|
کدخبر: 321549

شیرخشک/یارانه شیرخشک/ارزشیرخشک

زنگ خطر کمبود شیرخشک به صدا درآمد/نقدینگی ۷ برابری خرید مواد اولیه

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک، با اشاره به کمبود نقدینگی جدی در صنعت تولید شیرخشک اطفال، دو درخواست از بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از این کمبود را مطرح کرد.

اقتصاد زنگ خطر کمبود شیرخشک به صدا درآمد/نقدینگی ۷ برابری خرید مواد اولیه

هانی تحویل‌زاده  به هشدار درباره خطر کمبود مجدد شیرخشک در کشور پرداخت و اعلام کرد که ارز مورد نیاز برای تأمین مواد اولیه شیرخشک اطفال به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در حال حاضر به ۲۸۵,۰۰۰ ریال رسیده است. این افزایش قیمت باعث شده که تولیدکنندگان شیرخشک اطفال با مشکل جدی نقدینگی روبرو شوند و برای تسویه حساب درباره تفاوت قیمت مواد اولیه قبلی و خرید مواد جدید دچار کمبود منابع مالی شوند.

وی افزود: به دنبال افزایش هفت برابری نرخ ارز واردات مواد اولیه شیرخشک اطفال از ۴۲۰۰۰ ریال به ۲۸۵۰۰۰ ریال، این امر موانع و مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است به این معنا که نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه با نرخ ارز ۲۸۵۰۰۰ ریالی نسبت به قبل به میزان ۷ برابر افزایش یافته است که تامین این حجم از نقدینگی برای کارخانجات به هیچ عنوان میسر نیست.

تحویل زاده ادامه داد: از آنجایی که مصرف ارزی کل تولید داخلی شیرخشک سالانه ۲۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود تولیدکنندگان شیرخشک در حال حاضر فاقد توان مالی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه به مقدار لازم و کافی هستند.

وی گفت: در همین راستا طی نامه‌ای به ریاست بانک مرکزی و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درخواست‌های خود را مطرح کرده‌ایم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم که به منظور ممانعت از بروز هرگونه کمبود در عرصه تولید و عرضه شیرخشک اطفال، جهت تسویه حساب ما به التفاوت نرخ ارز برای مواد اولیه موجود در کارخانجات و یا در حال حمل یا ترخیص از گمرک هشت ماه فرصت داده شود تا در خلال این مدت، تولید کنندگان بتوانند از محل فروش کالا به قیمت جدید، بدهی خود را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال و حتی دو ماه اول سال جدید، نظام بانکی کشور قادر به تخصیص تسهیلات جدید نیست، به منظور جلوگیری از هرگونه وقفه در تامین مواد اولیه شیر خشک اطفال و به عنوان یک راه حل فوری، درخواست کردیم که به بانکهای عامل این اجازه داده شود تا وجه ریالی ثبت سفارشات مربوط به مواد اولیه را پس از ۸ ماه از تولیدکننده اخذ کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک خاطرنشان کرد: همچنین هم اکنون که بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی نمایندگان قرار دارد؛ از ریاست کمیسیون بهداشت درخواست کرده‌ایم که اعتبار یا تسهیلات بانکی به میزان ۵/۵ همت جهت خرید مواد اولیه برای تولیدکنندگان شیرخشک در بودجه مذکور پیش بینی و تخصیص داده شود؛ همچنین با توجه به اینکه چرخه بازگشت سرمایه از زمان خرید ارز تا دریافت وجه کالای فروخته شده از شرکت پخش حدودا ۸ ماه به طول می انجامد اعتبار یا تسهیلات بانکی مذکور نیز ظرف مدت ۸ ماه تسویه شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها