|
کدخبر: 319418

سود بانکی/ قیمت ارز/ قیمت طلا

هشدار جدی به خریداران ارز و طلا/ سود ۳۰ درصدی خطرناک است؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی که توسط نظام بانکی منتشر می‌شوند، با اظهاراتی معتقد است که این گواهی‌ها می‌توانند بخش عمده‌ای از نیاز تولید به نقدینگی را پوشش دهند و جریان گردش پول در اقتصاد را به نفع تولید تغییر دهند.

اقتصاد هشدار جدی به خریداران ارز و طلا/ سود ۳۰ درصدی خطرناک است؟

صمد حسن‌زاده با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز، اظهار کرد که برخی از دشمنان در تلاش هستند با انتشار اخبار نادرست درباره اقتصاد ایران و بازارهای مالی، التهاب و ناپایداری را ایجاد کنند. او معتقد است که افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای گذشته نیز به همین دلیل بوده است و باید در مورد این نوسانات در بازارهای ایران به دنبال دلایل علمی و اقتصادی بود و از دامنه تأثیر اخبار نادرست خارج شد.

وی افزود: تدابیر دولتمردان و بانک مرکزی به زودی تاثیر خود را در بازار ارز نشان خواهد داد و قیمت‌ها به محدوده هفته‌های گذشته باز می‌گردد، در همین چند روز اخیر نیز ‌شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم.

صمد حسن‌زاده تاکید کرد: بانک مرکزی برای مدیریت بازار، ارز کافی در اختیار دارد و هیچ کمبودی برای پاسخ به نیازهای ارز در کشور وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: قیمت طلا نیز به تبعیت از بازار ارز، این روزها افزایشی شده است و حباب موجود در سکه به زودی از بین خواهد رفت. 

وی افزود: انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی توسط نظام بانکی، می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز تولید به نقدینگی را برطرف کند و جریان گردش پول در اقتصاد را به نفع تولید تغییر دهد.

حسن زاده ادامه داد: مردم همیشه در حمایت از سیاست‌های دولت‌ها قدم برداشته‌اند و در شرایط فعلی نیز همین راه را انتخاب خواهند کرد. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: افرادی که در حال حاضر به خرید ارز و طلا اقدام می‌کنند، باید مواظب سرمایه خود باشند که با کاهش قیمت‌ها در این بازار دچار زیان هنگفت نشوند.

گواهی سپرده خاص برای بانک‌ها خطرآفرین است؟

بررسی آخرین عملکرد و صورت‌ مالی ۲۵ بانک کشور (۱۶ بانک طی دوره ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، ۳ بانک دوره ۹ ماهه ۱۴۰۲، ۶ بانک دوره سال ۱۴۰۱) نشان می‌دهد برخی از بانک‌ها توان پرداخت سود به سپرده‌گذاران را ندارند، به بیان دیگر برخی بانک‌ها بیش از میزان درآمدی که از ناحیه تسهیلات به دست می‌آورند را صرف پرداخت هزینه‌های مربوط به سود سپرده‌ها می‌کنند.

نسبت هزینه سپرده‌ها به درآمد تسهیلات بانک یکی از معیارهای نرخ سودآوری بانک است. این نسبت نشان می‌دهد که بانک چه مقدار از درآمد حاصل از تسهیلات خود را صرف پرداخت سود به سپرده مشتریان می‌کند. این نسبت به عنوان یک شاخص مالی برای ارزیابی عملکرد مالی بانک استفاده می‌شود که آمارها نشان می‌دهد در برخی بانک‌ها وضعیت وخیمی دارد.

زیان بانک‌ها از محل درآمد تسهیلات و هزینه سپرده‌ها بیشترین تاثیر را در عملکرد مالی بانک‌ها و صنعت بانکداری دارد. اگر نسبت هزینه سپرده‌ها به درآمد تسهیلات بالا باشد، بانک ممکن است به دنبال جذب سپرده‌های بیشتر با سود بالاتر باشد که بتواند سود سپرده‌گذاران را پرداخت کند و همین امر بر تشدید این زیان می‌افزاید.

در میان ۲۵ بانک‌ مورد بررسی قرار داده شده، ۷ بانک در وضعیت زیان‌دهی قرار دارند، به بیان دیگر این ۷ بانک بیش از آنچه که از ناحیه وام‌های اعطایی درآمد کسب می‌کنند را صرف پرداخت سود به سپرده‌گذاران می‌کنند. این نسبت برای یک بانک در وضعیت بسیار وخیم قرار دارد، به طوری که این بانک بیش از ۱۵ برابر درآمد تسهیلات خود را صرف پرداخت سود به سپرده‌گذاران می‌کند.

زیان‌دهی بانک‌ها از جمله مواردی است که باعث افزایش پایه پولی و چاپ پول می‌شود، عدم تناسب میان درآمد و هزینه‌های بانک از محل تسهیلات و سپرده‌ها از کانال‌های زیان‌دهی بانک‌ها است.

۵ بانک دیگر نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و نرخ سود بالاتر می‌تواند آنها را دچار زیان کند، نسبت هزینه سپرده‌ها به درآمد تسهیلات در این ۵ بانک بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد بوده و کوچکترین محرکه‌ای مانند نرخ سود بالاتر شبیه گواهی سپرده خاص (با نرخ سود ۳۰ درصد) می‌تواند این بانک‌ها را دچار چالش کند.

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    چرا شفاف گزارش نمیشود بفرمایید این لیست بانکهایی که توان انها به این دلیل به پرد اخت این رقم سود نمیرسد یک جوری میگویدکه بعدا بگویند ما که گفته بودیم شما باید پی دا میکردی
    این همه بیا برو فقط اخ طار دادیم

  • جلالی ارسالی در

    سلام، وقتی بانک ها حاضرهستند سود سی درصد برای خرید اوراق پرداخت کنند،پس یقین بای د داشت که تورم و افزایش قیمت کالا بالای پنجاه درصد خواهد بود، چرا که بانک مرکزی وبانک ها عملی را انجام نمی‌دهند که سود ن داشته باشد

  • ۱ ارسالی در

    اصل قضیه بالا کشیدن پول مردم است

  • ناشناس ارسالی در

    فقط باید گفت وضعیت بدتر از ۳۰ درص بان می باشد.

  • حامد ارسالی در

    تاریخ ۴۰ ساله طلا و ارز و سپرده گذاری در بانک و مسکن ..... گویای همه چیز است

  • Aa ارسالی در

    به کسی نگی تحلیل شما و امثال شما دولت را بیچاره و مردم را فقر تر کرده.

  • احسان ارسالی در

    خودتم میدونی وقتی یه عده با رانت و سهمیه اومدن بالا توانایی کنترل بازار ندارن...

  • ناشناس ارسالی در

    سقوط آزاد بورس . عشقی بی کفایت و نالایق. استعفا . استعفا .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها