|
کدخبر: 321770

محیط زیست/بودجه

علت افزایش بودجه شهرداری / رقم جدید محقق می شود؟

بودجه شهرداری تهران برای سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اقتصاد علت افزایش بودجه شهرداری / رقم جدید محقق می شود؟

یکی از موضوعات مهمی که شهرداری تهران را برای خدمات و فعالیت های موثر آماده می کند بودجه است که رقم جدید بودجه شهرداری برای سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۳ بر پایه «من شهردارم» گذاشته شد؛ جمله‌ای که علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران برای نخستین بار در آئین تقدیر از دست‌اندرکاران دومین دوره طرح «من شهردارم» به آن پرداخت و پس از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به صحن شورای شهر تهران و اجرایی شدن این مهم به اهمیت این موضوع پرداخته و بر آن تاکید می‌کند.

از آنجایی که در دو سال گذشته طرح من شهردارم به طور جد از سوی شهروندان مورد استقبال گرفت و آمارهای مستند خود ادله اثبات این امر است و شهردار تهران هم در این باره عنوان می‌کند: یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر در دوره دوم طرح من شهردارم مشارکت کردند که نسبت به سال قبل چهار برابر و در واقع ۳۰۰ درصد رشد داشته، می‌توان دریافت در این دوره از مدیریت شهری به تعامل دوسویه و برقراری ارتباط مستمر میان مسئولان شهری و شهروندان توجه ویژه‌ای شده که مصداق بارز آن طبق گفته زاکانی در بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۳ قابل بررسی و استناد است.

به گفته شهردار تهران، ۳۸ درصد پروژه‌های انتخابی در تدوین بودجه ۱۴۰۳ به آلودگی هوا، ۲۴ درصد به ترافیک، ۱۳ درصد به بافت فرسوده و ایمنی، ۱۱ درصد به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ۹ درصد به نگهداشت شهر و ۶ درصد به هوشمندسازی و بهبود مدیریت اختصاص داده شده است.

همچنین وی تصریح می‌کند: ۷هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان برای پروژه‌های انتخابی مردم درنظر گرفته شد که پایه اولیه بودجه سال ۱۴۰۳ است.

لازم به ذکر است بودجه اختصاص داده شده به ماموریت خدمات شهری و محیط زیست که در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۴۰  میلیارد تومان بود، در ردیف بودجه سال آینده با ۱۱۲ درصد افزایش، به ۲۴ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین بودجه سال جاری ماموریت حمل و نقل و ترافیک، ۳۵ هزار و ۴۲ میلیارد تومان تعریف شده بود که با افزایش ۹۷  درصدی  به مبلغ  ۶۹ هزار ۳۶۳ میلیارد تومان رسید.

در ردیف بودجه سال ۱۴۰۲ ، ۴ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان به ایمنی و مدیریت بحران تخصیص داده شده بود که با افزایش ۷۹.۵ درصدی به مبلغ ۷ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان رسید.

همچنین بودجه اختصاص داده شده به شهرسازی و معماری که در سال ۱۴۰۲ ، ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان بود، در ردیف بودجه ۱۴۰۳ با افزایش ۴۱ درصدی به مبلغ ۳ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان رسید. در امور اجتماعی و فرهنگی نیز بودجه اختصاص داده شده ۷ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان بود که با افزایش ۱۹ درصدی به ۲۱ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان رسید.

ترتیب مسائل دارای اولویت و اهمیت از سوی شهروندان بودند که در طرح من شهردارم مطرح شده و در بودجه ۱۴۰۳ به طور ویژه به آن پرداخته شد.

براساس این گزارش با وجود اهمیت هوشمندسازی و توسعه مدیریت شهری که خود بستری برای ارتقای کیفیت در دیگر زمینه‌ها مثل کنترل آلودگی هوا، مهار ترافیک، ارتقای سطح ایمنی سازه‌ها و ... است، شهرداری تهران بودجه هوشمندسازی را از  ۱۵ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان به  ۴۲ هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان افزایش داد تا زمینه برای بهره‌مندی شهروندان از خدمات شهری به رشد حداکثری ارتقا پیداکند.

لازم به ذکر است  بودجه مناطق ۲۲ گانه پایتخت  نیز که در سال جاری ۱۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان بود، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با ۵۸ درصد رشد به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. این افزایش میزان بودجه با توجه به سطح درآمدهای مناطق بوده که بالاترین افزایش بودجه  نیز به شهرداری منطقه ۱۶ اختصاص پیدا کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها