|
کدخبر: 321907

قیمت خرید تضمینی گندم / قیمت غلات / قیمت گندم

قیمت خرید تضمینی گندم و جو اعلام شد

پس از روبرو شدن با چالش‌های فراوان، نهایتاً قیمت خرید تضمینی گندم به مبلغ ۱۷.۵۰۰ تومان اعلام شد. گندم به عنوان یک کالای استراتژیک، به عنوان پایه قیمت‌گذاری برای سایر کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم و جو اعلام شد

در اجلاس امروز شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای محصولات اساسی کشاورزی، نرخ خرید تضمینی جو و غلات نهایی تعیین خواهد شد. این اجلاس روز دوشنبه ۱۴ اسفند برگزار می‌شود.

پس از چالش‌های بسیاری در نهایت قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷.۵۰۰ تومان اعلام شد. قیمت گندم به عنوان کالای استراتژیک مبنای قیمت گذاری سایر کالاهای اساسی است.

امروز دوشنبه ۱۴ اسفند قرار است نرخ خرید تضمینی جو و غلات نیز در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی نهایی شود.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: طی مکاتباتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم به دنبال مجوز برای خرید تضمینی سیب زمینی هستیم زیرا تولید موجود بیش از ظرفیت بازارهای داخل و صادراتی است.

 ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به تولید مازاد سیب زمینی در کشور گفت: حدود ۳ هفته است که جلسات متعددی برگزار شده و موضوع خرید سیب زمینی پیگیری می‌شود. رایزنی با صادرکنندگان و اتحادیه‌ها انجام شده تا بازارهای هدف، شناسایی و محصولات صادر شوند.

وی اظهار کرد: تعرفه صادرات صفر شد و روزانه ۲۲۰۰ تن سیب زمینی از کشور صادر می‌شود. در کنار تعرفه کارت‌های بازرگانی تعلیق شده نیز تمدید شد تا روند صادرات با شتاب بیشتری انجام شود.

فصاحت با اشاره به تسهیل صدور مجوز صادرات ادامه داد: تشکل‌های بخش خصوصی به همکاری طلبیده شدند تا چالش موجود رفع شود.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان از پیگیری خرید تضمینی سیب زمینی خبر داد و گفت: طی مکاتباتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم به دنبال مجوز برای خرید تضمینی سیب زمینی هستیم زیرا تولید موجود بیش از ظرفیت بازارهای صادراتی است.

صد روز از آغاز سال زراعی جدید گذشته اما هنوز دولت تکلیف خرید مهمترین محصول زراعی سال را مشخص نکرده است. هنوز نرخ خرید تضمینی گندم رسمی اعلام نشده است و کشاورزان نگران از عدم تعهد دولت بر سر وعده های داده شده هستند.

چند هفته از سال زراعی جدید گذشته بود که شورای قیمت گذاری نرخ خرید تضمینی گندم را تصویب کرد. همان زمان، یعنی ۲۲ شهریور یکی از نمایندگان مجلس، نرخ خرید تضمینی را نرخ  ۱۹.۵ هزارتومان در هر کیلوگرم تعیین شد. او  اعلام کرد البته در صورتی که نرخ تورم افزایش یابد، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد داشت.

اظهارنظری که واکنش وزارت جهادکشاورزی را برانگیخت. همان زمان وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که  مرجع رسمی تعیین نرخ تضمینی وزارت جهادکشاورزی و شخص وزیر است و هر اظهارنظری دیگری خلاف واقع است. 

از آن زمان تاکنون که نزدیک ۳ ماه میگذرد محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی سکوت کرده است. البته چند روز پیش هم رئیس کمیسیون مجلس اعلام کرد نرخ خرید تضمینی گندم همان ۱۹هزار و ۵۰۰ تومانی است که پیشتر اعلام شده است. او به رسانه ها توضیح داده بود که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری تبصره‌ای نیز دارد که بر اساس آن در صورتی که نرخ تورم ثابت باشد، این نرخ نیز تغییری نخواهد داشت، اما در صورتی که نرخ تورم افزایش یابد، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد داشت.

منبع: عرشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها