|
کدخبر: 321546

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

خطر احتمال افت فشار گاز / استان های شمالی منتظر باشند

سرمای شدید هوا سبب شده است تا احتمال افت فشار گاز در استان های شمالی شدت گیرد.

اقتصاد خطر احتمال افت فشار گاز / استان های شمالی منتظر باشند

همواره با آمدن فصل سرما، نیاز به صرفه جویی در مصرف گاز احساس می شود و نیاز است تا مشترکان گاز در مصرف صرفه جویی کنند.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: باتوجه به پایداری سرما و کاهش دما، احتمال افت فشار گاز در استان‌های سردسیر به‌ویژه استان‌های شمالی و شمال شرق کشور وجود دارد.

«مجید چگنی» با اشاره به ورود سامانه هوای سرد به کشور گفت: با کاهش شدید دما در بیشتر نقاط به ویژه در استان‌های شمالی، شمال شرق و شمال غرب کشور، مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده افزایش یافت.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶۸۲ میلیون مترمکعب گاز به بخش خانگی اختصاص یافت در حالی که سال گذشته در همین روز، مصرف بخش خانگی ۵۰۵ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت گاز ایران بیان کرد: هم‌اکنون شبکه انتقال و توزیع گاز در سراسر کشور پایدار است و قطعی گاز در هیچ نقطه‌ای از کشور نداریم.

چگنی ادامه داد: سوخت رسانی به نیروگاه‌ها پایدار است و مشکلی در این خصوص نداریم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: با توجه به پایداری سرما و کاهش دما، احتمال افت فشار گاز در استان‌های سردسیر وجود دارد، به همین دلیل از همه هموطنان در سراسر کشور تقاضا داریم با رعایت دمای رفاه از ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، استفاده از لباس‌های مناسب فصل سرما، تنظیم درجه حرارت سیستم‌های گرمایشی بر اساس دمای رفاه و خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ها و اماکن غیرضروری، در مصرف گاز حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورند تا امکان بهره‌مندی از این نعمت خدادادی برای همه هموطنان در اقصی نقاط کشور فراهم شود.

رئیس مرکز راهبری گاز کشور از شرایط بحرانی شبکه گاز در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی خبر داد و خواستار صرفه‌جویی شد.

غلامرضا کوشکی، در گفت‌وگویی تلویزیونی توضیح داد: حجم مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۶۵ میلیون مترمکعب رسید و رکورد مصرف امسال ثبت شد.

وی افزود: سابقه نداشته رکورد مصرف گاز طبیعی در سال، اسفندماه ثبت شود و پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده با توجه به تداوم سرما حجم مصرف روزانه به ۶۸۰ میلیون مترمکعب هم برسد.

رئیس مرکز راهبری گاز کشور تصریح کرد: اکنون شبکه گاز بعضی شهرها در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی شرایط بحرانی دارند و نیاز به صرفه‌جویی و دقت لازم است و درخواست می‌کنیم پویش هر خانه یک اتاق گرم اجرا شود.

کوشکی گفت: هموطنان زمانی که از منزل خارج می‌شوند سیستم‌های گرمایشی را خاموش کنند تا بتوان با مدیریت مصرف این روزها را بدون مشکل سپری کنیم.

وی افزود: بیشترین مصرف گاز به ترتیب متعلق به استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی است.

احمد باهوش، مدیرعامل مجتع گاز پارس جنوبی نیز در این بازدید به‌صورت ویدیوکنفرانسی به ارائه گزارشی از وضع تولید گاز شیرین در این مجتمع پرداخت و گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین و ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی در این مجتمع تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی به‌صورت عادی در مدار تولید قرار دارند، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همه پروژه‌ها در این مجتمع به‌ویژه رفع عیوب فنی و کاهش مشعل‌سوزی طبق برنامه اجرا شده است و پس از گذر از سرمای امسال این مجتمع آماده آغاز تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها برای سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها