|
کدخبر: 320906

نهضت ملی مسکن / مسکن / دولت

خبر مهم درباره نهضت ملی مسکن / طرح جوانی جمعیت به کجا رسید؟

در بیست و دومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، دبیر این شورا اعلام کرد که اعضا به الحاق ۶۲۴ هکتار از زمین‌ها به نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت موافقت کرده‌اند.

اقتصاد خبر مهم درباره نهضت ملی مسکن / طرح جوانی جمعیت به کجا رسید؟

در سال جاری، خسرو دانشجو دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، جزئیات جلسه بیست و دوم این شورا را که با حضور نمایندگان و سازمان‌های عضو در ساختمان دادمان برگزار شد، تشریح نمود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: در جلسه شورا با تصمیم اکثریت اعضای شورا، ۶۲۴ هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت به اجرای این طرح در شهر اردبیل افزوده شد.

دانشجو تصریح کرد: با توجه به اینکه اردبیل یکی از شهرهای متراکم کشور به شمار می‌رود این الحاق سبب می‌شود تا تراکم جمعیت از ۹۰ نفر در هکتار به ۷۰ نفر در هکتار برسد و این الحاق موجب افزایش کیفیت زندگی در شهر اردبیل می‌شود. تلاش شده تا با الحاق این اراضی سرانه خدماتی هفتگانه شهر از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد. همچنین این الحاق از یک سو، سبب ارتقای  الگوی جمعیت‌پذیری می‌شود و از طرفی توسعه فنی و کیفی ساختمان‌ها را در پی خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ضابطه موقت ساخت و ساز در حریم گسل‌های شهر کرج نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد تا  با هدف اصلاح پیشنهاد ارایه شده و رفع برخی از ابهامات، موضوع به کمیته فنی برای بررسی بیش‌تر ارجاع داده شود.

به گفته دانشجو، پیشنهاد بررسی مجدد مکانیابی شهرک آلونی در خارج از حریم شهر آلونی در استان چهارمحال بختیاری نیز با توجه به تردیدهای ایجاد شده درخصوص حیات تالابی که در آن محدوده مطرح است، مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد نمایندگانی از شورای‌عالی به محل مراجعه و ضمن معاینه و بررسی دقیق محل مورد نظر، نظریه خود را در قالب یک گزارش فنی و کارشناسی در  جلسات آتی شورای‌عالی مطرح کنند تا بر اساس آن گزارش، تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

بر هیچکس پوشیده نیست که طرح نهضت ملی مسکن دچار عقب ماندگی شده است. نزدیک به دو سال از آغاز این طرح می گذرد اما هنوز هم خبری از تحویل واحدهای مسکونی این طرح نیست. علاوه بر این، اخباری که در مورد واحدهای تحت مسئولیت بنیاد مسکن به گوش می رسد نیز چندان خوشایند نیست و از یک عقب ماندگی جدی خبر می دهد.

چرا جزئیات ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی منتشر نمی‌شود؟

 در حالی ۳۲ ماه از آغاز این طرح می گذرد که قرار بود تا به امروز حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی تکمیل شده و به مردم تحویل داده شود.

هدف گذاری ابتدایی دولت سیزدهم این بود که سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا در پایان دولت، ۴ میلیون واحد تکمیل شده و به دست متقاضیان رسیده باشد. اما با گذشت بیش از ۲ سال، هنوز هم یک واحد ساخته نشده!

نهادها و سازمان های مختلفی عهده دار ساخت این واحدهای مسکونی شدند که بنیاد مسکن یکی از مهم ترین آنها بود. قرار بود این بنیاد در روستاها و شهرهایی با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در هر سال بسازد. به این ترتیب، پس از پایان چهار سال باید ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها ساخته می شد.

متاسفانه این تعهدات اجرایی نشد و با گذشت دو سال، نه تنها ۴۰۰ هزار واحد ساخته نشده، بلکه چشم اندازی هم برای تکمیل این واحدها دیده نمی شود.

آمارهای اعلام شده از سوی معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن، نشان می دهد که در طی دو سال گذشته، ساخت ۳۸۲ هزار واحد مسکونی آغاز شده و تا به امروز ۲۱۰ هزار واحد مسکونی به پایان رسیده و بهره برداری شده اند.

مجید جودی، معاون مسکن روستایی بنیاد می گوید که ۱۸۲ هزار واحد دیگر هم در پروسه ساخت هستند و به تدریج به بهره برداری می رسند.

رویای خانه دار شدن در تهران، دور از دسترس تر از همیشه

گرچه آمارهای موجود نشان می دهد که وضعیت مسکن روستایی بد نیست و این واحدها به مرور در حال ساخت هستند، اما نمی توان همین مسئله را در مورد واحدهای شهری هم عنوان کرد.

برنامه ریزی هایی که برای ساخت مسکن شهری صورت گرفته بود، اجرا نشد و همین موضوع عقب ماندگی های زیادی ایجاد کرد. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اعلام کرد که از میان ۲۰۱ هزار واحد مسکونی در حال ساخت توسط بنیاد، فونداسیون ۹۰ هزار واحد به اتمام رسیده است و به زودی، مراحل بعدی ساخت را آغاز می کنند.

حمیدرضا سهرابی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد که ۱۸۵ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. کل پروانه های ساختمانی اخذ شده برای این واحدها، ۱۵۰ هزار فقره بوده است.

سهرابی در انتها اعلام کرد که ۴۷ هزار واحد نیز به مراحل پایانی اسکلت بندی رسیده اند و به زودی وارد مراحل بعدی ساخت و ساز می شوند.

این آمارها در حالی اعلام می شود که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن از عقب ماندگی سنگین طرح نهضت ملی مسکن از برنامه ها سخن می گویند. عقب ماندگی این طرح به قدری بالاست که چاره ای برای دولت باقی نمانده جز اینکه دست به دامان شرکت های چینی شود. قرار است این شرکت ها، تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را به کشور وارد کرده و در مدتی کوتاه، مسکن بسازند. اما متاسفانه این عقب ماندگی به قدری زیاد است که حتی حضور چینی ها هم گره این طرح را باز نمی کند.

به نظر می آید که از همان ابتدا که وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی داده شد، دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به توان کشور وجود نداشت.

کار به جایی رسیده که معاون بنیاد مسکن در بخش مسکن شهری می گوید که این طرح با عقب ماندگی ۵۰ درصدی رو به روست. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، بنیاد مسکن باید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا به امروز در شهرها می ساخت. اما می بینیم که عملاً خبری از تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیست و صرفاً ۴۷ هزار واحد به مراحل اسکلت بندی رسیده اند.

حالا نهضت ملی مسکن ۳۲ ماه شده و از دوران نوزادی خارج شده است. اما آشکارا مشخص است که این کودک رشد نکرده و بزرگ نشده! بنابراین نمی توان توقع داشت که بتواند مشکل مسکن مردم را حل کند.

متاسفانه در حال حاضر، نگاه خیلی از متقاضیان مسکن به طرح نهضت ملی مسکن دوخته شده است و امیدوارند که به زودی، با استفاده از این طرح خانه دار شوند. اما به نظر می آید که رویای خانه دار شدن، هنوز هم برای بسیاری از مردم، خارج از دسترس است.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها