|
کدخبر: 321971

قیمت سکه/ قیمت طلا/ بازار طلا

قیمت سکه به مرز حساس رسید / پیش بینی مهم درباره بازار طلا

در شرایط کنونی، پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت سکه متفاوت است. قیمت سکه امامی به ۳۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. همچنین، صبح امروز در زمان تدوین این گزارش، سایت اتحادیه قیمت هر قطعه سکه امامی را ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

اقتصاد قیمت سکه به مرز حساس رسید / پیش بینی مهم درباره بازار طلا

طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه، دومین مرحله حراج ربع‌سکه برگزار می‌شود. در حال حاضر، بررسی سایت اتحادیه طلا و جواهر نشان می‌دهد که قیمت فلز زردرنگ داخلی یعنی طلا، دیروز با یک رشد ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. با این حال، در آخرین به‌روزرسانی سایت مذکور که مربوط به صبح امروز ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ است، قیمت ربع‌سکه ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان درج شده است.

 همچنین دیروز قیمت سکه امامی به ۳۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. البته صبح امروز در زمان تدوین این گزارش سایت اتحادیه قیمت هر قطعه سکه امامی را ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درج کرده است.

 فعالان بازار درباره علت افزایش تقاضا در بازار سکه دلایل مختلفی را مطرح کردند. نخست اینکه برخی از معامله‌گران دیروز مدعی بودند که نرخ دلار صعودی شده است. دومین دلیل هم نوسانات صعودی قیمت طلای جهانی برمی‌گردد. گفتنی است دیروز قیمت اونس طلا به لیدر بازار سکه تبدیل شده بود و قیمت سکه را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

قیمت اونس طلا دیروز به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسید که ناشی از افزایش شرط‌بندی برای کاهش نرخ بهره در ژوئن توسط فدرال رزرو آمریکا بود. همچنین طلا در طول هفته گذشته حدود ۵۰ دلار افزایش یافت که ناشی از کاهش هزینه‌های تولید و ساخت‌وساز ایالات متحده و فشارهای ضعیف‌تر قیمت بود.

تحلیلگران و معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در اواخر سال جاری فدرال رزرو اقدام به کاهش نرخ بهره کند، همین خبر باعث جهش اونس جهانی طلا و ورود آن به کانال دو هزار و ۱۰۰ دلاری شد.

در شرایط کنونی پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت سکه متفاوت است. برخی از معامله‌گران باورند که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به‌صورت هیجانی بوده و جو روانی بازار موجب شده سطح تقاضا برای خرید سکه زیاد شود. به عقیده این دسته با اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و دلار احتمال عقب‌نشینی قیمت سکه هم وجود دارد. بااین‌حال برخی هم می‌گویند باتوجه‌به انتظارت تورمی انتظارات نسبت به افت نرخ ارز کم‌رنگ شده است.

 تکنیکالیست‌ها می‌گویند سکه در حال حاضر  مرز ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد. به عقیده این دسته درصورتی‌که سکه بالای مرز ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت دهد، احتمال نوسان صعودی قیمت سکه تا مرز یاد شده وجود دارد. بااین‌حال اگر سکه مرز ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست دهد ممکن است احتمال عقب‌نشینی تا پله دوم کانال مذکور وجود دارد.

عوامل موثر بر قیمت سکه

قیمت سکه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت سکه عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت بین عرضه و تقاضا بر روی قیمت سکه تأثیر دارد. اگر تقاضا برای سکه بیشتر از عرضه باشد، قیمت معمولاً افزایش می‌یابد و بالعکس.

۲. وضعیت اقتصادی: وضعیت اقتصادی کشور و عواملی مانند تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره و سیاست‌های پولی تأثیرگذاری می‌کنند. هر چه وضعیت اقتصادی بهتر باشد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد.

۳. نرخ ارز: قیمت سکه به نرخ تبدیل به ارز محلی نیز وابسته است. اگر ارز محلی نسبت به ارز خارجی کاهش یابد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد..

۴. تغییرات سیاسی و جهانی: تغییرات سیاسی داخلی و جهانی، تنش‌های بین‌المللی و عوامل امنیتی می‌توانند بر قیمت سکه تأثیرگذار باشند.

۵. طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران: علاقه طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

۶. تغییرات مالیاتی: تغییرات در سیاست‌های مالیاتی مانند مالیات بر سود سرمایه‌گذاری‌ها و مالیات بر خرید سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

توجه: تحلیل و پیش‌بینی قیمت سکه معمولاً به تخصص و تجربه تحلیلگران ارتباط دارد و ممکن است به عوامل دیگری همچون عوامل روانشناختی و شایعات نیز وابسته باشد

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها