|
کدخبر: 321517

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

جزئیات خط لوله گاز ایران و پاکستان / حل بحران انرژی در اولویت است

از سرگیری خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان، واکنش وزیر خارجه آمریکا را به همراه داشته است.

اقتصاد جزئیات خط لوله گاز ایران و پاکستان / حل بحران انرژی در اولویت است

تبادلات انرژی میان کشورها، همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و کشورهای دارنده انرژی سعی دارند تا با روابط خود به تبادل سوخت و انرژی بپردازند.

وزارت امورخارجه آمریکا اذعان کرد این کشور به رایزنی‌های خود با اسلام‌آباد درباره خط لوله گاز ایران-پاکستان ادامه خواهد داد.

یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به گفت‌وگوهای دیپلماتیک با اسلام‌آباد درباره احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان ادامه می‌هد اما او جزئیاتی درباره این رایزنی‌ها منتشر نکرد.

این سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان و اینکه آیا این طرح همچنان برای دولت آمریکا نگران کننده است؟ گفت که کمک به پاکستان برای حل بحران کمبود انرژی یک اولویت برای ایالات متحده است.

وی خاطر نشان کرد: ما از افزودن حدود ۴۰۰۰ مگاوات به ظرفیت انرژی در پاکستان حمایت کرده‌ایم. پروژه‌های ما ظرفیت برق این کشور را به طرز چشمگیری افزایش داده است که امروز برق خانه‌های بیش از ۵۰ میلیون پاکستانی را تامین می‌کند.

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا یک روز پس از دریافت چراغ سبز از سوی کابینه موقت پاکستان در رابطه با این پروژه منتشر می‌شود.

دولت فدرال پاکستان در اقدامی تازه برای تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری تامین گاز، دوشنبه گذشته با تکمیل مرحله اول پروژه خط لوله گاز ۸۰ کیلومتری در خاک پاکستان موافقت کرد.

پس از حدود یک دهه تاخیر، کمیته امور انرژی کابینه موقت پاکستان روز جمعه کار روی فاز اول خط لوله گاز ایران و پاکستان را برای تقویت امنیت انرژی این کشور به تصویب رساند.

کمیته امور انرژی کابینه موقت، آغاز کار برای ساخت بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله در داخل پاکستان (از مرز پاکستان تا گوادر در مرحله اول) را توصیه کرده بود.

بنابر گزارش پایگاه خبری دِ نیوز، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین با به اشتراک گذاشتن جزئیات ائتلاف سبز ایالات متحده و پاکستان گفت که واشنگتن در حال همکاری با اسلام آباد برای رسیدگی به «مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی امروز، به ویژه در مورد مدیریت آب، کشاورزی هوشمند از نظر آب و هوا و انرژی‌های تجدید پذیر» است.

وزارت نیروی پاکستان پس از چراغ سبز دولت به از سرگیری پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان اعلام کرد که تمامی بخش‌های مربوطه برای پیشبرد پروژه، به منظور تضمین عرضه گاز به مردم پاکستان و رسیدگی به نیازهای روزافزون انرژی کشور انجام خواهد شد.

این وزارتخانه افزود: این پروژه نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می‌کند، بلکه اعتماد صنعت داخلی را افزایش می‌دهد که با افزایش عرضه گاز، تضمین می‌شود. این امر همچنین موجب تسریع فعالیت اقتصادی در ایالت بلوچستان خواهد شد و به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.

این پروژه از سال ۲۰۱۴ با تاخیر مواجه شد. ایران در ژانویه، سومین اخطاریه را به اسلام آباد ابلاغ کرد و از قصد خود برای مراجعه به دادگاه داوری بین المللی به دلیل عدم ساخت این خط لوله به عنوان بخشی از پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان خبر داد.

طبق گزارش دِ نیوز، پاکستان استدلال می‌کند به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌تواند این پروژه را در خاک خود اجرا کند اما مقامات تهران هرگز این دیدگاه را نپذیرفتند و می‌گویند تحریم‌های آمریکا، دلیل موجهی نیست. عراق و ترکیه با دریافت معافیت‌هایی از تحریم‌های آمریکا، مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند.

با این حال، از آن جایی که پاکستان قصد دارد این پروژه را اجرا کند، ایران مهلت ۱۸۰ روزه را تا سپتامبر سال ۲۰۲۴ برای پاکستان تمدید کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها