|
کدخبر: 319074

صادرات صنایع دستی/محصولات غیر نفتی/فرش و قالیچه

ارزش صادرات محصولات غیر نفتی رکورد زد/ ۱۰۰ میلیون دلار فرش و صنایع دستی صادر شد

صادرات فرش و صنایع دستی در ۹ ماهه امسال به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار انجام شده است، که نشان‌دهنده سهم ۰.۲۷ درصدی از کل صادرات غیرنفتی کشور است.

اقتصاد ارزش صادرات محصولات  غیر نفتی رکورد زد/ ۱۰۰ میلیون دلار فرش و صنایع دستی صادر شد

در طی ۹ ماهه امسال، کل صادرات غیرنفتی که شامل بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی، و همچنین فرش و صنایع دستی است، به ارزش ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

در این مدت ۱۰۰ میلیون دلار فرش و صنایع دستی از کشور صادر شده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. بر این اساس سهم صادرات فرش و صنایع دستی از کل صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده ۰.۲۷ درصد بوده است.

با این حال آمارهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که متوسط قیمت صادراتی فرش و صنایع دستی در ۹ ماهه امسال ۲۹۰۰ دلار به ازای هر تن بوده که ۲۷ دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 البته در این آمار، عدد صادرات فرش به تفکیک از صنایع دستی مشخص نیست. اما در مجموع بررسی روند صادرات فرش دستباف ایران طی دهه گذشته روند نزولی این محصول را نشان می‌دهد. بر اساس آمار گمرک ارزش صادرات فرش دستباف ایران از ۴۲۷.۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ به ۵۰.۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. متوسط رشد سالانه ارزش صادرات فرش دستباف ایران به نقاط مختلف جهان طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ برابر با منفی ۱۹ درصد بوده است.

بر این اساس سهم صادرات فرش دستباف ایران از کل صادرات غیرنفتی، از ۱.۳ درصد در سال ۱۳۹۱ به ۰.۰۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.  

همچنین بر اساس آمار گمرک در سال۱۴۰۱، کشورهای آلمان با سهم حدود ۱۷.۶ درصد، امارات متحده عربی با سهم حدود ۱۷.۲ درصد، کشور چین با سهم حدود ۱۶.۲ درصد و پاکستان با سهم حدود شش درصد از ارزش کل صادرات فرش دستباف، عمده مقاصد صادراتی این محصول بوده‌اند.

 آمار سازمان تجارت جهانی نیز نشان می‌دهد طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ در بازار تجارت جهانی فرش دستباف به صورت میانگین بیش از ۱۵۰ کشور صادرکننده وجود دارد. طی سال ۲۰۲۲، کشورهای هند با ۳۱۰ میلیون دلار و سهم حدود ۳۰.۳ درصد از کل صادرات فرش، چین با ۹۳.۱ میلیون دلار و سهم حدود ۹.۱ درصد از کل صادرات فرش و مصر با ۸۹.۸ میلیون دلار با سهم حدود ۸.۸ درصد از کل صادرات سه کشور عمده در صادرات فرش دستباف طی سال‌های مزبور بوده‌اند.

پس از این کشورها نپال با سهم حدود ۸.۳ درصد، پاکستان با سهم حدود ۷.۷ درصد و ایران با سهم ۷.۴ درصد از کل صادرات فرش دستباف جهان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. ۷۱.۵ درصد از کل صادرات فرش دستباف جهان توسط این شش کشور تامین می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها