|
کدخبر: 321904

مترو تهران/ایستگاه مترو/بلیط مترو

افتتاح ایستگاه های جدید مترو / تاریخ دقیق راه اندازی مشخص شد

گزارشات حکایت از آن دارد که ۳ ایستگاه جدید مترو تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

اقتصاد افتتاح ایستگاه های جدید مترو / تاریخ دقیق راه اندازی مشخص شد

افتتاح ایستگاه های جدید مترو، می تواند یک اقدام موثر در راستای کاهش ترافیک و همچنین آلودگی هوای تهران باشد.

۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت الله کاشانی و شهدای کن طی روز‌های باقی‌مانده از سال جاری افتتاح می‌شوند.

در آستانه فرارسیدن روز ۱۶ اسفند که مصادف است با سالروز بهره‌برداری از نخستین ایستگاه مترو در تهران (مربوط به سال ۱۳۷۷) ذکر این نکته جالب توجه است که در ۲۵ سال گذشته ۴۴ ایستگاه شبکه مترو پایتخت در ماه‌های اسفند سال‌های گذشته افتتاح شده‌اند. آخرین مورد این موضوع به اسفندماه سال ۱۴۰۲ باز می‌گردد که طی آن ۵ ایستگاه شهید دادمان، میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر در خطوط ۶ و ۷ مترو آغاز به کار کرد.

به لحاظ آماری نیز می‌توان گفت بیش از ۲۸ درصد ایستگاه‌هایی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند، در اسفند ماه افتتاح شده و البته امسال نیز قرار است به این اعداد و ارقام، نام ۳ ایستگاه دیگر اضافه شود؛ این ایستگاه‌ها در خط ۶ واقع شده و به نام‌های بهار شیراز (بیمارستان خانواده)، آیت الله کاشانی و شهدای کن خوانده می‌شوند.

با افتتاح ۳ ایستگاه مورد اشاره در آخرین روز‌های اسفند ۱۴۰۲، می‌توان گفت از جمع ۱۵۸ ایستگاه فعلی شبکه مترو تهران، ۴۷ ایستگاه در واپسین ماه هر سال به بهره‌برداری رسیده‌اند. گفتنی است اولین ایستگاه‌هایی که در این شبکه مورد استفاده قرار گرفت، اسفند ماه سال ۱۳۷۷ و مربوط به خط ۵ مترو (وردآورد، صادقیه و کرج) بود.

البته اسفند ماه امسال غیر از ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت ا... کاشانی و شهدای کن که طی روز‌های باقی‌مانده از سال جاری افتتاح می‌شوند، ورودی‌های دوم ایستگاه‌های شهر زیبا و شهران در خط ۶ به بهره‌برداری رسیده و عملیات حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ نیز به پایان می‌رسد. همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ به همراه افتتاح ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان هم در اسفند ماه ۱۴۰۲ محقق شد.

چندی پیش، نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین برقی‌سازی در حوزه حمل و نقل گفت: بابرنامه‌ریزی انجام شده سال آینده نخستین واگن‌های جدید مترو وارد چرخه خدمترسانی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی شود تا جایی که امکان دارد تقاضای حمل و نقل را به صورت ریلی انجام بدهیم، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی، حمل و نقل را به زیر زمین (مترو) ببریم، البته برای این کار نیازمند به یک حمل و نقل ترکیبی هستیم.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران در رابطه با حمل و نقل ترکیبی خاطرنشان کرد: افزایش خطوط ریلی در کنار توسعه ون، تاکسی و اتوبوس ما را به حمل و نقل ترکیبی می‌رساند و در این زمینه اقدامات خوبی طی دو سال گذشته انجام شده است.

سروری اضافه کرد: در بودجه سنواتی از سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و همچنین سال ۱۴۰۳، اعتبارات ویژه‌ای در حوزه حمل و نقل پیش‌بینی شده به طوریکه در طول سال‌های گذشته و سال آینده ۵۰ درصد از بودجه شورا به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است.

وی به عقب‌ماندگی‌های صورت گرفته در حوزه حمل و نقل در سنوات قبل اشاره کرد و افزود: ما باید بتوانیم این عقب‌ماندگی بویژه در حوزه مترو را جبران کنیم به طوریکه در حال حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت مترو استفاده می‌شود و ما باید بتوانیم استفاده از این ظرفیت را افزایش دهیم، البته اقدامات اساسی در طول دو سال گذشته در مدیریت شهری انجام شده است.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ورود اتوبوس، تاکسی، ون به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت تصریح کرد: در ارتباط با ورود واگن‌های جدید مترو، اقدامات خوبی صورت گرفته است و ان‌شاءالله از سال آینده شاهد توسعه و ورود واگن‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها