|
کدخبر: 320380

بورس/ لوازم خانگی/ بازار سرمایه

رانت خواری در این بازار / اتاق اصناف بورس فلزات را قبول ندارد!

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف و رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران اظهار داشت که بورس فلزات قابلیت تایید ما را ندارد. او بیان کرد که بسیاری از افرادی که به عنوان تولیدکننده شناخته می‌شوند، در واقع توزیع‌کننده هستند و توسط آنها اقدام به خرید از بورس فلزات می‌شود.

اقتصاد رانت خواری در این بازار / اتاق اصناف بورس فلزات را قبول ندارد!
صنعت فولاد و آهن‌آلات همواره با حواشی و نوسانات قیمتی روبرو است که تأثیر مستقیمی بر صنایع پایین‌دستی مانند تولیدکنندگان لوازم خانگی و ماشین‌آلات صنعتی دارد. ادعای فولادسازان این است که قیمت تولیدات آنها از ابتدای سال افزایش نکرده است و حتی گاهی کاهشی نیز داشته است. اما صنعتگرانی که فولاد به عنوان ماده اولیه اصلی آنها محسوب می‌شود، اعتراض می‌کنند و می‌گویند که در بازار آزاد نوسانات قیمت بسیار زیادی رخ می‌دهد و قیمت آهن‌آلات و ورق‌های فولادی به طور مداوم افزایش می‌یابد، که عمدتاً به دلیل عدم نظارت مناسب از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه است. همچنین، بسیاری از افراد معتقدند که مشکل در شبکه توزیع و توزیع‌کنندگان است و نیاز به نظارت و سختگیری بیشتر از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه است.

از سوی دیگر یکی از انتقاداتی که از سوی صنعتگران به تولیدات صنعت فولاد و آهن الات می شود، بحث عدم دسترسی به ورق های فولادی که در بورس فلزات عرضه می شود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران و رئیس اتاق اصناف تهران در این خصوص و این ادعا می‎گوید: این گفته کاملا درست است و در واقع این همان رانت و ویژه خواری است که پیش از این در مورد آن بارها صحبت کرده ایم؛ مسئله اینجاست که برخی از این آقایان سهمیه هایی می گیرند که به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد و فلزات نیست و به هیج وجه این ها صلاحیت اینکه بیایند در حوزه توزیع دخالت کنند، ندارند.

ایجاد رانت و ویژه خواری در بورس فلزات

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران افزود: تمام فرارهای مالیاتی، تمام رانت‎خواری‎ها، تمام ویژه خواری ها از همین کانال‎ها انجام می‎شود در حالی که باید زیر نظر اتحادیه بیاند. اما در شرایطی که صلاحیت این کار را ندارند و مشخص نیست چه کسانی هستند گزارشات متعددی در مورد این موضوع داریم که چند برابر سودی که باید بگیرند از طریق گرفتن سهمیه و فروختن در بازار آزاد ذی نفع می‎شوند.

رستگار با تاکید بر اینکه اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اصولا مسئول توزیع است گفت: سوال اینجا است که این افراد که مشخص نیست چه کسانی هستند و اقدام به خرید از بورس فلزات می‎کنند غالبا به دنبال این بی‎قانونی ها هستند و به همین دلیل از مسیر مورد تایید ما اقدام نمی‎کنند. جالب است که می‎گویند فلان تولیدکننده فلان مقدار ورق فولادی و غیره در بورس فلزات خریداری کرده در حالی که بسیاری از این تولیدکننده در واقع توزیع‎کننده هستند و از رانت هایی و سهمیه‌هایی گرفته‎اند و بخشی از آن را شاید مصرف کنند و مابقی را در بازار آزاد عرضه می‎کنند.

توزیعکنندگانی که به نام تولیدکننده در بورس فلزات اقدام به خرید میکنند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این خریداران که به گفته شما در واقع توزیع‎کنندگانی هستند که به نام تولیدکننده اقدام به خرید می کنند با خود فولادسازان زد و بند می‎کنند یا پای افراد دیگری در میان است، گفت: نمی‎توان به طور دقیق گفت این ها چه کسانی هستند و به هر حال باید جزئیات امر بررسی شود. اما اگر ما اتحادیه داریم و اگر مسیر قانونی داریم چه لزومی وجود دارد که در بورس سهمیه را به کسانی می‎دهید که توزیع‎کننده هستند و در بازار سیاه به چند برابر قیمت می‎فروشند و ند برابر سود متعارف خود سود می‎گیرند!؟ متاسفانه چند سال است این اتفاق افتاده است در حالی که باید کار را به خود ما بسپارند و در عوض نظارت‎ها را قوی کنند. اما به دلیل رانتی که در این حوزه وجود دارد اتحادیه را دخیل نمی‎‌کنند.

رستگار همچنین تاکید کرد: ما بارها و بارها اعلام کرده ایم که میلیارد میلیارد رانت در بازار فولاد وجود دارد که افرادی هستند و از این طریق سودهای کلان می برند. لذا ما از رئیس قوه قضاییه و وزیران مربوطه درخواست داریم در این مورد کمک کنند تا بتوانیم بازار را اداره و از حق مصرف کننده دفاع کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران همچنین در خصوص عرضه فولاد و آهن آلات در بورس فلزات نیز گفت: به هیچ عنوان این بورس فلزات مورد تایید ما نیست. چون هیچ ارتباطی با ما ندارند و برای خود یک بازار دیگری تشکیل داده اند.

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها