|
کدخبر: 321654

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

افزایش تولید گاز در ایران / آمار ۲ برابر میانگین جهانی است

طبق گفته های وزیر نفت، تولید گاز در ایران ۲ برابر میانگین جهانی بوده است.

اقتصاد افزایش تولید گاز در ایران / آمار ۲ برابر میانگین جهانی است

جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرده است که باوجود تحریم های حاکم بر کشور، تولید گاز در ایران تقریبا ۲ برابر میانگین جهانی بوده است.

وزیر نفت گفت: میانگین افزایش تولید گاز در ایران در سال‌های اخیر باوجود تحریم‌های ظالمانه سالانه ۵.۲ درصد بوده، در حالی که میانگین افزایش تولید گاز در جهان طی بازه زمانی یادشده، ۲.۵ درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید گاز کشور دو برابر میانگین جهانی بوده است.

وی گفت: در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه که با توجه به شرایط کنونی حکم بر عرصه‌ انرژی جهان، نقش گاز طبیعی را در تأمین انرژی جهان چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک، انعطاف‌پذیر و قابل دسترس، یکی از عناصر اصلی نظام کنونی انرژی جهان به شمار می‌آید که سبب افزایش رفاه و توسعه اقتصادی می‌شود.

وی افزود: گاز طبیعی در مسئله خطیر موازنه بین حفظ محیط‌ زیست و تأمین امنیت انرژی، نقطه و وزنه تعادلی قابل اتکایی به شمار می‌آید که می‌تواند حداقل تا زمان یافتن جایگزینی مناسب‌ در سبد انرژی جهان نقشی بارز داشته باشد.

وزیر نفت با تأکید به توجه ماهیت و کاربردهای گاز طبیعی گفت: نقش گاز طبیعی در زندگی بشر امروز فراتر از یک حامل انرژی است، این سوخت به‌عنوان خوراک اصلی برای تولید مواد اولیه محصولات بسیار متنوعی است که در جهان مدرن امروز و حتی آینده نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد.

سهم گازطبیعی در سبد انرژی جهان در ۲۰۵۰، ۳۶ درصد افزایش می‌یابد 

اوجی ادامه داد: طبق تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز جهانی گاز، سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی ۳۶ درصد افزایش می‌یابد، اگر چه این رقم هنوز با سهم بالقوه و ظرفیت گاز فاصله دارد و حتی می‌تواند تا ۳۰ درصد نیز افزایش یابد، اما همین مقدار نیز به خوبی نشان می‌دهد که گاز برای بسیاری از اقتصادهای جهان، یک انرژی مقرون به‌صرفه، ایمن و قابل اتکایی است.

وی افزود: در عین حال، باید توجه داشت که برای تأمین نیازهای فزاینده انرژی ناشی از افزایش جمعیت جهان و توسعه اقتصادی به راه‌حل‌های انرژی متنوع متناسب با شرایط، قابلیت‌ها و اولویت‌های هر کشور نیاز است و نباید فراموش کرد که تحقق این موضوع مستلزم انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان در زنجیره عرضه گاز طبیعی، اعمال سیاست‌های حمایتی، ثبات بازارها و دسترسی آزاد به منابع مالی است.    

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در این باره که مجمع کشورهای صادرکننده گاز چگونه می‌تواند همسو با ارتقای جایگاه گاز طبیعی در پروفایل انرژی جهان اقدام کند، گفت: یکی از رسالت‌ها و اهداف مهم تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ایجاد سازوکاری برای گفت‌وگوهای سازنده و مؤثر میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده گازطبیعی به‌منظور ارتقای ثبات و امنیت عرضه و تقاضا در بازارهای گاز جهان است.  

اوجی افزود: این مجمع می‌تواند در شرایط کنونی که نااطمینانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز بیش از هر زمان دیگری موجب نگرانی امنیت انرژی شده است، در قالب شماری از گفت‌وگوهای عالی‌رتبه و کارشناسی با مشارکت و حضور دیدگاه‌های مختلف از کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده گازطبیعی همسو با تقویت جایگاه گاز در تأمین حال و آینده انرژی جهان اقدام کند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر، جایگاه راهبردی کشورهای عضو مجمع در عرصه جهانی گازطبیعی که بیش از ۷۰ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند و حدود ۴۰ درصد صادرات جهانی گاز و بیش از ۵۰ درصد صادرات ال‌ان‌جی از طریق کشورهای عضو مجمع انجام می‌شود، به این مجمع موقعیت منحصر به فردی برای جریان‌سازی در حوزه حکمرانی انرژی جهان بر مبنای اصول مشارکت و همکاری بین‌المللی می‌دهد، از این رو لازم است کشورهای عضو مجمع با ارتقا هم‌افزایی و هماهنگی‌های جمعی بر این موضوع تمرکز کنند تا منافع اعضای مجمع حفظ شده و از امنیت عرضه و تقاضای جهانی گاز طبیعی صیانت شود.

جی‌ئی‌سی‌اف همفکری‌ها و همکاری‌ها در صنعت گاز را تقویت کرده است

وزیر نفت افزود: هم‌اکنون با وجود چالش‌های پرشمار در بازارهای گاز جهان، مجمع کشورهای صادرکننده گاز در چارچوب اساسنامه و راهبرد بلندمدت خود، موفق شده همفکری‌ها، هماهنگی‌ها و همکاری‌ها را در حوزه‌های مختلف صنعت گازطبیعی در میان اعضای خود تقویت کند. به‌طوری که این تمهیدها راهبردی سبب شده است مجمع بتواند نقش کلیدی خود را در حفظ و ارتقای امنیت جهانی انرژی در دوران کرونا و پساکرونا به‌خوبی ایفا کند، اما در عین حال ما مسیری طولانی و مملو از نااطمینانی را پیش رو داریم که مستلزم ارتقا همبستگی و همکاری بیشتر اعضای مجمع است.

اوجی به اهمیت افزایش حجم و تعریف مسیرهای جدید گازطبیعی و ضرورت سیاست‌های نوینی که باید در دستور کار اعضای مجمع قرار گیرد اشاره و تصریح کرد: بدون تردید با توجه به تحولات جاری در عرصه‌ انرژی جهان، اتخاذ سیاست‌های نوین در چارچوب مجمع اهمیتی ویژه‌ دارد، اعضای مجمع باید همسو با افزایش صرفه اقتصادی و گسترش تجارت گاز و دستیابی به فناوری‌های نو مرتبط با تجارت گاز از جمله فناوری‌های مرتبط با ال‌ان‌جی همفکری و مشارکت کرده و گام‌هایی مؤثر برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز بردارند

منبع: شانا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها