|
کدخبر: 321940

گردشگری/جهانگردی/اتومبیلرانی

این جمعه اولین گردهمایی گردشگران موتوری در پارک آب و آتش

با هماهنگی کلوب ملی گردشگری موتورسیکلت و کمیته ادونچر و تورینگ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اولین گردهمایی موتورسیکلت های ادونچر و تورینگ برگزار خواهد شد.

اقتصاد این جمعه اولین گردهمایی گردشگران موتوری در پارک آب و آتش

 این رویداد برگزار می‌شود تحت نظارت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و با همکاری کلوب ملی گردشگری موتورسیکلت. برنامه در روز جمعه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ (به تاریخ ایران) از ساعت ۱۰ تا ۱۴ در پهنه غربی منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد (پارک آب و آتش) برگزار خواهد شد. این گردهمایی با حضور بیش از ۷۰ دستگاه موتورسیکلت ویژه گردشگری برگزار خواهد شد.

این گردهمایی در راستای اجرای بند‌های مربوط به فعالیت‌های اتومبیلرانی و گردشگری در تفاهم نامه مشترک کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد طراحی شده است.

بازدید از این گردهمایی برای عموم مردم و علاقه‌مندان به موتورسیکلت، فعالیت‌های اتومبیلرانی و گردشگری ماجراجویانه، آزاد و رایگان است.

علاقه‌مندان به آگاهی از برنامه‌ها و رویداد‌های اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.taci.ir و یا صفحه کانون در شبکه‌های اجتماعی به نشانی taci.ir@ مراجعه و یا با شماره تلفن ۶۶۷۱۸۰۸۲-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

گردشگری و جهانگردی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بحث پیشرفت اقتصادی یک کشور، نقش بسیار مهمی دارد. از این جهت، کشورها در تلاش هستند تا با فراهم کردن امکانات تفریحی، راه‌اندازی مراکز خرید و... که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد، جذب مسافر کنند تا اقتصاد کشورشان پیشرفت داشته باشد. کشورهای بسیاری مانند ترکیه و مالزی و تایلند، در امر جذب گردشگر توانسته‌اند موفقیت خود را به جهانیان نشان دهند. هرساله طبق آمارهایی که از سوی سازمان‌های جهانگردی و گردشگری منتشر می‌شود، رتبه نخستین کشور برای انتخاب گردشگران به ترکیه رسیده است. ترکیه به دلیل داشتن امکانات جذاب رفاهی و همچنین هتل هایی که دارد، بسیار مورد توجه جهانگردان قرار گرفته است. ترکیه با میانگین ۵۲ میلیون نفر در سال، یکی از به صرفه‌ترین مقاصد تفریحی برای اهالی خاورمیانه و اروپاست و در کنار روسیه، تنها کشور جهان است که گستره جغرافیایی‌اش به ۲ قاره مختلف امتداد یافته است.

 

توریست-صنعت

نقش مهم فضاهای شهری

مهم‌ترین فضاهایی که مورد بازدید و اقامت گردشگران و جهانگردان قرار می‌گیرند، فضاهای شهری هستند که از گذشته تا کنون، جذاب‌ترین فضاها را تشکیل می‌داده‌اند. چرا که این مکان ها، پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین قرارگاه‌های انسانی را تشکیل می‌دهند. یکی از بزرگ‌ترین منافع حاصل از گردشگری، تاثیر اقتصادی گردشگری و افزایش درآمد برای ساکنان آن مناطق است. این تاثیر اقتصادی، می‌تواند به‌صورت فردی یا عمومی برای این مناطق به وجود آید. یکی دیگر از تاثیرات مثبت گردشگری می‌تواند ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش اشتغال در فعالیت‌های مرتبط باشد.

ترکیه-گردشگر

گردشگری یکی از آن مواردی است که فصل‌های سال بر روی آن تاثیر ندارد و در واقع باید گفت در تمام فصل ها، گردشگران به کشورهای مختلف می‌روند و هزینه‌های بسیاری می‌کنند. بر اساس آمار سازمان جهانی، گردشگری یکی از فعالیت‌های اقتصادی مهم در دنیا محسوب می‌شود که حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۰ اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده است.

گردشگران و جهانگردان، زمانی که به کشور دیگری سفر می‌کنند، قصد دارند تا از بازارچه‌های محلی خرید کرده و همچنین غذای محلی مخصوص آن شهر را بخورند. برای همین، ممکن است در بسیاری از شهرها، دستفروشانی باشند که برای گردشگران چیزهای جالبی داشته باشند. همین بحث دستفروشی و بازارچه‌های محلی که در شهرهای کشور وجود دارد، تاثیر بسیار بالایی بر اقتصاد کشور دارند.

تاثیر گردشگری بر سلامت روان و اجتماع

احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در ارتباط با بحث گردشگری و اهمیت آن گفت: گردشگری بر روی سلامت روان و اجتماع نقش بسیار مهمی دارد و باید توجه ویژه ای به آن داشت. متسفانه بعد از گذشت ۲ سال و با توجه به پیگیری ها و تذکراتی که در بحث گردشگری داده ایم و همچنین جلسه هایی که در بدنه شهرداری گذاشته ایم، شاهد آن هستیم که موضوع تاسیس سازمان گردشگری یا هلدینگ گردشگری، به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: چنین چیزی بسیار ناراحت کننده و بسیار بد است که ما توانستیم درد را تشخیص دهیم و برای درمان آن درد راهکارهایی را نیز تصویب کردیم اما هرچه پیگیری کرده ایم، به نتیجه نرسیده است. باتوجه به اهمیت گردشگری و همانتطور که گفتم تاثیر آن بر روی سلامت روان و اجتماع، نیاز است که هرچه زودتر، چنین موضوعی پیگیری شود.

احمد-علوی

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع گردشگری باید تشکر کنم از دوستان در کمیسیون معماری و شهرسازی و همچنین دوستانمان در کمیسیون ماده ۵ به دلیل تعیین و تکلیف بعضی از فضاهای گردشگری تهران مانند محله کن و محله فرحزاد که این مناطق از مقاصد گردشگری درحال خارج شدن بود. با مصوبات خوبی که صورت گرفت، چنین اتفاقاتی قطعا دامنه دار خواهد شد.

علوی گفت: امیدوار هستیم لایحه پروانه مرمت آثار تاریخی را که مدت زیادی در شورا مانده است، تعیین و تکلیف شود و آثار تاریخی با یک روند خوبی مرمت شوند. کن و فرحزاد به عنوان مقاصد گردشگری شناخته می‌شوند و امیدواریم لایحه پروانه مرمت که مدتی است در شورا باقیمانده زودتر تعیین تکلیف شود.

بهترین کشورها برای گردشگری

بهترین کشورهای توریستی، مکان هایی هستند که با تنوع فرهنگی، طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی، آثار هنری و تجربیات متنوع، گردشگران را جذب می‌کنند. این کشورها به عنوان مقصدهای تعطیلاتی و مکان‌هایی برای تجربه‌ی فرهنگ‌های مختلف شناخته می‌شوند. زیرا در این جاها، افراد می‌توانند با تماشای مناظر طبیعی آرامش‌بخش، آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی، لذت از غذاهای محلی و تجربه‌ی شیوه زندگی آشنا شوند.

ترکیه-توریسم

مناطق جذاب برای گردشگران

جهانگردان و گردشگران، علاقه دارند تا از مکان‌های تاریخی، مناظر طبیعی، آثار باستانی، بازارها و مکان‌های مذهبی بازدید کنند. سواحل، دریا و متفاوت بودن رنگ خاک و حتی رنگ آب دریا، از موضوعاتی است که برای گردشگران بسیار جذابیت دارد. کشورمان ایران به دلیل داشتن تمدن کهن و همچنین وجود آثار باستانی جذاب و متنوع، برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است.

جالب است که بدانید، جهانگردی و گردشگری، روز مخصوص خود را در تقیم دارد و حتی هرساله، شعار هم برای این روز انتخاب می‌شود. با توجه به اینکه سازمان جهانی گردشگری یا UNWTO شعار روز جهانی گردشگری در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲ را گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز معادل Tourism and Green Investment اعلام کرده و بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمند تر در ۳ حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید داشته است، از این رو شعار ملی جهت گردامیداشت این ایام، سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز انتخاب شده است.

اسپانیا-گردشگر

همانطور که گفته شد، ایران جزو یکی از کشورهایی است که توریست‌های بسیاری را جذب خود کرده و هرساله در تمام فصول، شاهد آن هستیم که توریست‌ها از بسیاری از شهرهای ایران بازدید می‌کنند. اصفهان، شیراز، همدان، کیش و قشم جزو شهرهایی است که بیشترین بازدید‌کننده و توریست را به خود اختصاص داده است. بنا به گفته توریست ها، شیراز به دلیل آثار باستانی کهن، یکی از خیره‌کننده‌ترین شهرهای ایران است.

جهانگردی و درواقع صنعت توریسم، تحول و سرمایه را به همراه دارد و اگر زیرساخت هایی در کشور فراهم نباشد، نه تنها سبب دفع توریسم خواهد شد، بلکه وضعیت اقتصادی را با بحران‌های سنگین مواجه می‌کند. اما متسفانه باید گفت که ایران بر روی صنعت توریسم، فعالیت‌های موثری را انجام نداده است و همین امر سبب شده تا کمی از تعداد جهانگردانی که به کشورمان سفر می‌کردند، کاسته شود.

ایتالیا-گردش

کشورهای جذابی، جزو مقاصد گردشگری مسافران است که البته بسیار هم برای سفر گران به حساب می‌آیند. این کشورهای محبوب شامل، فرانسه، اسپانیا، امریکا، چین، ترکیه، ایتالیا، مکزیک، آلمان، تایلند و انگلیس است. جالب است که بدانید، اسپانیا با میانگین ۸۳ میلیون گردشگر، جزو کشورهای برتر جهان در گردشگری به شمار می‌رود. این سرزمین از طرفی به شهرهای زیبا و سواحل مدیترانه‌ای و آفتابی‌اش می‌نازد و از سوی دیگر با داشتن ۴۷ اثر تاریخی ثبت شده در یونسکو، یکی از پرجاذبه‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. به علاوه، اسپانیا سرزمین فستیوال‌هاست و از رویداد بین‌المللی موسیقی در مادرید و بارسلون و مایورکا گرفته تا جشن‌ها و مراسم‌های محلی در سرتاسر کشور، مسافران زیادی را به سوی خود سرازیر می‌کند.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها