|
کدخبر: 316853

قیمت طلا/ بازار طلا/ پیش بینی قیمت طلا

قیمت طلا بی سابقه گران می شود! / پیش بینی جدید از بازار طلا

با توجه به توقعات سرمایه‌گذاران طلا، قیمت طلا در سال آینده به نحوی بی‌سابقه تغییر خواهد کرد.

اقتصاد قیمت طلا بی سابقه گران می شود! / پیش بینی جدید از بازار طلا

بر اساس اطلاعات ارائه شده، طلا در سال ۲۰۲۳ با یک رشد سالانه ۱۳ درصدی قرار دارد و بهترین سال آن از سال ۲۰۲۰ است. قیمت طلا نیز در حدود ۲۰۶۰ دلار در هر اونس تجارت می‌شود. با توجه به عملکرد قوی و شگفت‌آور در سال ۲۰۲۳، قابل پیش‌بینی است که در سال ۲۰۲۴ نیز شاهد افزایش قیمت بیشتری در بازار طلا باشیم. البته، لازم به ذکر است که قیمت طلا و سایر دارایی‌ها ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرند و پیش‌بینی دقیق قیمت در آینده همواره چالش‌برانگیز است.

طلا در ۴ دسامبر، با شرط کاهش سیاست پولی ایالات‌متحده در اوایل سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح خود یعنی ۲۱۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و از رکورد قبلی که در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود، پیشی گرفت.

این فلز گرانبها در ماه مه امسال و با وقوع بحران بانکی منطقه‌ای ایالات‌متحده، تقریباً به قلمروی ناشناخته تبدیل شد. تا ماه اکتبر، نزدیک به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عقب‌نشینی کرد تا اینکه تحت تاثیر درگیری رژیم صهیونیستی با غزه قرار گرفت.

نظرسنجی رویترز در اکتبر پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ به طور میانگین ۱۹۸۶ دلار و ۵۰ سنت خواهد بود. آنها تا کنون در سال جاری به طور میانگین بالای ۱۹۵۰ دلار بوده‌اند که بالاتر از میانگین سالانه قبلی است. جی پی مورگان در اواسط سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلاست و در کاهش نرخ بهره به اوج ۲۳۰۰ دلاری می‌رسد. یوبی‌اس پیش‌بینی می‌کند در صورت تحقق کاهش‌ها، رکورد ۲۱۵۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ به ثبت برسد.

طبق گزارش رویترز، شورای جهانی طلا در چشم انداز سال ۲۰۲۴ خود پیش بینی کرد که کاهش حدود ۴۰ تا ۵۰ واحد پایه در بازدهی سررسید طولانی تر، پس از ۷۵ تا ۱۰۰ واحد کاهش نرخ، می‌تواند منجر به افزایش ۴ درصدی طلا شود.

آخرین جزئیات درباره مالیات طلا

نادر بذرافشان درخصوص مقاومت طلافروشان در برابر اجرای مقررات جدید سامانه‌های مالیاتی و الزامات ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، توضیح داد که اگرچه ثبت اطلاعات از ۲۴ مهر ۱۴۰۱ آغاز شده بود، اما صنف طلا برای تکمیل دوره‌های آموزشی مربوط به استفاده کارآمد از سامانه زمان بیشتری خواسته بودند. با این همه، نگرانی‌هایی هنوز وجود دارد. به طور خاص، طلافروشان درباره ضرورت ثبت دارایی‌هایی که از چندین نسل به ارث رسیده و بین افراد مختلف تقسیم شده‌اند، سوالاتی را مطرح کرده‌اند. همچنین، مسائل امنیتی مربوط به سامانه‌ها، به‌ویژه در زمان انتقال طلا بین شهرها، محل بحث است؛ که چگونه سیستم‌های امنیتی اطلاعات را در برابر خطرات احتمالی محافظت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه سامانه مودیان هم از سال ۹۸ اجرایی شد ولی قرار بود ۱ تیر امسال عملیاتی شود ولی با اعلام سازمان امور مالیاتی فرایند اجرایی به اول دی ماه انتقال یافت؛ تصریح کرد: در این زمان هم ابهاماتی ایجاد شد، قرار بود در تمام صنوف واحدهایی که بالای ۱۸ میلیارد تومان در شش ماهه اول سال مبادلات داشتند، اطللاعات خود را ثبت کنند ولی ۴۸ ساعت قبل از زمان تعیین شده برای آغاز اجرای این سیاست، اعلام شد که صنف طلافروشان و پزشکان از این محدودیت مبلغ مستثنی هستند و باید تمام اطلاعات خود را ثبت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تأکید کرد: باید این موضوع را از قبل اعلام می کردند، ولی ۴۸ ساعت قبل از زمان اجرای قانون اعلام کردند؛ در عین حال در فضای مجازی شرایطی بوجود آوردند و به شایعات دامن زدند؛ گفتند مالیات جدید قرار است بگیرند، مالیات در خرید و فروش طلا انجام می شود؛ ۲۵ درصد مالیات بر عایدی سرمایه دارد، موقع فروش طلا از مردم مالیات می گیرند و ....

وی با بیان اینکه شایعات غیرکارشناسی و برداشتن سقف در نظر گرفته شده برای اعلام ثبت مبادلات باعث شد در زمان اجرا برخی آسیب‌ها متوجه مردم و همکاران ما شود؛ تصریح کرد: هر کدام از این سامانه ها حوزه های متفاوتی دارند؛ سامانه مودیان و فروشگاهی اصلا ربطی به سامانه جامع تجارت ندارد. هر کدام جدا هستند؛ ولی همکاران ما به این مساله هم اعتراض دارند و می گویند ما در چند سامانه باید اطلاعاتمان را ثبت کنیم؟ تعدد سامانه ها و نبود اطلاع‌رسانی این روزها صنف را دچار مشکل کرده اند.  باید قبل از ثبت قوانین برای صنایع و صنوف از فعالان این صنوف هم مشورت بگیرند؛ از طریق رسانه ها اطلاع رسانی جامع و کامل انجام شود تا مردم و فعالان واحدهای صنفی کمتر دچار آسیب شوند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها