|
کدخبر: 319000

قیمت نان / سهمیه نان / یارانه آرد

سهمیه بندی نان در تهران کلید خورد؟ / نانوایی ها به گوش باشند

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری تهران اظهار می‌کند که سهمیه بندی نان در استان تهران مطرح نیست و کسری سهمیه برخی نانوایی‌ها به دلیل تحلفات است و به فروش نان مربوط نمی‌شود.

اقتصاد سهمیه بندی نان در تهران کلید خورد؟ / نانوایی ها به گوش باشند

 محمد علی مهری به شایعات مرتبط با محدودیت‌های فروش نان اشاره کرد و تصریح کرد که متناسبی بین میزان سهمیه آرد دریافتی و تعداد نان‌های فروخته شده باید مبنای ارزیابی عملکرد نانوایان باشد. این اقدام به منظور تعیین میزان سهمیه مناطق در تأمین نان و بهبود توزیع عادلانه‌ی آن‌ها ممکن است انجام شده باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی کسری‌های آرد نانوایان عنوان کرد: اگر سهمیه آرد یک واحد نانوایی کسر شده به دلیل تخلفات دیگری بوده و به فروش نان مربوط نمی‌شود.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری تهران تاکید کرد: هیچ محدودیتی در خرید نان برای شهروندان وجود ندارد و اعداد و ارقام موجود در سامانه هوشمندسازی آرد و نان ارتباطی به فروش نان ندارد.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری تهران در پایان با تکذیب شایعات سهمیه بندی نان یادآور شد: سهمیه بندی شدن نان برای مردم در استان تهران به عنوان مطرح نیست و مردم هر تعداد نان مورد نیاز خود را از نانوایی‌ها می‌توانند تهیه کنند.

جزئیات چالش فروش نان در هفته گذشته

مدیر هوشمندسازی یارانه آرد و نان توضیحاتی درباره کاهش دسترسی برخی نانوایان به آرد یارانه‌ای ارائه کرد. او اعلام کرد که در چند هفته اخیر، برخی محدودیت‌ها در سهمیه آرد واحدهای نانوایی اعمال شده است. به عنوان مثال، مطابق اعلام رئیس پیشین اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، هر کیسه آرد با کیفیت ۱۱۰ تا ۱۱۵ عدد نان سنگک تولید می‌شود و نانوا موظف است این مقدار نان را به ۴۰ مشتری بفروشد، به طوری که حداکثر سه نان به هر نفر تعلق بگیرد. در صورتی که نانوا بیشتر از این مقدار نان را به مشتریان عرضه کند، به آن توصیه می‌شود که فروش خود را متعارف نگه دارد تا سهمیه آرد واحد نانوایی در آینده کاهش نیابد.

وی همچنین اعلام کرده که شرکت نانی‌نو (ارائه‌دهنده دستگاه‌های هوشمند نانوایی) با این استدلال که نانوایان الگوی پخت نان را رعایت نکرده‌اند سهمیه آرد آن‌ها را به طور قابل‌توجهی کاهش داده است. این محدودیت از حدود ۱۰ روز پیش اتفاق افتاده و در درازمدت می‌تواند به تعطیلی واحد‌های نانوایی بینجامد.

رئیس بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز اخیرا اعلام کرد که سهمیه ۳۰۰ واحد نانوایی در تهران صفر و سهمیه ۶۰۰ واحد نانوایی روزانه یک تا دو کیسه شده است که در نهایت امروز وزیر کشور اعلام کرد: اخبار محدویت فروش نان به هموطنان غلط است. آرد نانوانی‌ها بر اساس میزان مصرف و فروش به آن‌ها تخیص یافته و پرداخت می‌شود.

در همن زمینه محمد جلال، مدیرهوشمندسازی یارانه آرد و نان با بیان اینکه بیش از ۲۰ ماه از استقرار کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌های کشور می‌گذرد، گفت: بیش از ۱۰ ماه است که نظام سهمیه ثابت آرد یارانه‌ای نانوایی‌ها که تبدیل به یک رانت ارزشمند برای خرید و فروش مجوز‌ها و عرضه خارج از شبکه آرد یارانه‌ای شده بود کنار گذاشته شده و نظام اختصاص هوشمند آرد یارانه‌ای به نانوایان در سراسر کشور مستقر شده است.

وی افزود: در واقع تراکنش‌های فروش نان نانوایان توسط یک سامانه هوش مصنوعی پردازش می‌شود، مبلغ تراکنش، الگوی ثبت تراکنش، زمان تراکنش و فواصل زمانی تراکنش ها، تعداد و تنوع خریداران، عرف رفتار فروش نان در یک منطقه و ده‌ها مولفه دیگر در این سامانه بر روی بیش از ۳.۵ میلیارد تراکنش ماهانه متعلق به ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور پردازش می‌شود و میزان اختصاص عادلانه آرد نانوایان تعیین می‌شود.

عملکرد موفق نانوایان ملاک خرید آرد یارانه‌ای بیشتر

مدیر هوشمندسازی یارانه آرد و نان اضافه کرد: الگو‌های تحلیل در سراسر کشور همسان بوده و اکثریت نانوایان به واسطه عملکرد متعهدانه خود موفق شده‌اند به تدریج، آرد یارانه‌ای بیشتری خرید کرده و حجم فروش نان به مردم را افزایش دهند. در این میان بازی دلالان آرد و مجوزسوارانی که لباس نانوا را پوشیده بودند با مخاطره مواجه شده است و راهی جز تغییر رفتار یا رها کردن این کسب و کار پیش روی خود نمی‌بینند.

وی عنوان کرد: در این طرح، حکمرانی مبتنی بر داده کمک کرد تا بدون آزادسازی قیمت نان یارانه‌ای (تشدید فقر و کاهش قدرت خرید مردم) و بدون سهمیه بندی نان یارانه‌ای، مجموعا در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، حداقل ۱.۵ میلیون تن جلوگیری از انحراف مصارف آرد یارانه‌ای محقق شود. در واقع معادل مصرف نان سالانه ۲۰ میلیون نفر، از ورود منابع مردم به جیب دلالان و مافیای آرد و نان جلوگیری شد.

جلال با بیان اینکه در این طرح، سلیقه، خستگی و اشتباه انسانی جایگاهی ندارد و قاعده‌ها به واسطه موتور هوش مصنوعی سامانه به صورت همسان بر روی کل نانوایان کشور پیاده می‌شود، گفت:زمانی که اکثریت نانوایان به موجب اجرای طرح هوشمندسازی، به واسطه رفتار متعهدانه و قانونی خود موفق شده‌اند در مقایسه با قبل از اجرای طرح، آرد یارانه‌ای بیشتری دریافت کنند، خلا درامدی خود را از راه قانونی ترمیم و نقش بیشتری در تامین و عرضه نان در کشور پیدا کنند پس رسم درستکاری در این زیرساخت راه خود را یافته است. این افراد، مسئولیت خود را می‌شناسند و عادلانه تشویق می‌شوند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها