|
کدخبر: 322078

قیمت طلا/ قیمت سکه/ بازار طلا

پیش بینی قیمت سکه در پی اوج گیری نرخ دلار

بعضی از فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به صورت هیجانی بوده است و جو روانی بازار باعث شده تقاضا برای خرید سکه افزایش یابد. این گروه از تحلیلگران می‌گویند که با کاهش هیجان قیمت‌ها، بازار به حالت قبل برمی‌گردد و بنابراین باید از خرید هیجانی خودداری کرد.

اقتصاد پیش بینی قیمت سکه در پی اوج گیری نرخ دلار

دیروز، اکثر بازارها شاهد یک رونق قابل توجه بودند و قیمت طلای جهانی یکی از عوامل اصلی تحرک بازار سکه در داخل ایران بود.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت اونس طلا دیروز نه تنها به مرز حساس ۲۱۰۰ دلار رسید بلکه تا نزدیک ۲۱۳۰ دلار بالا رفت.

اما دلیل این امر چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید به گزارش اخیر شورای جهانی استناد کرد. این نهاد در روزهای اخیر اعلام کرد که بانک‌های مرکزی در نخستین ماه 2024 میزان قابل توجهی فلز زرد انباشت کردند.

یعنی بانک‌های مرکزی با هجوم به این بازار از روند صعودی قیمت این دارایی حمایت کردند. از سوی دیگر در آستانه انتشار گزارش مشاغل و گزارش تورمی آمریکا برخی از اقتصاددانان تاکید کردند که جرمی پاول در نیمه دوم سال جاری به سیاست‌های انبساطی روی آورده است.

در کنار طلا دیروز برخی از معامله‌گران مدعی نوسانات صعودی قیمت دلار در بازار ارز بودند. بنابراین این دو عامل دست به دست هم دادند و همین امر موجب شد بازار سکه ملتهب شود.

یکی از خبرهایی که امروز مورد توجه معامله‌گران قرار خواهد گرفت در رابطه با دومین حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلاست.

نخستین حراج عمومی سکه طلای مرکز مبادله ایران با عرضه سکه ربع بهار آزادی در روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزارشد.

و از ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش‌شده در اولین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران، با توجه به کف قیمت تعیین‌شده توسط عرضه‌کننده، هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

درشرایط کنونی تحلیلگران فنی معتقدند بازار سکه از دو جناح (نرخ دلار و قیمت طلای جهانی) تحت‌ فشار است. به عقیده دسته‌ای از فعالان بازار، امروز سکه برای جناح افزایشی برای رسیدن به مرز ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد. به عقیده این دسته درصورتی‌که سکه بالای مرز ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت دهد، احتمال نوسان صعودی سکه تا مرز یاد شده وجود دارد.

بااین‌حال اگر سکه مرز ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست دهد ممکن است احتمال عقب‌نشینی تا پله دوم کانال مذکور محتمل است.

برخی از فعالان بازار بر این باورند که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به‌صورت هیجانی بوده و جو روانی بازار موجب شده سطح تقاضا برای خرید سکه زیاد شود. این دسته از تحلیلگران می‌گویند با فروکش‌ کردن قیمت‌ها دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت و ازاین‌رو باید از خرید هیجانی دوری کرد.

عوامل موثر بر قیمت سکه

قیمت سکه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت سکه عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت بین عرضه و تقاضا بر روی قیمت سکه تأثیر دارد. اگر تقاضا برای سکه بیشتر از عرضه باشد، قیمت معمولاً افزایش می‌یابد و بالعکس.

۲. وضعیت اقتصادی: وضعیت اقتصادی کشور و عواملی مانند تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره و سیاست‌های پولی تأثیرگذاری می‌کنند. هر چه وضعیت اقتصادی بهتر باشد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد.

۳. نرخ ارز: قیمت سکه به نرخ تبدیل به ارز محلی نیز وابسته است. اگر ارز محلی نسبت به ارز خارجی کاهش یابد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد..

۴. تغییرات سیاسی و جهانی: تغییرات سیاسی داخلی و جهانی، تنش‌های بین‌المللی و عوامل امنیتی می‌توانند بر قیمت سکه تأثیرگذار باشند.

۵. طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران: علاقه طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

۶. تغییرات مالیاتی: تغییرات در سیاست‌های مالیاتی مانند مالیات بر سود سرمایه‌گذاری‌ها و مالیات بر خرید سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

توجه: تحلیل و پیش‌بینی قیمت سکه معمولاً به تخصص و تجربه تحلیلگران ارتباط دارد و ممکن است به عوامل دیگری همچون عوامل روانشناختی و شایعات نیز وابسته باشد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها