|
کدخبر: 320664

قیمت دلار / قیمت ارز / قیمت طلا / قیمت سکه

بازار ارز در کنترل دولت / دلار سهمیه ای در جیب این افراد می رود

در روز شنبه خبر آزادسازی ۵۰۰ میلیون مسدودی برای خودروهای وارداتی مورد توجه بازار بود.

اقتصاد بازار ارز در کنترل دولت / دلار سهمیه ای در جیب این افراد می رود

معامله‌گران اظهار می‌کنند که در انتهای هفته گذشته، دلار با نوسان‌های خود و رنج زدن، به عنوان یکی از مهمترین عوامل بازار مالی مطرح بود. اما امروز، وضعیت برعکس شده و دلار رنج زده است در حالی که طلا و سکه نوسان دارند. قیمت دلار هرات در پایان هفته گذشته با نوسان‌های رفت و برگشتی از سقف مثلث خارج شد و وارد محدوده نوسان جدید شد. در روز شنبه، قیمت دلار هرات با قیمت ۵۵ هزار و ۷۵۰ تومان شروع به کار کرد و پس از کاهش در بازار حواله، به تزار میانی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. سپس، قیمت دلار هرات از این سطح حمایت یافت و بین ۵۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان داد.

قیمت درهم امارات در ۱۵ هزار و ۳۷۰ تومان بازگشایی کرد و در ابتدا با کاهش ۷۰ تومانی به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. اما در نیمه دوم بازار، قیمت حواله درهم با نوسان در ۱۵ هزار و ۴۲۰ تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه با گپ مثبت در ۳۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و در ورود به کانال جدید ناکام ماند و در مرز ۳۳ میلیون بسته شد. البته محدوده ۳۳ میلیون تا ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سکه مهم است و فعلا نتوانسته از آن عبور کند.

قیمت طلای آبشده هم با نوسان وارد کانال ۱۲ میلیون شد و در عبور از مقاومت خودش فعلا ناکام بود. در مجموع قیمت طلا و سکه در انتهای هفته گذشته به خاطر کاهش انس طلای جهانی، از دلار عقب مانده بود که با افزایش انس طلا و ورود به کانال ۲۰۰۰ دلاری، طلا و سکه هم نوسان دادند. به عقیده تحلیلگران فنی با نوسانی که بازار ارز و سکه داشته به پشت مرز مقاومت رسیدند و در اکثر اندیکاتورها شاهد اشباع خرید هستیم که احتمال بالایی بازار را کم کرده است.

در روز شنبه خبر آزادسازی ۵۰۰ میلیون مسدودی برای خودروهای وارداتی مورد توجه بازار بود. با وجود اینکه یک توییت در بازار دست به دست می‌شد که مدعی بود ۳۳ هزار نفر پارسال ثبت‌نام کرده و این وجه مسدودی ۱۶ همت می‌شود اما گمانه‌زنی بازار از میزان پول این بود که با توجه به عرضه خودروهای چینی در طرح امسال، میزان پول کمتر از ۱۶ همت است و ارتباطی بین این پول و سال قبل وجود ندارد. به عقیده گروهی از معامله‌گران اگر این پول وارد بازار ارز و سکه شود می‌توانیم شاهد نوسان در بازار باشیم. علاوه بر آزادسازی پول‌های مسدودی در خودروهای وارداتی، میزان خروج نقدینگی از بازار سرمایه و صندوق‌های درآمد ثابت هم مورد توجه معامله‌گران بود. در روز شنبه ۴۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ۳۰۶ میلیار تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. سوال معامله‌گران این بود که مقصد این پول‌ها کجاست؟

روزنامه کیهان در حمایت از دولت رئیسی نوشته اخبار حاکی از موفقیت دولت در مهار تورم در بخش‌هایی از اقتصاد کشور است. کاهش قیمت خودروهای خارجی تا ۱۷۰ میلیون تومان، بازگشت قیمت ارز به کف کانال ۵۵ هزارتومان، سقوط تورم تولیدکننده در پاییز به کف یکساله خود از آن جمله است. یکسری از معامله‌گران می‌گفتند کیهان به خاطر دلار ۵۵ هزار تومانی به دولت خداقوت گفته که جالب توجه است.

البته گروه دیگری هم اعتقاد داشتند مدیریت نوسان در هر دولتی اتفاق خوبی است به شرطی که این مدیریت پایدار باشد. از نظر آن‌ها وقتی این مدیریت پایدار است که بازار ارز با واقعیت بیرونی و درونی ایران هماهنگ باشد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی بازار فعلا جان صعود پرقدرت را ندارد و اگر از لحاظ سیاسی در منطقه تنش نداشته باشیم این بالایی رکبی برای خریدار کردن است. این دسته از معامله‌گران معتقدند بازار برای عبور از مقاومت‌های فعلی احتیاج به یک ریزش دیگر دارد. البته گروهی از معامله‌گران مخالفند و به ادعای آن‌ها با ورود پول جدید به بازار، قیمت دلار و سکه نوسانی می‌شوند.

نکته بازار این بود که گروهی از متقاضیان دلارسهمیه مدعی‌اند صرافی‌ها می‌گویند دلار نداریم و دلار سهمیه‌ را به نزدیکان خودشان می‌دهند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها