|
کدخبر: 321978

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

کاهش قیمت نفت / بازار انرژی آرامش ندارد

بهای نفت در معاملات امروز تحت تاثیر عوامل بسیاری کاهش پیدا کرد.

اقتصاد کاهش قیمت نفت / بازار انرژی آرامش ندارد

بازار انرژی و نفت تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده است تا این بازار شاهد یک کاهش محسوس باشد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۶۳ سنت رسید.

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه کاهش یافته است. قول چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام دنیا برای تغییر اقتصاد در بحبوحه ضعف رشد آن، نتوانسته سرمایه‌گذارانی را که نگران کاهش مصرف نفت هستند تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۷ درصد کاهش ۷۸ دلار و ۴۵ سنت معامله می‌شود.چین قول داده مدل رشد اقتصاد خود را تغییر داده و مازاد ظرفیت صنعت را مهار کند. این کشور پیش بینی هدف رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را حدود ۵ درصد اعلام کرده است، یعنی مشابه هدف سال گذشته و درست همگام با انتظار تحلیلگران.

رسیدن به این هدف باعث تقویت مصرف سوخت می‌شود. اما طبق نظر تحلیلگران، محقق کردن رشد ۵ درصدی در سال جاری سخت‌تر از ۲۰۲۳ خواهد بود.

چین همچنین در گزارش رسمی جلسه کنگره ملی اعلام کرد اکتشاف و توسعه منابع نفت و گاز طبیعی را گسترش می‌دهد اما در همین حین قول داد کنترل بر مصرف سوخت‌های فسیلی را سخت‌تر کند.در حالی که نگرانی در مورد دورنمای تقاضا در چین قیمت‌ها را پایین آورده، اما نگرانی‌های عرضه ناشی از کاهش تولید تولید کنندگان بزرگ دنیا و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس از قیمت نفت حمایت می‌کند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در روز یکشنبه کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه‌ای خود را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تمدید کردند که توانست قیمت نفت را در بحبوحه نگرانی در مورد رشد اقتصاد دنیا و افزایش تولید در خارج از این ائتلاف بالا ببرد.

در این بین، بازار فیزیکی نفت محدودتر شده است. در حالی که تنش‌ها در خاورمیانه تاثیر مستقیمی بر عرضه نداشته، اما تحولات دریای سرخ زمان کشتیرانی را افزایش داده چون نفتکش‌ها تلاش می‌کنند از این منطقه دوری کنند.از طرف دیگر، انتظار می‌رود ذخایر نفت آمریکا حدود 2.6 میلیون بشکه در هفته منتهی به اول مارس افزایش یافته باشد.

پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ به‌طور خیره‌کننده‌ای متفاوت است که این موضوع دیدگاه‌های مختلف درباره سرعت تغییر در سوخت مصرفی جهان از سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد.

اوپک بر این باور است که مصرف نفت طی دو دهه آینده همچنان افزایش یابد، حال آنکه آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی می‌کند مصرف نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

اوپک همچنین پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت یک سال دیگر با رشد به‌نسبت زیاد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز همراه باشد، این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی رشدی بسیار کمتر و به مقدار یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کند.

در همین حال، نظرسنجی گسترده رویترز نشان داد بیشتر تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد داشته باشد.

پیش‌بینی مؤسسه وود مکنزی برای رشد تقاضا در سال ۲۰۲۵ کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، اوپک نیز رشد یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز را برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند، این در حالی است که انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی سال ۲۰۲۵ خود را در ماه آوریل اعلام کند.

تولیدکنندگان عضو اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی به‌منظور حمایت از بازار نفت، برنامه کاهش تولید نفت را اجرا کرده‌اند، زیرا تولید نفت در ایالات متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو افزایش یافته است.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها