|
کدخبر: 321521

اقتصاد گردشگری/تجارت/سرمایه‌گذاری

بنادر ایران در دست افغانستان/رشد ۷۰ درصدی مبادلات دریایی این کشور

پس از اعمال محدودیت‌ها از سوی پاکستان بر کالاهای افغانستان، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرده است که فعالیت‌های داد و ستد از طریق بندرعباس و چابهار ایران افزایش یافته است و حدود ۶۰-۷۰ درصد از تجارت کشور از طریق ایران انجام می‌شود.

اقتصاد بنادر ایران در دست افغانستان/رشد ۷۰ درصدی مبادلات دریایی این کشور

مقامات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان همچنین اظهار داشته‌اند که هزینه انتقال کالا از مسیر چابهار به آنان بسیار گران قیمت است و نیازمندی به کاهش هزینه‌ها دارند.

خانجان الکوزی عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رسانه‌ها گفته: «تجارتی که ما از ترکیه داشتیم از راه ایران می‌آید و این تجارت یک حساب جداگانه دارد که مربوط این فیصدی نمی‌شود و ۵۰ فیصد تجارتی را که ما از راه بحر داریم تقریباً اضافه از ۶۰ الی ۷۰ فیصد هم‌اکنون از مسیر چابهار و بندرعباس می‌شود».

در همین حال، شماری از بازرگانان می‌گویند در صورتی که پاکستان محدودیت‌های وضع شده به کالاهای ترانزیتی را برندارد، آنان تجارت‌شان را از راه‌های بدیل انجام خواهند داد.

امید حیدری بازرگان گفت: «این می‌تواند صادرات ما را به چندین برابر افزایش دهد و در ضمن این یک راه بدیل و یک راه آسان و سهل برای صادرات و واردات ما باشد».

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت سرپرست گفته، هیئتی که به ایران رفته درباره حل چالش‌ها در بندر چابهار با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو می‌کند.

محمدالله بختیار رییس ترانزیت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت می‌گوید: «کدام موانعی که سر راه تجارت ما با ایران وجود دارد تلاش می‌کنیم تا آن را دور کنیم و ترانزیت و تجارت افغانستان را از این راه افزایش دهیم».

نزدیک به شش ماه پیش پاکستان بیش از چهار هزار کانتینر بازرگانان افغانستانی را در بندر کراچی متوقف ساخت که این محدودیت به بازرگانان حدود ۳۶ میلیون دالر زیان وارد کرد.

 

منبع: دید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها