|
کدخبر: 320970

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

ثبت قرارداد اجاره رایگان شد / دولت تصمیمش را گرفت

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی درباره مسکن یک میلیونی توضیحات تازه ای را ارائه کرد.

اقتصاد ثبت قرارداد اجاره رایگان شد / دولت تصمیمش را گرفت

هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، به سوالی درباره احتمال طولانی شدن پروژه‌های مسکن یک میلیونی (نهضت ملی مسکن) و تأثیر تورم ساخت بر آن‌ها، به مشابه تجربه‌ای که در مسکن مهر داشتیم، شرط واریز به موقع مبلغ کامل توسط متقاضیان این خانه‌ها را جهت تکمیل و تحویل به موقع مسکن دولتی اعلام کرد.

براساس آماری که دیروز معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد بعد از حدود دو دهه از شروع مسکن مهر در کشور همچنان ۱۳۰‌ هزار واحد مسکونی باقی مانده است که دولت در کنار ساخت یک میلیون مسکن (مسکن ملی)، مسوولیت تکمیل و تحویل این واحدها را هم بر عهده گرفته است.

با این حال سوال مهمی که وجود دارد آن است که آیا سرنوشت مسکن دولت احمدی‌‌‌نژاد (مسکن مهر) در انتظار مسکن دولت رئیسی (مسکن ملی) به جهت تاخیر در اتمام پرونده ساخت این واحدها، است؟ چه تضمینی وجود دارد که بخشی از ۴ میلیون واحد مسکونی که دولت سیزدهم وعده ساخت و تحویل آن را تا پایان کار خود داده است مانند مسکن مهر به سال‌ها و حتی دهه‌‌‌های بعد موکول نشود و به دلیل برخورد با تورم سالانه ساختمانی، بهای تمام شده به میزان قابل‌توجه افزایش نیابد؟

عباسی اصل، در پاسخ به این سوال با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا قیمت تمام شده مسکن برای مردم در حد توان کاهش یابد، تاکید کرد: درعین حال برخی از عوامل موثر در قیمت تمام‌شده ساخت مسکن از جمله دستمزدها و قیمت مصالح تابعی از اقتصاد کلان کشور است.

وی همچنین اعلام کرد: در پروژه‌‌‌های انبوه‌‌‌سازی مسکن دولتی که تاکنون شامل آغاز عملیات ساخت ۶۶۴‌هزار واحد مسکونی از مجموع ۲میلیون‌ و۲۴۴‌هزار واحد عملیاتی شده در طرح نهضت ملی مسکن است، شرط تکمیل و تحویل واحدها «واریز به موقع آورده متقاضیان» است. معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: تا حد امکان تلاش خواهیم کرد تا برای واریز آورده به متقاضیان فرصت دهیم و از حذف آنها از لیست متقاضیان به دلیل تاخیر در واریز خودداری کنیم اما شرط تکمیل به موقع وعدم‌برخورد با تورم ساخت واریز به موقع آورده از سوی متقاضیان است.

عباسی اصل همچنین گفت: در نهضت ملی مسکن و طرح خانه‌‌‌سازی دولتی در دولت رئیسی(دولت سیزدهم)، تمام تلاش‌‌‌ دولت بر رفع تصدی‌‌‌گری و مداخله مستقیم در امر ساخت‌وساز است. به گفته وی سیاست دولت سیزدهم این است که تا حد ممکن مقدمات و زمینه‌‌‌های خانه‌‌‌دار شدن مردم را از مسیر آماده‌‌‌سازی و واگذاری زمین به خانوارهای واجد شرایط، تامین تسهیلات بانکی با نرخ سود یارانه‌‌‌ای و اقساط پلکانی و همچنین تلاش برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکونی دولتی‌‌‌ساز  فراهم کند.

عباسی اعلام کرد: سیاست ما این است که زمین آماده و مناسب برای ساخت‌وساز را به متقاضیان واجد شرایط و فاقد مسکن واگذار کنیم و توان خود را به جای آنکه معطوف تصدی‌‌‌گری و مداخله مستقیم در امر ساخت‌وساز کنیم صرف امور مهم‌تری که در فوق به آن اشاره شد، کنیم. او تصریح کرد: تجربه‌‌‌های مختلف نشان می‌‌‌دهد زمانی که تصدی‌‌‌گری امر ساخت مسکن به خود مردم واگذار می‌شود و سیاستگذار مسکن خانه‌‌‌دار شدن مردم از طریق حمایت‌‌‌هایی مثل واگذاری زمین، تامین تسهیلات و همچنین فراهم کردن خدمات زیربنایی و روبنایی را دنبال می‌‌‌کند، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. بنابراین سیاست ما استفاده حداکثری از مشارکت مردم برای ساخت مسکن است. به این ترتیب، مدیریت ساخت نیز به خود مردم واگذار می‌شود و آنها متناسب با نیاز خود اقدام به ساخت‌وساز می‌‌‌کنند.

او به افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در قالب طرح خانه‌‌‌سازی دولتی(نهضت ملی مسکن) در سال‌جاری در همه شهرها به ۵۵۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۲۳‌درصد به ۱۸درصد، اختصاص منابع مالی برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکن مهر و مسکن‌ ملی و برخی دیگر از معافیت‌‌‌ها و مشوق‌‌‌ها برای پیشبرد این طرح اشاره کرد و گفت: وظیفه ما پیگیری اموری از این قبیل است ولی در عمده موارد که شامل واگذاری زمین و عملیات ساخت به متقاضیان است، مدیریت زمان ساخت با ما نیست. هر چند کار ما در این پروژه‌‌‌ها تمام نخواهد شد و علاوه بر تامین خدمات زیربنایی، سهم ۵۰ درصدی در تامین مالی خدمات روبنایی با اولویت ساخت مدرسه  را نیز داریم.

وی افزود: در دولت سیزدهم تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر به ۱۱۷‌هزار واحد رسیده است و بیش از ۱۳۰‌هزار واحد مسکونی دیگر باقی مانده است که در برنامه تکمیل قرار دارد و تلاش دولت سیزدهم تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر در کنار احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است.

به گفته وی، هم اکنون ۲میلیون و ۲۴۴‌هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن عملیاتی شده است که این واحدها در شکل‌های مختلف از جمله واگذاری زمین، انبوه‌سازی، خودمالکی و واگذاری زمین به گروه‌های ساخت و همچنین واگذاری زمین برای اجرای طرح جوانی جمعیت در حال اجراست. معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: از ۲ میلیون و ۲۴۴‌هزار واحد در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۶۷‌هزار واحد مسکونی مختص به واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت، ۲۸۸‌هزار واحد واگذاری زمین به گروه‌های ساخت یک تا ۳نفره است. همچنین، ۶۶۴‌هزار واحد نیز با نظارت وزارت راه و شهرسازی توسط انبوه‌سازان در حال ساخت است.

به گفته وی، از ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح نیز ۲۲۹‌هزار واحد در حال ساخت است و واحدهای مسکونی در حال نوسازی در بافت‌های فرسوده نیز به ۲۲۴‌هزار واحد رسیده است. همچنین تسهیلات خودمالکی نیز به ۱۸۳‌هزار مالک پرداخت شده است و این تعداد واحد خودمالکی نیز در سراسر کشور در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت پروژه‌‌‌های نهضت ملی مسکن را به طور میانگین ۳۰‌درصد عنوان کرد و گفت: از ۲میلیون و ۲۴۴‌هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت در کشور، ۴۰۰‌هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

ثبت رایگان قرارداد اجاره

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، همچنین گفت: امکان ثبت اجاره‌نامه رایگان در ۱۱ استان کشور در سامانه خودنویس فراهم شده است و در تلاش هستیم تا امکان ثبت اجاره املاک در تمامی استان‌‌ها تا پایان سال در این سامانه فراهم شود. عباسی گفت: تاکنون ۸۷‌هزار و ۶۸ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده است. هم اکنون موجران و مستأجران امکان ثبت اجاره ملک را در این سامانه دارند و همچنین امکان ثبت اجاره برای بنگاه‌‌های مشاوران املاک مجاز نیز فراهم شده است. اینکه گفته می‌شود با راه‌‌اندازی این سامانه فعالیت وشغل مشاوران املاک با تهدید و تعطیلی همراه می‌شود اساسا درست نیست؛ چرا که این سامانه خود بستر فعالیت گسترده‌‌تر و تخصصی‌‌تر برای مشاوران املاک ایجاد می‌کند و این فضا را برایشان فراهم می‌کند که فعالیت‌‌های خود را به سمت تخصصی‌‌تر شدن وارائه خدمات بیشتر و بهتر سوق دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها