|
کدخبر: 284978 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس رسمی دادگستری؛

طرح سازمان تامین اجتماعی برای دانشجویان / بیمه دانشجویی سود دارد یا ضرر؟

رنجبر، کارشناس رسمی دادگستری گفت: بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری از بیمه تامین اجتماعی خیلی قوی‌تر است. تفاوت بیمه عمر با بیمه دانشجویی این است که در این بیمه اختیار دست بیمه گذار است و هر وقت فرد بخواهد بازخرید می‌کند.

اقتصاد طرح سازمان تامین اجتماعی برای دانشجویان / بیمه دانشجویی سود دارد یا ضرر؟

سازمان تامین اجتماعی در طرحی قصد دارد برای تضمین آینده دانشجویان، متقاضیان را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد. در این طرح به گروهی از دانشجویان که فرصت اشتغال ندارند این امکان را می‌دهد که در طول دوره تحصیلی یک سابقه بیمه‌ای برای خود داشته باشند. نکته قابل توجه این است که این سابقه بیمه در آینده و در زمان اشتغال‌شان قابلیت انتقال خواهد داشت. با همه این اوصاف این سوال مطرح است، بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی بار هزینه‌ای مضاعف برای دانشجویان خواهد بود یا در مقایسه با مزایای آن به صرفه خواهد بود؟ خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علیرضا رنجبر کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دروس بیمه‌ای دانشگاه به این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

علیرضا-رنجبر

ابهامات مهم در طرح بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی

علیرضا رنجبر؛ کارشناس رسمی دادگستری در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: همه دانشجویان در طول دوران تحصیل دانشجویی، تحت پوشش بیمه حوادث و درمان هستند. ولی اینکه سازمان تامین اجتماعی در طرحی بخواهد، دانشجویان را بیمه کند چند سوال مطرح می‌شود. اول اینکه این سامانه به کمک چه منبع اعتباری می‌خواهد این طرح را اجرایی کند؟ آیا حق بیمه را دانشجویان پرداخت می‌کنند یا دانشگاه قرار است این هزینه را متقبل شود؟ در مجموع پوشش بیمه پزشکی شامل همه دانشجویان است، مگر اینکه در این طرح بخواهند پوشش بیمه پایه را به دانشجویان بدهند.

وی افزود: کارمندان وقتی در شرکتی مشغول به کار می‌شوند، حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق کارمند است. ۲۳ درصد آن توسط کارفرما پرداخت و مابقی یعنی ۷ درصد آن، از حقوق ماهانه کارمند کسر می‎شود. با توجه به اینکه دانشجویان اکثرا هیچ منبع درآمدی ندارند، پرداخت ۳۰ درصدی حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی منطقی به نظر نمی‌آید. دانشجویان به جای این کار می‌توانند بیمه عمر اختیاری در دوره‌های متفاوت ۵ ساله، ۱۰ساله یا ۲۰ساله بگیرند. در واقع با اینکار همان پولی که قرار است به تامین اجتماعی پرداخت کنند، به شرکت بیمه‌ای می‌دهند.

بیمه-دانشجویی-

فرق بین بیمه عمر و بیمه سرمایه‌گذاری با بیمه دانشجویی

این کارشناس رسمی دادگستری اشاره کرد: تفاوت بیمه عمر با بیمه دانشجویی این است که در این بیمه اختیار دست بیمه‌گذار است و هر وقت فرد بخواهد بازخرید می‌کند. بنابراین اگر قرار باشد بخشی که کارفرما می‌پردازد را دانشجو پرداخت کند، تصمیم بهتر این است که بیمه عمر یا بیمه سرمایه‌گذاری ثبت نام کنند.

رنجبر در ادامه گفت: بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری از بیمه تامین اجتماعی خیلی قوی‌تر است. بیمه‌های عمر غرامت فوت دارد، شرایط سنی ندارد، امکان بازخرید دارد و حتی امکان دریافت وام دارد و این مزایا شامل بیمه تامین اجتماعی نمی‌شود. اگر قرار باشد تمام سهم حق بیمه را دانشجو بپردازد و براساس میزان حداقل حقوق، حدودا ماهی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید واریزی صورت بگیرد، با توجه به‌عدم درآمد و هزینه‌های دیگری که یک دانشجو در طول دوران تحصیل دارد، هزینه بیمه بار مضاعفی بر دیگر هزینه‌ها می‌شود.

خلاء نبود فرهنگ‌سازی مناسب درباره صنعت بیمه

این استاد دانشگاه درباره فرهنگ‌سازی بیمه در کشور اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ بیمه در کشورمان جا نیفتاده است. وضعیت اقتصادی کشور نیز تورمی است. در کنار مشکلاتی دیگر نظیر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند، بیمه در اولویت خانوار نیست. هزینه‌هایی مثل خرید مایحتاج زندگی و هزینه‌های ضروری خانواده نسبت به بیمه، ارجحیت دارد.

وی افزود: در کشور ما اغلب بیمه‌های اجباری رایج است. بیمه‌هایی مثل بیمه خودرو، بیمه تامین اجتماعی کارکنان به اجبار بین مردم جا افتاده است. گستردگی رواج بیمه در جوامع مختلف به عوامل زیادی بستگی دارد. استقبال از بیمه ارتباط مستقیمی به سطح تورم و میزان رفاه جامعه دارد. در کشور ما مردم تا ناچار نشوند سمت بستن قرارداد بیمه نمی‌روند. بیشتر از ۷۰ درصد جامعه تنها به بیمه‌های اجباری نظیر بیمه شخص ثالث و درمان اکتفا می‌کنند. حتی برای انجام بیمه تکمیلی درمان افراد، این شرکت‌ها هستند که برای کارکنان‌شان این هزینه و بودجه را در نظر می‌گیرند تا از این طریق خرج پرسنل را کمتر کنند. تا زمانی که بحث فرهنگی و تورم در کشور اصلاح نشود، وضعیت استقبال از بیمه بهتر نخواهد شد.

رنجبر در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بحث فرهنگ بیمه باید از سنین کودکی در افراد نهادینه شود. بیمه باید در متون درسی وارد شود، طوریکه به کودکان آموزش داده شود، بدون بیمه هیچ حرکتی انجام ندهند. باید بیاموزند در هر حرفه‌ای چه در سرمایه‌گذاری ها، ساخت و سازها و بنا کردن هر کسب و کاری نمی‌توان بدون بیمه اقدامی انجام داد. تمام حرکت‌های اقتصادی بیمه را در کنار خود دارد. ولی متاسفانه تا این موضوع جا نیفتد و تا زمانی که جامعه با تورم بالای ۴۰ درصد دست به گریبان است، نیاز جامعه به سمت بیمه کردن حرکت نخواهد کرد.

ارسال نظر