|
کدخبر: 322067

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

کاهش قیمت نفت / طلای سیاه بازار را بهم ریخت!

قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی، با کاهش قیمت همراه شد.

اقتصاد کاهش قیمت نفت / طلای سیاه بازار را بهم ریخت!

بازار نفت، یکی از مهم ترین بازار هایی است که اهمیت بالایی دارد و کشورهای دارنده ذخایر طلای سیاه، سعی دارند تا با تولید بیشتر، سهم بالایی در صادرات داشته باشند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷ سنت معادل ۰.۰۹ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۱۱ سنت رسید.

قیمت نفت در اولین ساعت تجارت در آسیا در روز چهارشنبه کاهش یافت. به نظر می‌رسد نگرانی در مورد رشد تقاضا در چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت دنیا تاثیر کاهش تولید تولیدکنندگان بزرگ را خنثی کرده است.

از طرف دیگر ضعف دلار آمریکا تقاضا برای نفت از سوی دارندگان سایر ارزهای دنیا را افزایش داده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷ سنت معادل ۰.۰۹  درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۱۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۰ سنت معادل ۰.۱۳  درصد افزایش ۷۸ دلار و ۲۵ سنت معامله می‌شود.

هدف رشد اقتصاد چین در ۲۰۲۴ در روز سه‌شنبه حدود ۵ درصد اعلام شد، اما طرح‌های محرک مالی این کشور نتوانسته اقتصاد آن را بهبود بخشد. بدین ترتیب نگرانی در مورد ضعف رشد تقاضا در چین افزایش یافته است.

اما پایین آمدن ارزش دلار آمریکا و خبر تمدید طرح کاهش تولید ائتلاف ا,پک پلاس از قیمت نفت حمایت کرده است. این ائتلاف در روز یکشنبه اعلام کرد به کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه‌ای خود در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ هم ادامه می‌دهد.

این اقدام اوپک پلاس عرضه نفت در بازارها مخصوصاً بازارهای آسیا را محدود می‌کند. عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا قیمت فروش نفت خود در ماه آوریل به آسیا که بزرگترین بازار آن است را افزایش داده است.

موسسه نفت آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور ۴۲۳۰۰ بشکه در هفته منتهی به اول مارس افزایش یافته که بسیار پایین‌تر از حد انتظار یعنی ۲.۱ میلیون بشکه بوده است.

مؤسسه وود مکنزی در جریان کنفرانس مؤسسه انرژی در لندن پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۹۰۰ بشکه در روز افزایش می‌یابد که این رقم نزدیک به برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

آلن گلدر، معاون تحقیقات نفتی مؤسسه وود مکنزی، مانند بسیاری دیگر پیش‌بینی کرد عمده این افزایش از سوی چین و هند خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ به‌طور خیره‌کننده‌ای متفاوت است که این موضوع دیدگاه‌های مختلف درباره سرعت تغییر در سوخت مصرفی جهان از سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد.

اوپک بر این باور است که مصرف نفت طی دو دهه آینده همچنان افزایش یابد، حال آنکه آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی می‌کند مصرف نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

اوپک همچنین پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت یک سال دیگر با رشد به‌نسبت زیاد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز همراه باشد، این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی رشدی بسیار کمتر و به مقدار یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کند.

در همین حال، نظرسنجی گسترده رویترز نشان داد بیشتر تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد داشته باشد.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها