|
کدخبر: 320495

بورس/ اوراق بانکی/ قیمت برق

تسهیل معاملات برق در بورس انرژی + جزئیات

معاون بازار برق ایران اعلام کرد که به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی، در برنامه‌ی نخستین‌بار، اوراق سپرده کالای برق با اخذ مجوزهای لازم راه‌اندازی خواهد شد.

اقتصاد تسهیل معاملات برق در بورس انرژی + جزئیات

حمیدرضا باقری اظهار داشت که به‌منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی و فراهم کردن قابلیت‌های بورس انرژی برای مبادلات برق بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برق، اوراق گواهی سپرده کالایی برق با همکاری شرکت‌های بورس انرژی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) و مدیریت شبکه برق ایران طراحی و مجوزهای لازم برای اجرای آن اخذ شده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای‌عالی بورس گفت: گواهی سپرده کالایی "اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود.

معاون بازار برق ایران خاطرنشان کرد: در این روش، به تولیدکنندگان برق بر اساس مقدار برق تولید شده که توسط دستگاه‌های سنجش و پایش (کنتور) ثبت شده است، گواهی سپرده کالایی با سررسید معین تخصیص می‌یابد که می‌توانند نسبت به فروش این اوراق در بورس انرژی اقدام کنند.

باقری افزود: خریداران این گواهی با خرید و ارائه آن به شرکت توزیع و یا برق منطقه‌ای مربوطه می‌توانند نسبت به تسویه معادل انرژی گواهی در قبوض خود اقدام کنند.

معاون بازار برق ایران گفت: در حقیقت این گواهی‌ها ابزار تسویه مناسبی به خریداران جهت پرداخت همه یا بخشی از بهای انرژی مصرفی خود را می‌دهد.

باقری ادامه داد: به‌منظور استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور در مرحله اول با تأکید بر گواهی سپرده برق تجدیدپذیر (Renewable energy certificate (REC))، شبکه برق کشور به‌عنوان انبار تعریف شد و مجوز شورای فقهی بورس برای استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور دریافت شد.

وی با اشاره به هماهنگی صورت‌گرفته مابین بورس انرژی و ساتبا گفت: مقرر شده شیوه‌نامه صدور اوراق REC (گواهی سپرده برق تجدیدپذیر) توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شود و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال آینده امکان معاملات "اوراق سپرده کالایی برق" در بورس انرژی فراهم شود.

تفاوت اوراق با سپرده

اوراق و سپرده دو مفهوم متفاوت هستند:

۱. اوراق: اوراق به معنای سند‌ها و مدارک مالی قابل معامله است که حقوق یا امتیازات خاصی را نمایان می‌کنند. این اوراق می‌توانند شامل انواع مختلفی از سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت، اوراق بدهی و سایر اوراق مشابه باشند. اوراق مالی به عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری سرمایه و انتقال ریسک بین سرمایه‌گذاران استفاده می‌شوند.

۲. سپرده: سپرده به معنای وجوهی است که توسط اشخاص یا سازمان‌ها در بانک‌ها یا مؤسسات مالی قرارداده می‌شود. سپرده می‌تواند شامل وجوه نقدی یا اوراق بهادار مانند سپرده‌های بانکی، سپرده‌های سرمایه‌گذاری، سپرده‌های طلا و سپرده‌های اوراق قرضه باشد. سپرده‌ها به عنوان یک روش امن برای نگهداری و سرمایه‌گذاری وجوه استفاده می‌شوند و اغلب بهره (سود) هم به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد.

بنابراین، در مورد اوراق سپرده کالایی برق که در سوال قبلی مطرح شد، این اوراق به عنوان سندی برای نمایان کردن حقوق مرتبط با معاملات برق در بورس انرژی استفاده می‌شود.

اوراق سپرده کالایی برق یک نوع اوراق مالی هستند که برای تسهیل معاملات برق در بورس انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اوراق به منظور انتقال حقوق و امتیازات مرتبط با تولید، مصرف و مبادله برق بین مختلف مشارکت‌کنندگان در سامانه برق استفاده می‌شود.

با صدور اوراق سپرده کالایی برق، مشارکت‌کنندگان در بازار برق می‌توانند حقوق و امتیازات خود را نمایان کنند و از قابلیت‌های بورس انرژی برای مبادلات برق استفاده کنند. این اوراق ممکن است شامل گواهی‌های تولید برق، گواهی‌های مصرف برق، گواهی‌های تضمین تولید برق تجدیدپذیر و سایر اوراق مشابه باشند.

با استفاده از اوراق سپرده کالایی برق، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برق قادرند به صورت مستقیم در بازار برق معامله کنند و براساس نیاز و تقاضا، انتقال برق را انجام دهند. همچنین، این اوراق می‌توانند به عنوان سندی برای ضمانت و تضمین تحویل و پرداخت برق استفاده شوند.

معامله اوراق سپرده کالایی برق به صورت الکترونیکی در بازار برق انجام می‌شود و مشارکت‌کنندگان می‌توانند با استفاده از این اوراق، نیازهای برقی خود را برآورده کنند و درآمد و سود حاصل از معاملات را به دست آورند.

اصطلاح سپرده در اینجا به معنای نمایان کردن حقوق و امتیازات مرتبط با برق است و مانند سایر اوراق سپرده‌ها در بورس، خریداران اوراق سپرده کالایی برق حقوق و منافع متناسب با آن را دریافت می‌کنند.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها