک نفتی ایران در غرب کارون واقع شده است، گفت: ارزش قراردادهای میدان‌های نفتی موجود در غرب کارون به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

 محسن خجسته‌مهر در حاشیه بازدید جواد اوجی، وزیر نفت از میدان‌های مشترک یاران و یادآوران در منطقه غرب کارون با بیان اینکه ۱۰ درصد از ذخایر نفت  خام کشور در میدان‌های مشترک قرار دارد، گفت: از کل این ذخایر مشترک ۸۶ درصد آن در منطقه غرب کارون واقع شده است.

وی با تأکید بر اینکه تقریباً همه میدان‌های مشترک ایران تولیدی هستند، گفت: با احتساب قراردادهای کنونی و جدید، ارزش قراردادهای ۹ میدان موجود در غرب کارون به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر کمبود دکل حفاری در میدان مشترک یاران، از اجرای ترک تشریفات مناقصه برای تأمین دکل حفاری سبک در این میدان خبر داد.

میدان نفتی سپهر و جفیر شاخصه‌های منحصربه فردی دارد که مهمترین شاخصه آن، "توسعه تماما ایرانی" آن است، به طوری که اولین میدان نفتی کشور است که تمامی مطالعات، مهندسی، طرح ریزی توسعه و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

این میدان نفتی که توسعه آن به عنوان اولین قرارداد IPC توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی به نتیجه رسیده، مهرماه امسال به تولید پایدار رسید و امروز به ظرفیت تولید حدود ۵۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

میدان نفتی سپهر و جفیر از جمله میدان‌های نفتی مستقل کشور است که در استان خوزستان و منطقه غرب کارون و در فاصله ۶۰ کیلومتری در جنوب غرب شهر اهواز قرار دارد و یکی از پیچیده‌ترین و پرفشارترین مخازن نفتی ایران است.این پروژه شاخصه‌های منحصربه‌فردی که دارد که مهمترین شاخصه آن، "توسعه تماما ایرانی" آن است، به‌طوری که اولین میدان نفتی کشور است که تمامی مطالعات، مهندسی، طرح‌ریزی توسعه و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده و مصداق بارز واگذاری کامل کار به شرکت‌های توانمند خصوصی صنعت نفت است.

این پروژه ملی طی قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار با تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت سبک صادراتی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.در این طرح با توجه به فشار بالای مخزن نفتی، استفاده از تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی معمول امکان‌پذیر نبود و از همین رو در جریان توسعه بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پیوند بر اینچ مربع (پام) انجام شد.

نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی و معابر از دیگر اقدام‌هایی است که در توسعه میدان‌های سپهر و جفیر انجام شده است.طبق قراردادی که در اسفندماه سال ۱۳۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌امضا رسیده، میزان تولید نفت در فاز اول این پروژه باید به ۳۶ هزار بشکه در روز و در پایان فاز دوم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد و هدفگذاری شده تا در مدت ۲۰ سال، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲.۸ میلیارد دلاری، در مجموع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شود.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها