|
کدخبر: 320498 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

درآمد عجیب دستفروشان مترو / ساماندهی به کجا رسید؟

مدتی است که صحبت از ساماندهی دستفروشان به گوش می رسد اما شهرداری تهران تاکنون در تحقق این وعده چندان موفق عمل نکرده است.

اقتصاد درآمد عجیب دستفروشان مترو / ساماندهی به کجا رسید؟

زمان بسیاری از حضور دستفروشان در مترو می گذرد و مدت هاست که صحبت از ساماندهی این افراد توسط شهرداری تهران به گوش می رسد. اما چیزی که تاکنون مشاهده شده این است که، شهرداری تهران در راستای ساماندهی دستفروشان مترو، اقداماتی را انجام نداده و فقط در حد حرف و همچنین وعده مانده است. روزانه دستفروشانی را مشاهده می کنیم که با لوازم بزرگ در واگن ها حرکت می کنند و بیشتر آن ها باعث اذیت مسافران شده اند. زمانی که این افراد در واگن ها حرکت می کنند، چرخ دستی ها و لوازم بزرگی که همراه دارند به مسافران برخورد می کند و بدون عذرخواهی به مسیر خود ادامه می دهند.

نارضایتی از حضور دستفروشان مترو

بیشتر مسافران مترو از حضور دستفروشان ناراضی هستند و البته افراد بسیاری هم هستند که از آن ها خرید می کنند. دسته اول که ناراضی هستند، بارها اعلام کرده و برای ما کامنت گذاشته اند که مطلبی را درباره حضور دستفروشان در مترو بنویسید. این افراد اعلام کرده اند که وسایل بزرگ و صدای بلند دستفروشان، آرامش را از آن ها گرفته است و نه تنها جلوی حضورشان گرفته نشده است، بلکه روزانه بر تعدادشان افزوده می شود. در مترو چیزهای زیادی به فروش می رسد که می توان به مواد غذایی تا لوازم آرایشی اشاره کرد. مسافران ناراضی، بارها نشان داده اند که از حضور این افراد رضایت ندارند اما گاهی اوقات با واکنش بد دستفروشان مواجه شده اند. مسافران اعلام کرده اند که دستفروشان در جواب آن ها اعلام کرده اند که محیط عمومی بوده و هرکسی می تواند به داخل واگن وارد شود.

مترو-دستفروش

ناگفته نماند که در بسیاری از اوقات، شاهد برخورد ماموران مترو و جلوگیری از ورود دستفروشان با حجم بار زیاد بوده ایم. اما در بعضی اوقات، دستفروشان به راحتی از گیت های مترو رد می شوند و با ماموران ایستگاه خوش و بش می کنند. حجم بار آن آنقدر ریاد است که برای ورود به واگن باید با دو دست، اطراف بار خود را بگیرند و به زحمت آن را بلند کنند. بسیاری از شهروندان در کامنت های خود برای ما نوشته اند که به احتمال زیاد، عده ای از ماموران مترو با دستفروشان همکاری دارند و در ازای گرفتن پول اجازه می دهند که دستفروشان وارد مترو شوند. یکی از کاربران اعلام کرده بود که با یک حلقه لاستیک کوچک وارد مترو شده است اما ماموران مترو از ورود آن جلوگیری کرده اند. این درحالی است که ماموران مترو، دستفروشان را با بارهای بزرگ راه می دهند. این ماجرا کمی جای فکر دارد که چطور دستفروشان می توانند با بارهای بسیار، وارد مترو شوند اما از ورود یک حلقه لاستیک کوچک جلوگیری می شود. شواهد میدانی از وضعیت این شهر زیر زمینی نشان می دهد که تعدادی از ماموران مترو با دستفروشان خوش و بش می کنند و انگار همدیگر را می شناسند.

درآمد بالای دستفروشان

دستفروشان مترو، درآمد بسیاری دارند و به گفته خودشان روزانه بین ۱ تا ۱.۵ میلیون درآمدشان است. عمده فروش این افراد از لوازم جانبی موبایل است که چیزهایی مانند کابل شارژ و هندزفری و ... است. بیشتر دستفروشان، همراه خود دستگاه کارتخوان دارند که مشخص نیست از کجا آورده اند. البته ناگفته نماند که افرادی وجود دارند که این دستگاه هارا اجاره می دهند و دستفروشان در ازای چندین ساعت همراه داشتن کارتخوان، مبلغی را پرداخت می کنند.

دستفروش-مترو

دست‌فروشی یکی بازارهای غیررسمی به‌شمار می رود که از فروشندگان دوره‌گرد تا بساط‌های کنار خیابان و مترو را شامل می‌شود. در این بین فروشندگی زنان در مترو یکی از رایج ترین اقداماتی است که انجام می دهند و روزانه بر تعدادشان افزوده می شود. زنان عمدتا لوازم آرایشی می فروشند و در واگن های بانوان مشغول اند. ناگفته نماند که مشتری زیادی هم دارند و شاید روزانه ۲ میلیون درآمد داشته باشند. بیشتر خانم ها علاقه بسیاری به خرید لوازم آرایشی دارند و مترو یکی از مکان هایی است که می توانند با قیمت مناسب اقدام به خرید لوازم آرایشی کنند.

سال‌هاست که طرح‌های جمع‌آوری دستفروشان با شکست مواجه شده و اکنون خیلی از مناطق و معابر پر تردد شهر تهران، به حضور دستفروشان عادت کرده است. علاوه بر معابر شهری، اکنون واگن‌های مترو نیز پر است از زنان و دخترانی که بساط خود را در سبدی گذاشته و به صورت سیار دستفروشی می‌کنند. البته شهرداری تهران تاکنون تعدادی از این افراد را ساماندهی کرده است اما باید توجه بیشتری به ساماندهی دستفروشان داشته باشد که این افراد از واگن های مترو خارج شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها