|
کدخبر: 319593

حقوق کارمندان

طرح مجلس برای کارکنان دولت / حقوق و مزایا در راه است

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با اجرای این طرح هر فردی که به نوعی در دستگاه‌های دولتی اعم از شهرداری، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اداری و ارگان‌ها به عنوان کارکنان غیررسمی مشغول فعالیت هستند، شامل طرح استخدام کارکنان دولت می‌شوند.

اقتصاد طرح مجلس برای کارکنان دولت / حقوق و مزایا در راه است

شهریار حیدری در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، بیان کرد که پس از بسیاری از مذاکرات بین مجلس و شورای نگهبان، در نهایت مشکلات مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برطرف شده است و منتظر ابلاغ برای اجرا هستیم.

وی با بیان این‌که کارکنان غیررسمی مشکلات بسیاری دارند، تصریح کرد: کارکنان غیررسمی حتی بیشتر از یک کارمند رسمی تلاش می‌کنند اما کمتر از آنها از مزایا برخوردارند ضمن آنکه ضمانت شغلی هم ندارند.

وی اضافه کرد: با تصویب این طرح نوع قراردادها به گونه‌ای شده که هم کارکنان غیررسمی ضمانت شغلی خواهند داشت و هم این‌که از نظر حقوق و مزایای به اندازه کارمند رسمی برخوردار می‌شوند لذا این طرح شامل تمام کارکنان و کارمندهای غیررسمی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با اجرای این طرح هر فردی که به نوعی در دستگاه‌های دولتی اعم از شهرداری، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اداری و ارگان‌ها به عنوان کارکنان غیررسمی مشغول فعالیت هستند، شامل طرح استخدام کارکنان دولت می‌شوند.

حیدری در پایان گفت: ۲۰ سال است که کارکنان غیررسمی منتظر تصویب چنین قانونی بودند لذا این طرح پایانی بر انتظار کارکنان غیررسمی است که ضمانت شغلی برای این افراد فراهم کرده و می‌توانند از مزایای مناسب برخوردار شوند.

نقش دولت در سازماندهی استخدام کارمندان

دولت در سازماندهی استخدام کارمندان نقش بسیار مهمی دارد. این نقش شامل موارد زیر است:

۱.تعیین سیاست‌ها و استراتژی‌ها: دولت مسئول تعیین سیاست‌ها و استراتژی‌های مربوط به استخدام کارمندان است. این شامل تعیین نیازهای سازمانی، تعداد و نوع پست‌های شغلی، معیارهای انتخاب و استخدام و سیاست‌های مربوط به حقوق و مزایا است.

۲.ایجاد سازوکارها و قوانین: دولت مسئول ایجاد سازوکارها و قوانین مربوط به استخدام کارمندان است. این شامل ایجاد قوانین استخدام، اعلام و معرفی پست‌های شغلی، روند انتخاب و استخدام، ساماندهی سیستم رتبه‌بندی و ترفیع و سایر قوانین مربوطه است.

۳.اجرای سیاست‌ها و قوانین: دولت مسئول اجرای سیاست‌ها و قوانین مربوط به استخدام کارمندان است. این شامل برگزاری آزمون‌های استخدامی، انتخاب و جذب کارمندان، صدور قراردادهای کار، ارتقا و ترفیع کارمندان و نظارت بر عملکرد آنها است.

۴.توسعه منابع انسانی: دولت مسئول توسعه منابع انسانی استخدامی است. این شامل ارائه آموزش‌های مورد نیاز، ارتقاء مهارت‌ها و دانش کارمندان، ایجاد فرصت‌های شغلی و ارتقاء سطح علمی و فنی کارمندان است.

۵.نظارت و کنترل: دولت مسئول نظارت و کنترل بر فعالیت‌های استخدامی است. این شامل بررسی رعایت قوانین و مقررات، ارزیابی عملکرد کارمندان، رسیدگی به شکایات و اعمال تنبیهات و تشویق‌ها است.

نقش دولت در سازماندهی استخدام کارمندان به منظور تضمین کارایی و عدالت در سیستم استخدام عمومی و تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای اداره‌ها و سازمان‌ها بسیار اهمیت دارد.

مسئولیت دولت در تعیین حقوق و مزایای کارمندان

۱.تعیین حداقل حقوق: دولت معمولاً تعیین حداقل حقوقی که کارفرماها می‌بایست به کارمندان پرداخت کنند، را مشخص می‌کند. این حداقل حقوق معمولاً بر اساس شاخص‌هایی مانند هزینه‌های اساسی زندگی، میزان تورم و عوامل دیگر تعیین می‌شود.

۲.تعیین سیستم حقوقی: دولت مسئول تعیین وضعیت سیستم حقوقی کارمندان است. این شامل تعیین سازوکارهای مربوط به صرفه‌جویی مالی، پاداش‌ها، مزایای اضافی مانند بیمه‌های اجتماعی و سلامت، مرخصی و ماموریت‌ها و دیگر عوامل است.

۳.تعیین سیاست‌های بازنشستگی: دولت معمولاً سیاست‌ها و قوانین مربوط به بازنشستگی کارمندان را تعیین می‌کند. این شامل سن بازنشستگی، مقدار حقوق پس از بازنشستگی، سیستم بازنشستگی مجزا و دیگر موارد مربوط به بازنشستگی است.

۴.تعیین مزایای اجتماعی: دولت مسئول تعیین و اجرای مزایای اجتماعی برای کارمندان است. این ممکن است شامل بیمه‌های اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه بیکاری، مزایای خانواده، تسهیلات مسکن و سایر مزایایی باشد که به کارمندان ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها