|
کدخبر: 319421

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | استیبل کوین

استیبل کوین معروف دی پگ شد / حمله ۶.۵ میلیون دلاری هکرها!

شرکت امنیت بلاکچین پک‌شیلد (PeckShield) جزییات اولیه این اکسپلویت را روز سه‌شنبه منتشر کرد و افزود که مهاجم از تورنادو کش (Tornado Cash)، یک پروتکل حریم خصوصی تحریم شده، برای فعالیت خود استفاده کرده است.

اقتصاد استیبل کوین معروف دی پگ شد / حمله ۶.۵ میلیون دلاری هکرها!

استیبل‌کوین میم (MIM) که توسط پلتفرم غیرمتمرکز Abracadabra.money منتشر شده است، پس از گزارش‌هایی مبنی بر وقوع یک اکسپلویت ۶.۵ میلیون دلاری، به سرعت دچار سقوط ارزش شد و قیمت آن به ۰.۷۶ دلار رسید.

شرکت امنیت بلاکچین پک‌شیلد (PeckShield) جزییات اولیه این اکسپلویت را روز سه‌شنبه منتشر کرد و افزود که مهاجم از تورنادو کش (Tornado Cash)، یک پروتکل حریم خصوصی تحریم شده، برای فعالیت خود استفاده کرده است.

شرکت امنیت بلاکچین سرتیک (Cetrik) هم عنوان کرد که شواهد حاکی از آنند که خطای گرد کردن علت اصلی این اکسپلویت بوده است. در زمان نگارش این خبر، هر استیبل‌کوین MIM حدود ۰.۹۸ دلار قیمت دارد.

توسعه‌دهندگان MIM عنوان کردند که Abracadabra DAO این استیبل‌کوین را به منظور برگرداندن ارزش آن به ۱ دلار، از بازار بازخرید خواهد کرد.

mim-stablecoin-suffers-flash-crash-amid-65m-exploit

تیم MIM در X نوشت: تیم مهندسی ما در حال بررسی وضعیت و رسیدگی به آن است. خزانه‌ی DAO در حد توانایی خود، توکن MIM را بازخرید می‌کند و سپس آن‌ها را می‌سوزاند. به‌روزرسانی‌های بیشتری در راه است.

این استیبل‌کوین همچنین در سال ۲۰۲۲ در طول سقوط صرافی FTX دچار نوسان شد؛ زیرا یک سوم وثیقه MIM در قالب FTT، توکن اصلی صرافی FTX بود.

با فروپاشی توکن FTT، قیمت توکن MIM به ۰.۹۵ دلار سقوط کرد، ولی پس از آن دوباره به ۱ دلار برگشت. این پروژه در اوایل سال جاری پس از پیشنهادی مبنی بر انتقال قدرت از Abracadabra DAO به یک نهاد متمرکز متشکل از وکلا و هیئت مدیره، مورد توجه قرار گرفت.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) یک آلت کوین است که برای حفظ ثبات قیمت در طول زمان طراحی شده است.

استیبل کوین‌ها پایدار هستند زیرا ارزش خود را با وابسته کردن به یک دارایی پایه، ثابت نگه می‌دارند. بسته به استیبل کوین، دارایی‌های پایه متفاوت هستند. اکثر استیبل کوین‌ها وابسته به دلار آمریکا هستند اما بعضی دیگر به سایر ارزهای فیات مرتبط می‌شوند.

از آن‌جایی که انتقال آن‌ها بین صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال آسان بود، محبوبیت استیبل کوین‌ها افزایش یافت.

در سال‌های اولیه، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال دسترسی بانکی را دشوار می‌دانستند و به همین دلیل شما نمی‌توانستید جفت ارزهای کریپتو/فیات را معامله کنید.

یک راه‌حل برای این مشکل ایجاد قابلیت ترید ارز دیجیتال در مقابل یک استیبل کوین بود که وابسته به دلار باشد. مانند BTC/USDT.

این امر باعث شد دیگر نیازی به واریز دلار برای ترید نباشد. اکنون شما فقط به یک استیبل کوین مانند تتر Tether (USDT) نیاز دارید. تتر یک استیبل کوین است که معامله‌گران می‌توانند آن را به‌راحتی و به‌سرعت از صرافی دیگری که در آن حسابی ایجاد کرده‌اند انتقال دهند.

کاربرد استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آنها به قیمت دارایی پایه متصل شده (Peg) است.

پگ کردن یا پیوند دادن یک دارایی به دارایی دیگر به این معنی است که شما همیشه از یکسان ماندن ارزش هر دو اطمینان دارید.

بیشتر استیبل کوین‌ها با ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا با نسبت ۱:۱ پیوند داده شده‌اند.

سایر استیبل کوین‌ها نیز به انواع دیگری از دارایی‌ها مانند کالاهایی از جمله طلا و حتی سایر ارزهای دیجیتال پگ شده‌اند.

برای حفظ این پیوند، استیبل کوین‌ها می‌توانند توسط دارایی‌های خارجی پشتیبانی شوند یا از الگوریتم‌هایی استفاده کنند که به‌طور پویا عرضه خود را نسبت به تقاضای خود در یک زمان معین تنظیم کنند.

به عنوان مثال، تتر را می‌توان در هر زمان با ۱ دلار آمریکا مبادله کرد زیرا نهاد پشتیبان تتر ادعا می‌کند که هر تتر با یک دلار آمریکا حمایت می‌شود که در ذخایر آن‌ها که مملو از دلار آمریکا یا دارایی‌هایی نقدی دیگر است، نگهداری می‌شوند.

هدف استیبل کوین‌ها

هدف یک استیبل کوین این است که بتوان از یک ارز دیجیتال بدون نوسانات قیمتی استفاده کرد. آن‌ها به شما امکان می‌دهند دارایی‌های خود را با قیمت ثابت و بدون نیاز به حساب بانکی به‌صورت دیجیتال ذخیره کنید.

تریدرها از استیبل کوین برای ذخیره دارایی‌های خود در زمانی که بازار کریپتو واقعا بی‌ثبات است استفاده می‌کنند و از سرمایه خود در برابر این نوسانات قیمتی محافظت می‌کنند.

به عنوان مثال اگر در حال حاضر قصد ندارند تمام پول خود را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند بخشی از آن را با استیبل کوین نگه‌دارند تا ریسک خود را محدود کنند.

بسیاری از ارزهای دیجیتال با دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات معامله نمی‌شوند اما با استیبل کوین‌هایی مانند تتر (USDT) معامله می‌شوند. بنابراین بسیاری از مردم از استیبل کوین‌ها استفاده می‌کنند تا انتخاب‌های بیشتری در ترید ارزهای دیجیتال داشته باشند.

استیبل کوین‌ها انتقال وجه بین صرافی‌های ارز دیجیتال را برای معامله‌گران آسان می‌کنند که این بسیار کاربردی است زیرا برخی از صرافی‌ها خدمات واریز و برداشت ارزهای فیات را ارائه نمی‌دهند. همچنین جابجایی استیبل کوین‌ها نسبت به ارزهای فیات بسیار ساده‌تر است.

موارد استفاده دیگری نیز برای استیبل کوین‌ها وجود دارد به‌ویژه برای اعطای وام و استقراض در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که مباحث مربوط به آن در درس‌های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها