|
کدخبر: 321379 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران:

خبر خوش شب عید / قیمت ها در این بازار پایین تر از سال گذشته است

سلطان محمدی گفت: تا شب عید مشکل تولید و فروش گل نداریم و در مورد قیمت ها هم این نوید را به مردم می دهیم که نسبت به سال جاری پایین تر هم باشد.

اقتصاد خبر خوش شب عید / قیمت ها در این بازار پایین تر از سال گذشته است

اسفند ماه اغلب به ماه پر هیاهو و پر خرید معروف است. از خرید لباس و کفش گرفته تا خرید مایحتاج معمول و بعضا خاص نوروز که در این ماه انجام می شود. در میان تمام این خریدها، خرید گل و گیاه نیز یکی دیگر از مواردی است که شهروندان به آن علاقمندند.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با غلامحسین سلطان محمدی رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران و عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران به بررسی وضعیت بازار گل در آستانه بهار پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

غلامحسین-سلطان محمدی

وضعیت بازار گل در آستانه بهار

غلامحسین سلطان محمدی، رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران، در مورد وضعیت بازار گل و گیاه در آستانه ماه مبارک رمضان و ایام نوروز به خبرنگار گسترش نیوز گفت:  تا شب عید مشکل تولید و فروش گل نداریم و در مورد قیمت ها هم این نوید را به مردم می دهیم که نسبت به سال جاری پایین تر هم باشد. مردم توان خرید ندارند، هزینه تولید ما بالا است و مشتری ها توان خرید ندارند. به همین دلیل اغلب این سوال پیش می آید که آیا برای تولیدات ما مشتری وجود دارد یا خیر.

وی افزود: تقاضای خرید گل در مناسبت های اخیر در حد انتظار نبود. روز مادر تقاضای خرید گل نسبتا بهتر بود و می توانیم به جرات بگوییم در کل ۳۶۵ روز سال، روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) که روز مادر است، گل فروشی ها بیشترین آمار فروش گل را ثبت می کنند. معمولا در این روز با توجه به تقاضای  خرید گل، قیمت ها صعودی شده و تقاضای خرید هم بالا می رود؛ اما جدای از مناسبت روز مادر، حدود ۴ تا ۵ روز هم به طور متوسط فروش گل داریم.  

قیمت جدید انواع گل در بازار

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران در مورد قیمت جدید انواع گل عنوان کرد: گلایل در بازار شاخه ای ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، رز هلندی شاخه ای ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، داوودی دسته ای ۲۰ هزار تومان و مریم شاخه ای ۱۵ هزار تومان است. با توجه به قیمت های ذکر شده شاهد کاهش قیمت انواع گل نسبت به سال گذشته هستیم.

سلطان محمدی اشاره کرد: بیشترین تقاضا برای گل های شب عید، سنبل، لاله و سینره بهاری است. گل سینره محصول کشور خودمان است و در داخل کشور تولید می شود و از نظر قیمتی حتما پایین تر از قیمت فروش پارسال خواهد بود. اما در مورد قیمت گل لاله و سنبل چون پیاز این گل ها با ارز وارد می شود، هزینه های ورود و تولیدشان بالا است و مسلما قیمت این گل ها پایین نخواهد بود. مگر اینکه تقاضای خرید گل های سنبل و لاله کم باشد و تولیدکننده مجبور شود قیمت فروش را پایین تر بیاورد.

وضعیت تولید سنبل در بازار گل و گیاه

وی در ادامه گفت: هزینه تولید گل سنبل ۱۰۰ هزار تومان است، اگر بازار خرید این گل خوب باشد، تولید کننده این گل را حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان می فروشد اما اگر تقاضای خرید زیاد نباشد، تولیدکننده مجبور می شود این گل را به قیمت پایین تری مثلا ۸۰ هزار تومان به فروش برساند. تولیدکننده ها هنوز برای تولید گل سنبل اقدام نکرده اند و معمولا در روزهای پایانی اسفند این گل به بازار وارد می شود.ویژگی دیگر این گل های مخصوص بهار این است که بازار خرید آن مختص همان شب عید است و اگر چند روز با تاخیر وارد بازار شود، هیچ خریداری نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران اظهار داشت: پیش بینی می کنیم با توجه به اینکه مشکل تولید گل هم نداریم، در صورتیکه مردم توان خرید داشته باشند، بازار فروش گل شب عید رونق خواهد داشت. توان خرید به عوامل مختلفی بستگی دارد و متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که درآمد خانوار با هزینه ها هم خوانی ندارد و در این شرایط اغلب سعی بر این است، هزینه های غیرضروری حذف شود و معمولا گل در مواردی است که به سادگی فاکتور گرفته می شود.

تولید گل و گیاه سودآور نیست

سلطان محمدی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تولیدکننده های گل همواره با این ابهام روبرو هستند که آیا گل های تولید شده توسط خریدار به فروش می رود یا خیر؟ متاسفانه تولید گل خیلی برای تولیدکننده سودآور نیست و اگر مردم تقاضای خرید خوبی نداشته باشند، تولیدکننده گل با زیان روبرو خواهد شد. فرض کنید شما یک میهمانی ۲۰۰ نفره داشته باشید اما فقط ۵۰ نفر از مهمانان حضور داشته باشند در این صورت شما در مقایسه با هزینه ای که کردید با زیان روبرو می شوید. در مورد گل و تولیدگل هم چنین قاعده ای حاکم است و اگر میزان تقاضا نسبت به میزان تولید کمتر باشد، فروشنده گل با زیان روبرو خواهد بود. لازم به ذکر است که تمام گل فروشی ها موظف هستند، گل را با قیمت مصوب اتحادیه به دست مشتری برسانند و در صورت تخلف حتما با این واحدها برخورد خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها