|
کدخبر: 320194 شبنم درخشان

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس گردشگری؛

بلیت های سفر نوروزی دست دلالان افتاد / اینترنت بلای جان مسافران شد

یعقوب زاده گفت: طرح فروش اینترنتی بلیت منجر به بی اعتمادی مردم شده است. ضمن اینکه باعث سو استفاده نیز خواهد شد. برخی از شرکت‌های خاص با خرید در موعد مقرر و جمع آوری کلیه بلیت ها از طریق واسطه های موجود بازار فروش بلیت های قطار را انحصاری کرده و منجر به رونق بازار سیاه در این مسیر خواهند شد.

اقتصاد بلیت های سفر  نوروزی دست دلالان افتاد / اینترنت بلای جان مسافران شد

پیش فروش بلیت های قطار برای اولین بار به صورت صد در صد اینترنتی عرضه شد. در کمتر از دو ساعت کلیه بیلت ها در این بستر فروخته شد. نکته قابل توجه هم دقیقا همین است؛ اگر قرار مسافر حقیقی این بلیت ها را تهیه کند چگونه کلیه ظرفیت ها در همان ساعات اولیه تمام می‌شود؟ اگر مسئولین نگران این هستند که بلیت ها به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید باید با دیدن این وضعیت فروش کمی نگران شد. در خصوص روند فعلی فروش و تاثیرات احتمالی آن بر صنعت گردشگری گفتگویی با رحیم یعقوب زاده کارشناس حوزه گردشگری داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

اینترنت مسافران را سردگرم کرد

رحیم یعقوب زاده کارشناس حوزه گردشگری؛ در گفت و گو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: به‌طور کلی وضعیت حمل و نقل در کشور ما از کیفیت پایینی برخوردار است نه تنها در مسیرهای هوایی بلکه در مسیرهای زمینی و ریلی این فرسودگی مشاهده می‌شود. قطارها فاقد هرگونه استاندارد و با  سرعت بسیار اندک در مسیرهای ریلی در حال جابه جایی مسافرین هستند. اینترنتی کردن فروش به این نحو در تعطیلات مردم را سردرگم می‌کند، ضمن اینکه راه حل مناسبی هم نخواهد بود. از سرعت پایین اینترنت موجود در کشورمان تا عدم اعتمادی که ایجاد میشود میتواند مشکل ساز باشد.

یعقوب-زاده

یعقوب زاده درباره عدم اعتماد مسافران به خرید اینترنتی گفت: عده ای موفق به خرید می‌شوند و عده ای درکمتر از یک ساعت با نبودن بلیت  و بسته شدن سامانه مواجه می‌شوند. این امر یکی از دلایل بی اعتمادی مردم به سیستم  فروش آنلاین است. ضمن اینکه باعث سو استفاده نیز خواهد شد. سو استفاده به این شکل است که برخی از شرکت‌های خاص با خرید در موعد مقرر و جمع آوری کلیه بلیت ها از طریق واسطه های موجود  بازار فروش بلیت های قطار را  انحصاری کرده و منجر به رونق بازار سیاه در این مسیر خواهند شد. بنابراین  با این  اتفاق شرکت‌های واسطه با در دست داشتن بلیت های قطار می‌توانند آنرا از حد واقعی خود گران تر بفروشند. درکمتر کشوری این اتفاق رخ میدهد که قبل از تعطیلات سال نو پیش فروش از دو ماه قبل وجود داشته باشد. چطور از یک ماه قبل برنامه سفر را طراحی میکنیم؟ طرح برنامه زود هنگام باعث ایجاد بی اعتمادی می‌شود و این سبک فروش نتیجه مطلوبی ندارد.

قطار+کرج

برنامه های شکست خورده گردشگری

وی دلایل بوجود آمدن چنین برنامه هایی را کمبود امکانات و  کمبود منابع مالی بیان کرد و ادامه داد: علی رغم تنوع برنامه های شکست خورده هرگز موفقیت در تنظیم برنامه مطلوب  به چشم نمی خورد ضمن اینکه یکسان سازی در ارائه خدمات به هیچ وجه مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس گردشگری ضمن اشاره به راه حل‌های موثر گفت: بیشتر کردن تعداد ناواگان ریلی و راه اندازی خطوط ریلی بیشتر می تواند کیفیت متوسطی را تضمین کند. ضمن توجه به  این موضوع  که موانع حمل و نقل مسافرین با سایر خطوط نیز تسهیل گردد و در مسیرهای زمینی و هوایی با کمبود بلیت و وسیله نقلیه مواجه نشویم.

یعقوب زاده در انتها اظهار کرد: روش جدید فروش و واگذاری بلیت در بستر اینترنت  با این شکل و مدل، بنظر میرسد سیاست مشخصی ندارد و نشانه کمبود  منابع مالی و امکانات است که باعث ایجاد چنین تصمیماتی می‌شود. ممکن است که این تصمیم بدلیل عدم  تجمع مردم و روی آوردن به بعضی از آژانس های مشخص باشد چرا که  این بلیت ها بصورت حقیقی و برای یکایک افراد مشخص فروخته میشود، اما اساسا این سیاست معقول بنظر نمی آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها