|
کدخبر: 322257

هزینه های درمانی/بیمارستان دولتی/تامین اجتماعی

تنها شهر ایران که بیمارستان دولتی ندارد / هزینه کمر شکن درمان برای این مردم

وجود بیمارستان دولتی یا تامین اجتماعی در جزیره کیش وجود ندارد و این امر باعث ایجاد مشکلاتی در درمان اهالی این جزیره شده است.

اقتصاد تنها شهر ایران که بیمارستان دولتی ندارد / هزینه کمر شکن درمان برای این مردم

در یک گزارش منتشر شده در نشریه "ندای جزیره"، به انتقادات از وضعیت درمانی در جزیره کیش اشاره شده است. گفته می‌شود که صدای یک مرد میانسال که به دنبال دریافت دارو در نزدیکی داروخانه بیمارستان تامین اجتماعی بندر عباس بود، توجه نویسنده گزارش را جلب کرده است.

-داروخانه این نزدیکا کجاست ؟

- توجهم به پوشه پلاستیکی مملو از مدارک پزشکی می افتد ؛ آدرس می دهم و می گویم خدا بد نده عمو ... 

-خدا که بد نمی ده، این ما بنده هاش هستیم که ناشکریم! و همین گپ و گفت کوتاه آغازی می شود برای دانستن معضلی که تا همین چند لحظه پیش خبری از آن نداشتم و آن چیزی نبود جز این که : کیش ، این ایران کوچک محروم از داشتن بیمارستان دولتی و تامین اجتماعی است و درمان ، از چالش های بزرگ و مهم مردم کیش محسوب می شود .

مرد میانسال که گویا برای درمان همسرش به بندرعباس آمده وقتی متوجه نگاه ناباور من می شود می گوید: تا اسم کیش می یاد همه به یاد هتل و بازار و جاذبه های متنوع گردشگری آن می افتند و خبر ندارند که "توش خودمون رو کشته و بیرونش مردم رو"!

به گفته این فرد ساکن کیش، نبود بیمارستان تخصصی و مجهز دولتی و کلینیک های فوق تخصصی مورد نیاز، نبود یا کمبود برخی تخصص های پزشکی ، کمبود برخی اقلام دارویی و هزینه های سنگین درمان از مهم ترین دغدغه های مردم کیش محسوب می شوند هر چند که برخی از این مشکلات جنبه عمومی داشته و تنها مختص کیش به شمار نمی آید.  

یک فعال اجتماعی هم گفت آنچه امروز در کیش دیده می شود مشابه همان معضلاتی است که در دیگر نقاط کشور نیز قابل ارزیابی است اما آنچه کیش را متمایز می سازد، موقعیت جغرافیایی آن و مشکلات ناشی از رفت و آمدها و بعد مسافت است و همین مساله وجود یک مرکز درمانی مجهز و پیشرفته دولتی را در کیش ضروری می سازد.

 این فعال اجتماعی ادامه داد: هزینه هایی که مردم کیش برای درمان متحمل می شوند و می پردازند در حد هزینه برای دریافت بهترین خدمات است، در حالی که خدماتی که ارایه می شود حتی در حد و اندازه یک بیمارستان درجه ۳ تهران هم نمی شود یعنی بیشترین هزینه های درمانی ممکن را می پردازند اما خدمات دریافتی در حد و سطح مراکز درمانی درجه ۳ تهران و یا شهرهای بزرگ دیگر است. 

به گفته این فعال اجتماعی، در حال حاضر کیشوندان در زمینه های گوناگون درمانی با مشکل مواجه هستند و برای انجام سونوگرافی بانوان باید از قبل نوبت گرفته شود و به صورت اورژانسی، امکان پذیر نیست.

این فعال اجتماعی با اشاره به کمبود نیرو و به ویژه نیروی متخصص می گوید: شایسته نیست که به خاطر یک تصادف با موتورسیکلت و یا یک حادثه مثلا منجر به قطع انگشت، مصدوم ناگزیر از سفر و مراجعه به دیگر شهرها باشد در حالی که می شد همین کارها را در اینجا نیز انجام داد.

او با اشاره به راه اندازی 2 کلینیک جدید از سوی بخش خصوصی تاکید می کند که معضل بزرگ ، نبود یک بیمارستان مجهز دولتی یا تامین اجتماعی در کیش و تعرفه های سنگین بیمارستان خصوصی وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش است که موجب سردرگمی و نارضایتی کیش وندان را فراهم ساخته و هزینه های سنگین و کمرشکن درمانی به چالش اصلی مردم مبدل شده است. 

این کیشوند با اشاره به نامه ای که چندی پیش گروهی از مردم و فعالان اجتماعی برای رسیدگی به وضعیت درمان جزیره و رسیدگی به آنچه که آن را " سو مدیریت و نابسامانی" در بیمارستان کیش عنوان کرده اند ؛ می گوید : در این نامه که رونوشت آن به وزیر بهداشت، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش ، امامان جمعه جزیره کیش ارسال شده در خواست شده تا به سومدیریت و نابسامانی بیمارستان کیش رسیدگی شود. در بخشی از این نامه آمده" زیبنده نیست که به علت وضعیت بیمارستان کیش هر روز شاهد قطع همکاری پزشکان و متخصصان باشیم بیمارستانی که عنوان تخصصی و فوق تخصصی بر خود نهاده و با داشتن درآمدهای میلیاردی برای ویزیت شدن توسط یک پزشک عمومی و دیگر خدمات بی کیفیت آن باید ساعت ها به انتظار نشست.

 بیمارستانی که سودای توریسم سلامت در سر داشت ولی امروز با بی تدبیری و سومدیریت ها قادر به تامین حداقل های بهداشت و درمان برای ساکنان کیش هم نیست تا جایی که بومیان و کیشوندان مجبور هستند با صرف هزینه های زیاد و کمرشکن برای امور درمانی خود به دیگر شهرها مراجعه کنند.

انتقادات مطرح شده در این نامه مختص کیشوندان نبود و یک فعال حوزه درمان نیز با تایید ضمنی مشکلات می گوید: متاسفانه همان پولی که مردم نیز می پردازند ، زمان تسویه ، به فعالان درمانی پرداخت نمی شود و برای تسویه حساب باید مدت ها به انتظار نشست.

این فرد مطلع می گوید : در حال حاضر با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم اما با سیستم مالی فعلی و نحوه پرداخت ها، کسی تمایل به حضور در جزیره ندارد. 

وی می افزاید: متاسفانه جراح قلب نداریم و اگر مشکلی پیش بیاید باید به دیگر شهرها مراجعه کنند و یا در زمینه برخی عمل های اورژانسی نیز همین مشکل وجود دارد و اگر مثلا در حادثه ای چشم کسی آسیب ببیند، متخصص چشم مقیم وجود ندارد و این موارد و موارد دیگر همگی منجر به ضعف و فرسایش سیستم می شود. 

وی می افزاید: با فراهم ساختن زیرساخت ها می توان نسبت به تغییر آن نیز اقدام کرد و در همین امارات متحده عربی، بزرگ ترین برندهای تجهیزات پزشکی روز دنیا وجود دارد و تجهیزات و وسایل را می توان بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کرده و خدمت رسانی کرد اما این امر مستلزم رسیدگی ها و پیگیری ها و دلسوزی مستمر است.

 وی در خصوص عدم استقبال بخش خصوصی می گوید: بخش خصوصی حاضر است که وارد شود اما وقتی با "سیستمی خسته" و ناکارآمد مواجه می شود و در عین حال، نحوه پرداخت ها را مشاهد می کند، رغبتی به ورود پیدا نمی کند. 

معضلات حوزه بهداشت و درمان جزیره کیش را می توان در2 دسته کلی قرار داد : اول، مشکلاتی که جنبه عمومی و سراسری داشته و نیازمند رفع و رجوع در سطح ملی می باشد و دوم، مشکلاتی که منطقه ای بوده و می توان با برنامه ریزی صحیح و اصولی و استفاده از تمام ظرفیت های موجود در استان و به ویژه کیش، نسبت به رفع آنها اقدام کرد و با انجام این کار، تا حد زیادی از بار مشکلات مردم کاست.

 این مهم نیازمند بررسی جدی و اتخاذ راهکارهای اجرایی مناسب از سوی مدیریت ارشد استان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و مسوولان وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی بوده و به نظر می رسد باید هرچه سریع تر نسبت به رفع آنها و اتخاذ تدابیر مناسب اقدام شود.

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها