|
کدخبر: 320693

گردشگری/مسافر نوروزی/توریست

آماده سازی مجموعه جهانی تخت جمشید برای مهمانان نوروزی

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، در یک بازدید میدانی از مجموعه جهانی تخت جمشید، دستورات لازم برای بهبود وضعیت و ساماندهی محیط‌های پیرامونی این مجموعه جهانی را صادر کرده و تسریع در انجام این امور را خواستار شده است.

اقتصاد آماده سازی مجموعه جهانی تخت جمشید برای مهمانان نوروزی

در روز ۲۹ بهمن، محمد ثابت اقلیدی در بازدید خود از مجموعه جهانی تخت جمشید، به اهمیت ساماندهی محیط پیرامونی این مجموعه جهانی در آستانه عید نوروز اشاره کرد. وی اعلام کرد که بلوار ورودی تخت جمشید به مدتی مورد ساماندهی قرار گرفته است و تا قبل از تعطیلات عید نوروز، تمامی اقدامات لازم برای بهبود و ساماندهی این مکان پربازدید به منظور راحتی گردشگران و مسافران انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: سرویس‌های بهداشتی فعلی مجموعه جهانی تخت جمشید در حال ساماندهی و مکان مناسب برای سرویس‌های جدید این مجموعه نیز تعبیه ‌شده است.

وی به ساماندهی فضای سبز میراث جهانی تخت جمشید اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی تعدادی از درختان در مجموعه تخت جمشید خشک‌ شده‌اند و تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که امسال در روز درختکاری نهال‌های جدید را جایگزین کاج‌های خشکیده کنیم.

ثابت اقلیدی اظهار کرد: درخت‌های کل مجموعه تخت جمشید هرس می‌شوند و کاشت درخت جدید در مجموعه و حریم میراث‌ جهانی تخت جمشید در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: شیشه‌های آسیب‌دیده صفحه تعویض و نوسازی پلکان چوبی ورودی مجموعه از امروز آغاز می‌شود و به‌علاوه روشنایی مسیر فراهم خواهد شد.

وی به برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: امسال بازارچه‌های تخت جمشید ساماندهی می‌شود به‌گونه‌ای که صرفاً بازارچه صنایع‌دستی را در مجموعه خواهیم داشت و در کنار این بازارچه‌ها تعداد محدودی مغازه برای فروش نیازهای اولیه گردشگران مثل آب‌معدنی، چای و اغذیه خواهیم داشت.

ثابت اقلیدی همچنین از ساماندهی و مرمت پلکان چوبی ورودی این سایت تاریخی خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک ساختمان موزه تخت جمشید (موزه هخامنشی فارس) مرمت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بازدید گردشگران از آبراهه‌های تخت جمشید تأکید کرد.

نام تخت جمشید از کجا آمده است؟

نام اصلی این شهر باستانی، «پارسه» است زیرا در زمان پادشاهی هخامنشیان، قوم پارس در این منطقه حضور داشتند. پس از آن، یونایان از نام‌های دیگری همچون «پرسپولیس» یا «پرسه‌پولیس» برای این شهر استفاده کردند که به معنی «پارسه‌شهر» بود. در زمان ساسانیان، از نام «سد ستون» یا «صد ستون» برای تخت جمشید استفاده می‌شد.

در دوران مختلف حتی این بنا با نام‌های بسیار متفاوت دیگری مثل «چهل منار» یا «تخت حضرت سلیمان» نیز شناخته می‌شد.

صدها سال بعد و زمانی که دوره پادشاهی هخامنشیان به دست فراموشی سپرده شد، مردم قادر به خواندن خطوط میخی روی کتبیه‌ها نبودند و تصور کردند این بنا، همان «اورنگ جمشید» است که در شاهنامه به آن اشاره شده و از همین رو، آن را «تخت جمشید» خواندند.

پژوهشگران معتقدند در دوران ساسانیان، نام جمشید به این بنا نسبت داده شده است. سال‌ها بعد محققان اروپایی متوجه شدند «پرسپولیس» که یکی از مورخان مشهور یونانی به نام «هروات» به نام آن اشاره داشته، همان تخت جمشید است.

گفتنی‌ست جمشید یکی از پادشاهان اسطوره‌ای ایران بوده و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم زمان خود داشته است. نام تخت جمشید از سال ۱۹۷۹ در فهرست آثار جهانی یونسکو به چشم می‌خورد.

تاریخچه تخت جمشید

پیش از اینکه سراغ معرفی کاخ‌ها و تالارهای باشکوه تخت جمشید برویم، بهتر است کمی درباره تاریخچه آن و افرادی که بر آن حکومت داشتند، صحبت کنیم.

مطابق با اسناد موجود، ساخت این بنای عظیم و تاریخی حدودا ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به دستور داریوش بزرگ آغاز شده بوده است و ۱۵۰ سال (به روایتی دیگر ۱۲۰ سال) طول کشیده تا کار ساخت تمام بخش‌های آن به پایان رسد.

در حقیقت، فرزند و نوه داریوش یعنی خشایارشا و اردشیر یکم با اضافه کردن چندین ساختمان و بنای بزرگ به مجموعه اول، این شهر باستانی را گسترش دادند. برخی پژوهشگران حتی معتقدند تخت جمشید تا پایان حکومت هخامنشیان در حال توسعه و گسترش بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها