|
کدخبر: 320066

واردات خودرو / تولید خودرو / بازار خودرو

پر تیراژترین خودروی ایران معرفی شد / تولید این مدل ماشین آب رفت

طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد تولید خودروسازان در ۱۰ ماه امسال، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. از این تعداد، ۸۴.۵ درصد آن یعنی معادل ۹۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه، خودروهای سواری هستند. این آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با سال گذشته، تولید خودروها به طور کلی ۱۱ درصد رشد داشته و تولید خودروهای سواری نیز با یک رشد ۹ درصدی مواجه شده است.

اقتصاد پر تیراژترین خودروی ایران معرفی شد / تولید این مدل ماشین آب رفت

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز سال جاری تا انتهای ماه دی، تعداد یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو در انواع مختلف در کشور تولید شده است. این آمار نشان می‌دهد که تولید خودروها در کشور با رشد ۱۱ درصد نسبت به ۹۹۵ هزار و ۱۰۶ دستگاه تولیدی در سال گذشته افزایش یافته است.

از این تعداد خودروی تولیدی در سال جاری حدود ۹۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه، آمار تولید خودروهای سواری است که به صورت عبور مستقیم و کامل  بوده و نشان از رشد ۹ درصدی تولید خودروی سواری نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته دارد. در مجموع ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۶۳ هزار و ۱۹۱ دستگاه خودروی سواری کامل در کشور تولید شده است.

پس از سواری‌ها، بیشترین سهم تولید خودرو، متعلق به وانت‌هاست که طی ۱۰ ماهه امسال تولید ۱۳۵ هزار و ۶۲۹ دستگاهی این خودروها را رقم زده است؛ تولید وانت در مدت مذکور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۰ هزار و ۹۲۰ دستگاه بوده، ۳۴ درصد افزایش یافته است.

طبق آمار، تولید قریب به ۳۰ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) در آمار تولید خودرو در ۱۰ ماهه سال جاری با رشد ۱۸ درصدی نسبت به تولید خودروهای سنگین باری در مدت مشابه سال گذشته معادل ۲۶ هزار و ۲۶۴ دستگاه، ثبت شده است.

همچنین در ۱۰ ماهه سال ١۴٠٢ حدود ۲۷۳۱ دستگاه خودروی ون در کشور به تولید رسیده که نسبت به آمار تولید ون در مدت مشابه سال گذشته (۲۷۲۵ دستگاه)، شش دستگاه بیشتر شده است.

طبق گزارش ارائه شده توسط وزارت صمت از عملکرد خودروسازان در ۱۰ ماهه امسال، تولید خودروهای مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و میدل باس نسبت به آمار تولید در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱، افت قابل توجهی داشته است.

در حالیکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان دی ماه آن، ۱۱۲۸ دستگاه اتوبوس در کشور تولید شده بود، این عدد در مدت مشابه امسال به ۷۳۰ دستگاه هم نرسیده و با افت ۳۶ درصدی ۷۲۵ دستگاه تولید شده است.

همچنین تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با افت ۲۹ درصدی در این مقایسه آماری از ۸۷۸ دستگاه در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ به ۶۲۴ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

بر اساس آمارها و اطلاعات این انجمن، طی ۹ ماهه نخست سال میلادی جاری، ۴۹ میلیون و ۸۱۷ هزار دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۹ درصدی داشته است. ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال قبل، ۷۲۳ هزار و ۷۲۶ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود؛ اما در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ تولید خودروهای سواری در ایران با رشد ۳۱.۲ درصدی مواجه شده و به ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه رسیده است. سهم تولید خودرو ایران طی ۹ ماهه امسال در جهان، ۱.۹ درصد بوده است. ایران در سال گذشته رتبه سیزدهم را کسب کرد و اکنون با سبقت از کشورهای روسیه، جمهوری چک و اسلواکی، به رتبه دهم رسیده است. 

فرانسه در ۹ ماهه سال جاری میلادی، تنها ۶۹۳ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده که بسیار کم‌تر از تولیدات بیش از ۹۴۹ هزار دستگاهی ایران است. انگلیس،ترکیه، اندونزی، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی و سوئد نیز از دیگر کشورهایی هستند که تولید خودرو سواری کم‌تری نسبت به ایران داشته‌اند. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو سواری در جهان طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال بوده و ۱۶ میلیون و ۳۶۱ هزار دستگاه خودرو سواری در این مدت تولید کرده و سهم ۳۲.۸ درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودرو چین ۱۵.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. 

آمریکا با تولید ۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دستگاه خودرو سواری، در رتبه دوم و ژاپن با ۴ میلیون و ۸۲۶ هزار دستگاه در رتبه سوم قرار داشته‌اند. تولید خودرو آمریکا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۱ درصد رشد داشته اما تولیدات ژاپن با افت ۲.۱ درصدی مواجه شده است. هند با ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه، کره جنوبی با ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار دستگاه، آلمان با ۲ میلیون و ۴۱۱ هزار دستگاه، مکزیک با ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه، برزیل با ۱ میلیون و ۳۵۶ هزار دستگاه، اسپانیا با ۱ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه و ایران نیز با ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند. 

آمار سایر کشورها عبارتند از جمهوری چک ۹۰۱ هزار دستگاه، اسلواکی ۷۲۴ هزار دستگاه، ایتالیا ۳۵۹ هزار دستگاه، بلژیک ۱۸۳ هزار دستگاه، سوئد ۱۷۶ هزار دستگاه، رومانی ۳۷۶ هزار دستگاه، انگلیس ۵۷۲ هزار دستگاه، ترکیه ۵۷۲ هزار دستگاه، اندونزی ۷۴۱ هزار دستگاه، و تایلند ۴۹۱ هزار دستگاه. 

روسیه به دلیل جنگ با اوکراین با تحریم‌های غرب روبرو شده و افت ۶۶.۴ درصدی در تولید خودروهای سواری داشته و در ۹ ماهه امسال تنها ۳۳۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این کشور در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و ۸ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود. 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها