|
کدخبر: 321621

بازار مسکن/قیمت مسکن/قیمت خانه

افزایش رهن و اجاره در این منطقه تهران / قیمت ها نجومی شد؟

گزارشات حکایت از بالا رفتن قیمت اجاره و رهن در منطقه نارمک تهران دارد.

اقتصاد افزایش رهن و اجاره در این منطقه تهران / قیمت ها نجومی شد؟

رهن و اجاره و به طور کل تهیه مسکن همواره یکی از مهم ترین دغدغه خانواده ها بوده است و بالا رفتن قیمت ها در تهران، مشکلات بسیاری را برایشان به همراه داشته است. 

در محله نارمک، رهن کامل واحدی ۷۵ متری و ۱۴ سال ساخت، ۸۵۰ میلیون تومان و رهن کامل آپارتمانی ۶۶ متری و ۱۶ سال ساخت، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

نزدیکی به مراکز تجاری و حمل و نقل عمومی، نقش مهمی در جذب خریداران و افزایش رقابت در بازار مسکن منطقه نارمک دارد. این شرایط مثبت، موجب شده است که بازار مسکن در نارمک تهران به یکی از جذاب‌ترین مناطق برای سرمایه گذاری و زندگی تبدیل شود.

طبق آنچه یک فعال بازار مسکن می‌گوید؛ محله نارمک شاهد روند صعودی قیمت مسکن در ماه پایانی سال است.

یک واسطه‌گر ملکی در محله نارمک می‌گوید: هم‌اکنون متقاضی بازار اجاره کاهش یافته؛ خصوصا در آخرین ماه سال که قیمت‌ها در این محله درحال افزایش است.

او می‌گوید برخی مالکان رهن ملک خود را نسبت به ماه گذشته افزایش داده‌اند؛ برای مثال رهن  واحدی ۹۰۰ میلیون تومان بود و اکنون موجر این قیمت را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داده است.

به گفته وی، در نارمک برای رهن کامل واحدی ۵۰ متری و با امکاناتی همچون آسانسور، پارکینگ و انباری دست کم به ۷۵۰ میلیون تومان نیاز است.

این مشاور ملکی می‌گوید: به دلیل کمبود متقاضی خرید و فروش، برخی از واسطه‌گران ملکی که در حوزه فروش فعالیت می‌کردند به بازار رهن و اجاره روی آورده‌اند هرچند وضعیت بازار اجاره نیز در رکود است.

او پیش بینی می‌کند: تا پایان سال جاری بازار ملک در رکود باقی بماند؛ هرچند اسفند سال گذشته تعداد معاملات و مشتری بالا بوده، اما هم‌اکنون توان خرید مردم کاهش یافته است. به گفته وی، آپارتمانی با ۵۰ مترمربع زیربنا، نوساز و با امکانات را می‌شد با ۵ میلیارد تومان خریداری کرد، اما هم‌اکنون آپارتمانی ۵۵ متری با چنین ویژگی‌هایی، ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در محله نارمک، رهن کامل واحدی ۷۵ متری و ۱۴ سال ساخت، ۸۵۰ میلیون تومان و رهن کامل آپارتمانی ۶۶ متری و ۱۶ سال ساخت، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

برای واحدی ۶۴ متری و ۲۲ سال ساخت، ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ۹ میلیون تومان اجاره ماهانه و برای واحدی ۱۲۱ متری و ۴ سال ساخت، ۴۰۰ میلیون تومان رهن و ۳۰ میلیون اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است.

دغدغه اقتصادهای پیشرفته و نوظهور درباره «رشد کند بهره‌وری نیروی‌کار» به‌‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا به بعد، باعث شده است معادلات تاثیرگذار روی نرخ بهره‌وری مورد توجه دولت‌ها قرار بگیرد. یک مطالعه تجربی به پشتوانه مطالعات نظری، از رابطه معنادار بین افزایش قیمت واقعی مسکن و کاهش نرخ رشد بهره‌وری نیروی‌کار حکایت می‌کند. براساس مقاله‌ای که توسط دو اقتصاددان ایرانی در این رابطه تهیه شده و جزئیات کامل آن در «تجارت‌فردا» به چاپ رسیده، در کشورهایی که سطح قیمت مسکن بالا است، به‌طور معمول رشد بهره‌وری نیروی‌کار پایین‌تر است. اهمیت رشد بهره‌وری نیروی‌کار از بابت اثرگذاری مثبت آن بر عملکرد کلی اقتصاد (رشد اقتصادی) و کیفیت‌زندگی مطرح است. افزایش قیمت واقعی مسکن –جهش‌ قیمت ملک- از ۴مسیر بر رشد بهره‌وری نیروی‌کار اثر منفی می‌گذارد؛ از جمله اینکه خانوارها تحت تاثیر افزایش هزینه‌های تامین مسکن (خرید و اجاره)، هزینه‌های آموزش و تحصیل را تقلیل می‌دهند. همچنین این افزایش قیمت باعث حرکت سرمایه‌ها به بخش املاک می‌شود؛ جایی که به‌طور معمول بهره‌وری در آن پایین است.ش

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها