|
کدخبر: 320844 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن؛

ورود بی دلیل چینی ها / بزرگ ترین معضل ساخت مسکن را بشناسید

سلطان محمدی گفت: متوجه علت ورود چینی ها به ایران نمی شوم؛ مگر اینکه بحث تامین مالی در میان باشد که در آن صورت می توان جنبه های این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در حال حاضر مقوله تامین مالی را می توان بزرگ ترین معضل ساخت مسکن قلمداد کرد.

اقتصاد ورود بی دلیل چینی ها / بزرگ ترین معضل ساخت مسکن را بشناسید

استفاده از تکنولوژی چین در پروژه‌های مسکن ایران به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر چینی ها در زمینه ساخت و ساز، مورد توجه قرار گرفته است. چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه، توانسته است تکنولوژی‌های نوین و روش‌های پیشرفته‌ای را در عرصه ساختمان‌سازی توسعه دهد. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از تکنولوژی چین در پروژه‌های مسکنی ایران اشاره می کنیم.

تکنولوژی‌های مدرن چین در ساخت و ساز از استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کنند و به طور کلی کیفیت ساخت و ساز را ارتقا می‌دهند. استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت ساخت و ساز در پروژه‌های مسکن ایران کمک کند. با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته چین، فرآیندهای ساخت و ساز بهبود یافته و کارآیی افزایش پیدا می کند. این امر می‌تواند منجر به کاهش زمان اجرا و هزینه‌ها در پروژه‌های مسکن شود. چین با توجه به تجربیات خود در زمینه طراحی و نوآوری، می‌تواند روش‌های مدرن و خلاقانه‌ای را در پروژه‌های مسکن ایران معرفی کند. این امر می‌تواند به تنوع و زیبایی ظاهری ساختمان‌ها و منازل در ایران کمک کند.

با این حال، در استفاده از تکنولوژی چین در پروژه‌های مسکن باید دقت لازم به عمل آید و مواردی مانند انتقال فناوری، آموزش کارکنان محلی و رعایت استانداردهای ملی و محلی در نظر گرفته شود. بعد از اعلام وزارت راه و شهرسازی درباره ورود چینی‌ها به پروژه‌های نهضت ملی مسکن، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از واگذاری زمین‌های مناطق پایین شهر به چینی‌ها به منظور اجرای طرح “کلید به کلید” خبر داد.

این موضوع با ذکر این نکته که حضور چینی‌ها در ساخت‌وساز کشور فقط به پروژه نهضت ملی مسکن محدود نخواهد بود، به طور رسمی توسط مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام شد. تا به امروز شاهد واکنش های متفاوتی نسبت به این موضوع بوده‌ایم و کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن هرکدام موضع گیری های خاص خود را در این رابطه اعلام کردند. در این راستا گفت و گویی با دکتر مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

سلطان-محمدی

منطق این تصمیم قابل درک نیست

مهدی سلطان محمدی درباره ساخت مسکن در پایتخت به کمک شرکت های چینی و پیامدهای این اتفاق گفت: ساخت و ساز در کشور به یاری شرکت های خارجی نمی تواند اثرات ملموسی بر بازار مسکن ما داشته باشد. منطق استفاده از چینی ها در این ماجرا برای من قابل درک نیست و مسئولان نیز هنوز توضیحات باورپذیری در پیوند با این موضوع ارائه ندادند.

او ادامه داد: کشور ما مشکلی از بابت تکنولوژی ساخت ندارد و آمار و ارقام نیز بیانگر همین موضوع است. ما طی یک دهه گذشته موفق به ساخت حدودا یک میلیون واحد مسکونی شدیم و در حال حاضر میزان ساخت و ساز به نصف این رقم رسیده است.

سلطان محمدی افزود: در این بازه زمانی ۱۰ ساله، هم به لحاظ نیروی انسانی و هم از نظر تولید مصالح ساختمانی، رشد قابل توجهی را تجربه کردیم. فارغ از این دو مورد، در خصوص تکنولوژی نیز کمبود و ایراد خاصی در کشور وجود ندارد و این مسئله یک حقیقت آشکار است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

ساخت-نهضت-ملی

بزرگ ترین معضل ساخت مسکن

وی تصریح کرد: ایران پروژه های بزرگ و موفقی را در برخی از کشورهای جهان اجرا کرده است؛ به عنوان مثال دولت ایران در کشور ونزوئلا پروژه های چند هزار واحدی را عملیاتی کرد. در داخل کشور هم نمونه های موفق و حائز اهمیتی نظیر پروژه های انبوه سازی را داشتیم که با همت نیروهای داخلی به حالت اجرا درآمد.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه عنوان کرد: متوجه علت ورود چینی ها به ایران نمی شوم؛ مگر اینکه بحث تامین مالی در میان باشد که در آن صورت می توان جنبه های این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در حال حاضر مقوله تامین مالی را می توان بزرگ ترین معضل ساخت مسکن قلمداد کرد.

سلطان محمدی ضمن اشاره به مشکلات کشور در زمینه تامین منابع مالی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بخش خصوصی به سبب افزایش هزینه ها و سایر شرایط موجود، با مشکلات اساسی برای سرمایه گذاری روبه رو است. بخش دولتی نیز از سمت دیگر به دلیل کمبود امکانات لازم توانایی سرمایه گذاری را ندارد و از ابتدا هم مشخص بود که ماجرای ساخت یک میلیون واحد مسکونی به دلیل چالش های مربوط به تامین منابع مالی، قابل تحقق و اجرایی نیست.

وام-بانکی

شرایط متفاوت بازار مسکن

سلطان محمدی در ادامه اذعان کرد: دولت روی اعتبارات مالی هم حساب ویژه ای باز کرده بود اما در این بین نقش بانک ها و مشکلات آن ها درنظر گرفته نشد؛ بانک ها نیز برای این منظور چاره‌ای جز استقراض از بانک مرکزی ندارند. حتی در صورت فراهم شدن شرایط لازم برای بانک ها، چالش بعدی پرداخت اقساط است که این مسئله نیز چالش های جدی برای بازپرداخت وام ها ایجاد می کند و درنهایت مسیر دستیابی به هدف مورد نظر ناهموار می شود.

او یادآور شد: برای پیشبرد بسیاری از پروژه های عمرانی، پتروشیمی، نفتی و صنعتی می توان فضا را برای همکاری با چینی ها مهیا کرد، اما جنس این نوع همکاری تفاوت هایی با حوزه مسکن دارد. به عنوان مثال، عایدی ارزی در یک پروژه نفتی به نحوی خواهد بود که مشکلی از جهت تامین مالی ایجاد نشود.

سلطان محمدی در پایان اضافه کرد: در خصوص مسکن شرایط کاملا فرق دارد و بحث تامین مالی و بازپرداخت یک چالش جدی به حساب می آید. متاسفانه امکان بازپرداخت دلاری در این وضعیت وجود ندارد و دولت برای این منظور باید با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کند. اگر دولت مشکل تامین ارز برای این هدف ندارد، به باور من بهتر است این دلارها را در طرح های دیگری به کار ببرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها