|
کدخبر: 246067

گاز ایران جایگزین روسیه می‌شود؟

روسیه پیش از حمله نظامی تهدید کرده بود که خط لوله گاز به اروپا را نابود می‌کند. این در حالی است که حدود ۴۰ درصد گاز اروپا از روسیه تامین می‌شود. حالا چهار روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و اروپا هم تصمیم گرفته روسیه را تحریم کند. آیا گاز ایران می‌تواند جایگزین روسیه شود؟

چند روزی است که روسیه به اوکراین حمله کرده است. مقامات اروپایی گفته بودند شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنند. روسیه هم در عوض هشدار داد خط لوله انتقال گاز به اروپا را منهدم می‌کند. حالا اروپایی‌ها بیش از همیشه به فکر جایگزینی برای تامین انرژی و سوخت خود هستند. آیا ایران می‌تواند جایگزین روسیه شود؟

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره می‌گوید: صادرات گاز نیاز به مقدماتی دارد و مثل نفت نیست. صادرات گاز نیاز به خط لوله دارد و کشیدن خط لوله زمان می‌برد.

او به کارشکنی‌های کشورهای آسیایی در خرید گاز از ایران اشاره می‌کند و می‌گوبد: خود اروپایی‌ها باید در سرمایه‌گذاری برای خط لوله‌ شرکت کنند تا سرنوشت آن مانند خط لوله قبلی نشود که بی‌استفاده ماند. این کار زمان‌بر است و احداث آن چند سال طول می‌کشد.

خطیبی ادامه می‌دهد: برای تولید و فروش ال ان جی نیاز داریم تشکیلات لازم را ایجاد کنیم و سرمایه‌گذاری کنیم تا گاز را تبدیل به گاز مایع کنیم و بعد در کشتی‌های مخصوص حمل کنیم. الان چنین امکاناتی نداریم. اروپایی‌ها برای این منظور باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانیم گاز مایع را به این قاره صادر کنیم.

البته ایران در تمام زمستان مشکل کمبود گاز داشت و مجبور بود برای تامین گاز بخش خانگی، گاز صنایع را سهمیه‌بندی کند. جواد اوجی، وزیر نفت هم اعلام کرده بود که در زمستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز کم داریم.

نماینده پیشین ایران در اوپک اضافه می‌کند: ما معمولا در فصل زمستان کمبود گاز داریم و بعد از تمام شدن زمستان کمبود گاز نداریم. اگر بخواهیم در طول سال گاز صادر کنیم باید ظرفیت خود را افزایش دهیم اما اگر تنها نیاز شود در فصل‌هایی که مازاد داریم گاز صادر کنیم چندان نیازی به این کار نیست.

البته ظرفیت تولید گاز هم باید افزایش یابد تا بتوانیم بخشی را به عنوان ظرفیت صادرات گاز به اروپا در نظر بگیریم. اکنون عمده صادرات گاز ما به ترکیه و عراق صادر می‌شود.

در زمستان که کمبود گاز داریم،گاز نیروگاه‌ها قطع می‌شود. زیرا نمی‌توان گاز خانگی را قطع کرد. در تابستان چنین مشکلی نداریم. پتروشیمی‌ها هم در زمستان خوراک کم‌تری دارد و با ظرفیت کمتری کار می‌کند. اگر ما بخواهیم صادرات مستمر به اروپا داشته باشیم، با این تولید فعلی بسیار مشکل است. اروپایی‌ها باید در خط لوله و تولید ما سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانیم به آن‌ها گاز صادر کنیم.

 

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩﻫﺎ ﺩﻻﺭ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺧﻄ ﻟﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﺷﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﺑﻼ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻫﺴﺖ ﻫﻴﭻ ﻓﻘﻄ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻧﻤﻲ ﮔﺬاﺭﺩ اﻳﺮاﻥ ﺑﻪ اﺭﻭﭘﺎ ﺻﺎﺩﺭاﺕ ﮔﺎﺯ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ اﻳﻨﻮ ﻫﻢ اﺭﻭﭘﺎﻳﻲ ﻫﺎ ﻣﻴﺪاﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﭘﺲ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺜﻞ ﺧﻄ ﻟﻮﻟﻪ اﻳﺮاﻥ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﻫﻨﺪ ﻧﺸﻮﺩ

  • ناشناس ارسالی در

    45 سال خوردید اگر قبلا با دنیا تعامل می‌ کردید الان زیر ساخت‌ها برای این فرصت طلا یی عالی بود.

  • ناشناس ارسالی در

    ۴۰ سال دارید میخورید سیر مانی هم ندارید

  • ناشناس ارسالی در

    چرا نه

  • ناشناس ارسالی در

    عمرا پول ملی مل تقویت بشه روس ها گشنگی ب کشن با کمال میل کشور شده تا بزرگترین قحط ی پیش میبریم بعدم کشور رو نصف تقدیم روسی ه میکنیم نصف دیگه چین

  • ناشناس ارسالی در

    تو را بخدا سهمیه سوخت وانت بارها را کم ن کنید ماخودمون گرفتار هستیم اومدم بجای سو اری باقرض یک وانت خریدم حالا سوخت مارا ن ابود کردن والا پول گاز سوز کردن نداریم ی کی ب داد ما برسه شهرداری هم هزار اشکال م یگره از آدم که نمیتونیم انجام بدهیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها