|
کدخبر: 322003

بازار مسکن / مسکن چینی / ساخت مسکن

خانه سازی به کمک چینی ها / ما موافق این اتفاق هستیم!

مدیر عامل انجمن صنعت ساختمان بیان کرد که او موافق حضور چینی‌ها در صنعت ساخت و ساز مسکن است، اما از برنامه ساخت مسکن ۲۰ متری انتقاد دارد.

اقتصاد خانه سازی به کمک چینی ها / ما موافق این اتفاق هستیم!

پژمان جوزی توضیح داد: ما آمادگی خود را برای مشارکت و کمک به ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرده‌ایم، بدون اینکه از دولت درخواست زمین یا تسهیلات مالی داشته باشیم. تنها درخواست ما از دولت این است که راه را برایمان هموار کند و از ما عوارض نابخردانه دریافت نشود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان در خصوص حضور چینی ها در ساخت و ساز مسکن ایران، افزود: در ارتباط با حضور چینی‌ها در بخش ساخت و ساز مسکن، ورود فناوری و جذب سرمایه‌گذاری بسیار خوشحالیم. درباره موضوع حضور پیمانکار و نفرات چینی در ایران نیازمند نظرات کارشناسی است.

وی در خصوص تعامل با وزارت راه و شهرسازی، گفت: حدود ۱۰ سال است که پیگیر استعفای حقوق صنفی و مطالبات حقوق بخش ساختمان هستیم. در این راستا نیز با وزارت راه و شهرسازی به عنوان عالی‌ترین مرجع دولتی در بخش مسکن، تعاملاتی از قبل داشته ایم و از این به بعد هم خواهیم داشت. صنعت ساختمان کشور متولی ندارد در جلسات تخصصی به صورت خردمندانه آسیب شناسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به مباحث مربوط به ساخت خانه های ۲۰ و ۳۰ متری، اضافه کرد: سیاست کشور افزایش جمعیت است و مسکن ۲۰ متری در این برنامه توجیه ندارد. معتقدم باید کار به سازندگان بزرگ سپرده شود. به صورت رایگان می توانیم بهترین مشاور دولت و وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن، واردات فناوری های نوین، ایمن سازی و ارزان سازی باشیم.

مقامات برای ورود چینی‌ها به صنعت مسکن، افزایش سرعت ساخت را به عنوان دلیل اشاره کرده‌اند. با این حال، به نظر کارشناسان، واگذاری زمین به مردم، به عنوان راهکار اصلی برای افزایش سرعت ساخت مسکن مورد توجه قرار می‌گیرد.

اقتصاد خانه سازی با کمک چین

در چند هفته اخیر، ورود چینی‌ها به صنعت ساخت و ساز مسکن در کشور به صورت گسترده مطرح شده است و این موضوع از زبان مقامات نیز شنیده می‌شود. از ابتدای شروع دولت سیزدهم، رئیس جمهور وعده داد که در طول چهار سال، چهار میلیون واحد مسکن ساخته خواهد شد، که این وعده نیز مطابق قانون جهش تولید مسکن به مردم اعلام شده است.

از آن زمان تاکنون بیش از نیمی از عمر دولت تمام شده است و هنوز به صورت شفاف و روشن مشخص نیست چه تعداد از این مسکن‌های وعده داده شده، ساخته شده است. هرچند دولت روش‌های متنوعی را در پیش گرفته است تا مردم با سرعت بیشتری صاحب مسکن شوند؛ اما شواهد نشان می‌دهد همچنان سرعت واگذاری زمین و ساخت مسکن کند است و موانع دیگری همچون تأمین مالی طرح نیز باعث تشدید این وضعیت شده است.

شاید به این دلیل است که این روزها آمدن شرکت‌ها، سرمایه و تکنولوژی چینی‌ها به کشور برای ساخت مسکن بیشتر شنیده می‌شود. البته هم دولت و هم شهرداری تهران به دنبال این موضوع هستند و بارها مسئولان دولت و شهرداری به این موضوع اشاره کرده‌اند.

به تکنولوژی چینی‌ها نیاز است یا خیر؟ به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، هدف از توافق با چینی‌ها برای ساخت مسکن در کشور بیشتر آوردن سرمایه در بخش ساختمان و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه است. وزیر راه و شهرسازی این را هم عنوان کرد که ما در حوزه ساختمان و مسکن در تکنولوژی رشدهای خوبی داشتیم و نیازمندی و وابستگی‌مان حداقلی است. بیشتر از آنکه به تکنولوژی نیاز داشته باشیم به منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه‌ها را سرعت بیشتری بدهیم.

همزمان با مذاکرات دولت با چینی‌ها برای ورود به صنعت ساخت و ساز کشور، شهرداری تهران نیز در پی دو سفر علیرضا زاکانی شهردار تهران به چین، تفاهم‌نامه‌هایی را برای ساخت واحدهای مسکونی در تهران با شرکت‌های چینی امضا کرده است و به گفته زاکانی در این تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به صورت صنعتی سازی و با انتقال تکنولوژی آمده است. زاکانی درباره تکنولوژی ساخت چینی‌ها گفت که با این تکنولوژی هم سرعت ساخت و هم عمر ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    کارخیلی خوب است تنبیه شدن انبوه سازان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها