|
کدخبر: 320822

سفر مکه/حج تمتع/ارز مسافرتی

عربستان ۳۷۳ میلیون دلار هزینه راهداری کرد/چشم انداز عربستان در گردشکری زیارت

عربستان سعودی با سرمایه‌گذاری در شبکه‌های حمل‌ونقل و راه‌اندازی ۲۰ پروژه جاده‌ای به ارزش ۳۷۳ میلیون دلار، قصد دارد تجربه سفرهای زیارتی را تسهیل کند.

اقتصاد عربستان ۳۷۳ میلیون دلار هزینه راهداری کرد/چشم انداز عربستان در گردشکری زیارت

منطقه مکه در عربستان سعودی با اجرای ۲۰ پروژه جاده‌ای به ارزش ۱.۴ میلیارد ریال عربستان (۳۷۳ میلیون دلار)، توسعه زیرساخت‌های قابل توجهی را آغاز کرده است. طول کل این پروژه‌ها حدود ۳۸۵ کیلومتر است و هدف آن‌ها افزایش اتصال و تسهیل در سفرها در داخل منطقه می‌باشد. طبق گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، این پروژه‌ها تحت رهبری سعود بن مشعل آل سعود، معاون شاهزاده مکه، انجام می‌شود و نشان از تعهد دولت برای نوسازی شبکه‌های حمل‌ونقل و حمایت از نیازهای زائرانی که از شهرهای مقدس مکه و مدینه بازدید می‌کنند، می‌دهد.

بهبود دسترسی زائران

این پروژه شامل یک جاده مستقیم ۲۴ کیلومتری است که جده را به مکه متصل می‌کند و هزینه تخمینی آن ۴۳۱ میلیون ریال عربستان است. علاوه بر این، جاده ۹۰ کیلومتری اللیث - مکه با هزینه ۱۶۹ میلیون ریال عربستان دو برابر خواهد شد. جاده بیشه - رنیه - الخرما (Bisha-Raniyah-Al-Khurma) نیز توسعه خواهد یافت. هدف این پروژه‌ها بهبود دسترسی به مکه از مناطق مختلف پادشاهی، به ویژه در فصول حج و عمره است.

مکه قصد دارد جاده ۱۱۴ کیلومتری بیشه - رنیه - الخرما را با هزینه ۲۷۱ میلیون ریال عربستان، ۲ برابر کند. این کار به عربستان اجازه می‌دهد تا به مسافران جنوب و مرکز پادشاهی سعودی بهتر خدمت‌رسانی کند. این منطقه همچنین پروژه‌ای را برای دو برابر کردن ۹ کیلومتری جاده مرکزی الإیواء به مبلغ ۳۸ میلیون ریال عربستان برای کاهش تراکم ترافیک، به ویژه در فصول حج و عمره، آغاز خواهد کرد. جاده همچنین تحت یک بازسازی روشنایی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان پروژه

مهندس صالح الجاسر (Saleh Al-Jasser)، وزیر حمل‌ونقل و تدارکات و رئیس هیئت مدیره اداره کل راه و مهندس بدر الدلمی (Badr Al-Dalami)، سرپرست مدیرعامل سازمان راهداری در مراسم راه‌اندازی حضور داشتند.

پروژه‌های جاده‌ای نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زیرساخت‌ها با هدف بهبود اتصال و افزایش تجربه حمل‌ونقل کلی برای ساکنان و بازدیدکنندگان است. علاوه بر این، آن‌ها با دیدگاه پادشاهی برای ایجاد یک سیستم حمل‌ونقل مدرن و کارآمد هماهنگ هستند. هدف دولت با سرمایه‌گذاری در شبکه‌های حمل‌ونقل، تسهیل تجربه سفر یکپارچه و کمک به توسعه و شکوفایی کلی منطقه است.

چشم‌انداز توریسم مکه در حال آماده شدن برای تحولی قابل توجه است. توسعه‌دهندگان محلی، 2.5 میلیارد ریال عربستان (666.6 میلیون دلار) برای پروژه جاه‌طلبانه مَسار (Masar) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، همکاری بین دانشگاه ام‌القری برای توسعه و ساخت‌وساز و اداره کل اوقاف پادشاهی عربستان (GAA) با تمرکز بر زیرساخت‌های گردشگری مذهبی، بخش توریسم شهر را بازتعریف خواهد کرد.

گسترش مسار

این توافق‌نامه که در کنفرانس و نمایشگاه خدمات حج و عمره 2024 امضا شد، طرح‌هایی برای پروژه توریسمی متمایز در مکه ترسیم می‌کند. هدف این همکاری گشایش بیش از 1000 اتاق هتل و سوئیت جدید به استان و افزایش امکانات اقامتی آن است. سعود بن عبدالمحسن آل سعود، معاون فرماندار مکه، ریاست مراسم امضای قرارداد را بر عهده داشت و بر اهمیت این مشارکت تأکید کرد. علاوه بر این، یاسر ابوعتیق، مدیرعامل توسعه و ساخت‌وساز ام‌القری؛ و عماد الخراشی، فرماندار GAA، شرکت‌کنندگان از جمله چهره‌های شاخصی مانند توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان را رهبری کردند.

توسعه اقتصادی و اجتماعی

فراتر از گسترش گزینه‌های اسکان، این همکاری بازده قابل توجهی از دارایی‌های موقوفه به همراه خواهد داشت. این پروژه اهداف گسترده‌تری مانند توسعه اقتصادی و اجتماعی در منطقه را همراهی می‌کند. علاوه بر این، بر غنی‌سازی تجربه مهمانان در مسار تمرکز دارد. پروژه مسار همچنین از اهداف چشم‌انداز عربستان سعودی 2030 پشتیبانی می‌کند و به دنبال کمک به اهداف تنوع اقتصادی عربستان، بهبود کیفیت زندگی در مکه و حمایت از بخش توریسم است.

چشم‌انداز شهری توسعه

مسار بیش از یک پروژه عادی توریسم در مکه است. این پروژه، مظهر چشم‌انداز شهری از توسعه و سرمایه‌گذاری است که استانداردهای بالایی در صنعت ایجاد می‌کند و همچنین با موفقیت شرکای خوبی را در سرمایه‌گذاری‌های سازمانی جذب می‌کند. از این رو، این با استراتژی پادشاهی سعودی برای تنوع بخشیدن به بخش توریسم و حمایت از برنامه‌های توسعه اقتصادی ملی مطابقت دارد.

اعلامیه ام‌القری در سپتامبر 2023 از توافقنامه‌ای با Scope Properties برای ساخت برج‌های مسکونی در مکه خبر داد. این پروژه 900 میلیون ریالی عربستان که با هماهنگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صندوق‌های دولتی توسعه یافته است، تعهد به رشد شهری مکه را بیش از پیش تقویت می‌کند.

از آنجایی که مکه جایگاه خود را برای عصر جدیدی در توریسم تنظیم می‌کند، تلاش‌های مشترک بین ام‌القری و GAA نقطه عطف مهمی است. سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد ریالی عربستان در بخش توریسم نه تنها نیاز فوری به اقامتگاه‌های پیشرفته را برطرف می‌کند، بلکه پایه‌ای برای توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی مکه می‌گذارد که با اهداف چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی همسو می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها