|
کدخبر: 320553

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

صفر تا صد وام صندوق بازنشستگان / کارشکنی بانک ها حقیقت دارد؟

حسینی هاشمی گفت: بازنشستگان نمی‌توانند با این مبلغ، کالاهایی مانند لوازم خانگی را خریداری کنند. به همین دلیل، تقریباً تأثیر این وام برای متقاضیان ناچیز خواهد بود؛ اما از نظر اقتصادی ممکن است باعث تورم شود.

اقتصاد صفر تا صد وام صندوق بازنشستگان / کارشکنی بانک ها حقیقت دارد؟

بعد از افزایش وام ضروری صندوق بازنشستگان از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان، بحث‌ها و حرف های زیادی درباره مبلغ این وام و تأثیر آن بر اقتصاد کشور به وجود آمده است. در این زمینه، خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی  با بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی  داشت. در ادامه، مشروح این گفتگو را می خوانید.

اعتراض به میزان مبلغ وام

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی، گفت: "وام‌های بازنشستگی ممکن است از نظر مبلغ رقم کمی داشته باشند؛ اما به دلیل تعداد بالای این وام‌ها، این حجم قابل توجه باعث می‌شود تقاضا در بازار افزایش یابد. همچنین، وام‌های مذکور صرف خرید کالاهای مصرفی می‌شوند و قطعاً این موضوع تأثیرگذار بر روند بازار خواهد بود. همچنین ممکن است تقاضا را تحریک کنند و در نهایت باعث افزایش تورم شود. البته، اعتراض بازنشستگان درست است، زیرا مبلغ ۳۰ میلیون تومانی این وام بسیار کم است و فقط برای خرید کالاهای مصرفی ضروری مانند آجیل، خشکبار، روغن و غیره استفاده می‌شود."

وی افزود: بازنشستگان نمی‌توانند با این مبلغ، کالاهایی مانند لوازم خانگی را خریداری کنند. به همین دلیل، تقریباً تأثیر این وام برای متقاضیان ناچیز خواهد بود؛ اما از نظر اقتصادی ممکن است باعث تورم شود.

بهاءالدین-حسینی-هاشمی

بازپرداخت ۳۶ ماه وام

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بازپرداخت ۳۶ ماه این وام اضافه کرد: پرداخت این نوع وام‌ها معمولاً از طریق کارت‌های اعتباری انجام می‌شود که در سراسر جهان این روند یکسان است. وام‌های خرد معمولاً بازار را تحریک کرده و در رکود تورمی، اقتصاد را کمی رونق می‌دهند. با این حال، باید مشخص شود که وام برای چه مصرفی پرداخت می‌شود؟ اگر چه به دلیل سطح عمومی قیمت‌ها، تأثیر آن زیاد نیست؛ اما به هر حال می‌تواند کمکی به رفع نیازهای متقاضیان دریافت وام باشد.

سنگ اندازی در روند اعطا وام

حسینی ضمن اشاره به اعتراضات بسیاری از بازنشستگان درباره سنگ اندازی‌ها در روند اعطای وام‌ها توسط مسئولین بانک‌ها گفت: اگر این وام‌ها با کسر مستقیم از حقوق بازنشستگان اعطا شوند، بانک‌ها در وصول مطالبات خود با مشکلات زیادی مواجه نخواهند شد؛ اما باید در نظر داشت که بانک‌های کشور به شدت با کسر منابع و ناترازی مالی رو به رو هستند. همچنین، با توجه به افزایش مصارف، آنها تحت فشار بانک مرکزی قرار دارند. به نظر من، به دلیل نزدیکی به پایان سال و کمبود منابع، بانک‌ها قطعاً مقاومت منفی در روند اعطای این وام‌ها خواهند داشت."

حقوق-بازنشستگان

شرایط پرداخت وام

در پایان این گزارش نگاهی به شرایط پرداخت وام ضروری صندوق بازنشستگان خواهیم داشت. در این خصوص لازم به ذکر است که مبلغ وام مورد نظر ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات واریز خواهد شد. تسویه حساب‌های قبلی مربوط به وام‌های گذشته تأثیری در اولویت‌بندی و شرایط دریافت وام جدید ندارد. همچنین متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آن‌ها کمتر از یک سال گذشته، اجازه ثبت‌نام ندارند. وراث ذکوری که تا ۳ سال آینده از لیست وظیفه‌بگیری حذف می‌شوند، نیز مجاز به ثبت‌نام نیستند. همچنین، متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آن‌ها صادر نشده است، نمی‌توانند ثبت‌نام کنند.

تنها یکی از وراث وظیفه‌بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه‌بگیر می‌تواند از وام استفاده کند. بنابراین، سایر وراث باید پس از ورود به سامانه تعهد وراث و تکمیل آن، رضایت خود را از دریافت وام توسط متقاضی اعلام کنند. لازم به ذکر است که وظیفه‌بگیران بیش از یک نفر باید مشخصات خود را در سامانه تعهد وراث تکمیل کنند.

تنها در صورت تکمیل و تأیید مشخصات در سامانه تعهد وراث، درخواست ثبت‌نام، در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت. برای وظیفه‌بگیران صغیر و محجور، تأیید مشخصات تنها از طریق سامانه مدیریت های استانی و با ارائه مستندات (قیم نامه، حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران) انجام می‌شود.

بازنشستگان متقاضی که علاوه بر حقوق بازنشستگی خود، از حقوق وظیفه نیز استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود که از دفترکل بازنشستگی خود ثبت‌نام کنند تا امکان بهره‌مندی یک نفر از وراث وظیفه‌بگیر از تسهیلات وام ضروری فراهم شود.

«وظیفه بگیر» متقاضی که علاوه بر اینکه به تنهایی از دفترکل اول حقوق وظیفه دریافت می کند، به اتفاق وراث دیگر از دفترکل دوم نیز حقوق وظیفه دریافت می کند. توصیه می شود «وظیفه بگیر» متقاضی، از «دفتر کل اول» اقدام به ثبت نام نماید تا امکان ثبت نام یک نفر از مابقی وراث وظیفه بگیر از «دفترکل دوم» فراهم گردد.

برای ثبت نام در سامانه، الزامی است که متقاضی "وظیفه‌بگیر" شماره دفترکل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه خود را ذکر نماید. لطفاً توجه داشته باشید که ثبت نام در سامانه "تنها" به تنهایی حقی را برای دریافت وام به متقاضی ایجاد نمی‌کند.

در نهایت، بر اساس اولویت‌های مشخص شده و با توجه به تعداد وراث وظیفه‌بگیر، وام ضروری به متقاضیان پرداخت خواهد شد. صرف ثبت‌نام در لیست متقاضیان وام ضروری، حق دریافت وام را تضمین نمی‌کند. در نهایت، تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت وام به عهده مقامات ذی‌صلاح است و بر اساس شرایط و محدودیت‌های مربوطه صورت می‌پذیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها