|
کدخبر: 318056

قیمت نان / سهمیه نان / یارانه آرد

شوک جدید به تمام نانوایی ها / چه کسی پاسخگو است؟

نایب رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اظهار کرد که سامانه فروش هوشمند نان به نام "نانی‌نو" باعث کاهش قابل توجهی در سهیمه آرد برخی نانوایان شده است. این موضوع باعث اعتراض برخی نانوایان شده است، زیرا سامانه مذکور قادر به تأمین نیاز روزانه آنها نیست.

اقتصاد شوک جدید به تمام نانوایی ها / چه کسی پاسخگو است؟

محمد جواد کرمی نایب رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اظهار داشت: سهمیه نانوایان در ماه جاری در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته که این امر اعتراض برخی نانوایان به اتحادیه را همراه داشته است.

وی افزود: شرکت نانی نو ( شرکت ارائه دهنده دستگاه های هوشمند نانوایی) اعلام می‌کند محدودیتی برای فروش نان به مردم نداریم اما این شرکت برای نانوایان محدودیت فروش نان گذاشته است، به طوری که اگر یک نانوایی برای فروش هر کیسه آرد تعداد کارت بانکی کمتری در دستگاه ها نانینو کشیده باشد سهمیه آرد نانوایان را کاهش می‌دهد.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ادامه داد: به طور مثال برای هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی که ۱۱۰ عدد نان سنگ پخته می شود باید ۳۶ نفر خرید داشته باشند.

وی تصریح کرد:به مردم  اعلام می شود که محدودیتی برای خرید نان ندارند اما برای اختصاص آرد به نانوایان اعلام می‌ شود بر اساس فروش با این شرایط می‌ تواند سهمیه آرد خود را دریافت کنند.

حتی نمی‌دانیم چه دستگاهی باید درباره کاهش سهمیه آرد نانوایان پاسخگو باشد

کرمی اظهار داشت: امروز تعداد زیادی از نانوایان به این موضوع معترض بودند اما از آنجا که متولی این امر مشخص نیست ما حتی نمی‌دانیم که چه دستگاهی باید در این خصوص پاسخگو باشد؛ وزارت کشور در این ارتباط می گوید که شرکت نانی نو  و وزارت اقتصاد باید پاسخگو باشد، با مراجعه به وزارت اقتصاد به ما اعلام می شود که وزارت جهاد کشاورزی مسئول است و در نهایت به نتیجه ای نمی‌رسیم.

وی تصریح کرد: مشخص نبودن متولی این موضوع باعث شده که امروز شاهد باشیم که نانوایان سردرگم باشند و ما نیز در اتحادیه پاسخی برای ارائه به آنها نداشته باشیم زیرا ما حتی به سامانه نانی نو دستری نداریم.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ادامه داد: آرد اختصاصی به نانوایان نیاز آنها تا ظهر را بیشتر تامین نمی‌کنند و این موضوع در نهایت منجر به آن خواهد شد که نانوایان حتی نتوانند دستمزد کارگران خود را تامین کنند زیرا آرد کافی را در اختیار ندارند.

وی با بیان اینکه نانی نو خطاهای زیادی دارد گفت: برخی افراد که طرز استفاده از این دستگاه را به خوبی یادگرفته اند نه تنها با کمبود آرد مواجه نیستند بلکه آرد مازاد در اختیار آنها قرار می گیرد اما نانوایانی که سلامت کار می‌کنند آرد کافی در اختیار ندارند.

کرمی اظهار داشت: به نانوایان اعلام شده است که نانوایان به صورت حضوری به میز خدمت فرمانداری‌ها مراجعه کنند که این نشان دهنده خطاهای زیاد و غیر هوشمند بودن این دستگاه ها است.

فروش نان سهمیه ای صحت دارد؟

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد اطلاع داد که تاکنون هیچ بخشنامه‌ای از سوی دولت به اتحادیه‌ها صادر نشده است که محدودیت فروش نان با استفاده از یک کارت بانکی را تعیین کند.

او با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای خرید نان وجود ندارد، افزود: با توجه به آنکه اتحادیه نانوایان درباره خرید ابلاغیه به اعضای خود نداشتند، از این رو مردم هرگونه تخلف را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا برخورد لازم صورت بگیرد.

مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان اعمال نشده است.

امراللهی درباره تاثیر هوشمندسازی نان بر مصرف آرد گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی، سهمیه آرد واحدهای نانوایی شناور است به طوریکه اگر طبق برنامه تولید و توزیع نان را انجام داده باشند، سهمیه بیشتری دریافت می کنند و در صورت هدررفت سهمیه به دلایل مختلف، سهمیه آرد آنها کسر می شود.

  وزیر اقتصاد با بیان اینکه با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، قیمت جواز نانوایی‌ها ۵۰ درصد کم شد، گفت: ۲۷ هزار میلیارد تومان در سال کاهش هزینه‌های تامین آرد یارانه‌ای کشور با اجرای این طرح محقق شده که معادل ۱.۵ میلیون تن آرد است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد ادامه داد: هوشمندسازی نان مستقیما توسط سامانه انجام می شود، لذا ساعت کاری واحدهای نانوایی کاهش نیافته است‌.

او گفت: ساعت کار واحدهای نانوایی یکی از بخش های نظارتی مد نظر بازرسان است که تمامی واحدها مکلف به رعایت استاندارد ساعت هستند.

صفدر شاه ولی، با اشاره به اصلاح قیمت نان در اهواز و ابلاغ آن، اظهار کرد: بر اساس این اصلاحات، اعضای کارگروه آرد و نان اولویت خود را در نظارت بر کیفیت نان با وزن چانه ۱۸۰ گرمی و قیمت ۶۵۰ تومانی قرار داده‌اند، تا رضایت شهروندان را به دست آورند. همچنین، برخورد با نانوایان متخلف در دستور کار دستگاه‌های نظارتی از جمله بازرسان اتحادیه و اصناف خوزستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر نانوایی‌ها در شهرستان اهواز تشدید می‌شود، عنوان کرد: با تخلفاتی از قبیل کم فروشی، عرضه نان بی‌کیفیت، احتکار، توزیع آرد خارج از شبکه، تعطیلی بدون هماهنگی با کارگروه آرد و نان و رعایت نکردن مسائل بهداشتی برخورد جدی خواهد شد و ضمن تشکیل پرونده برای صاحبان واحدهای صنفی متخلف، اصناف مربوطه به تعزیرات حکومتی استان معرفی خواهند شد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خوزستان با بیان اینکه در زمینه تامین نان به عنوان قوت غالب مردم نباید مماشات شود، گفت: تخلف نانوایی‌ها در زمینه عدم کیفیت نان و کم فروشی پذیرفتنی نیست و حقوق شهروندان به صورت جدی مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرد. بنابراین بازرسان اصناف خوزستان از هیچگونه تخلفی در این زمینه گذشت نخواهند کرد و با واحد صنفی متخلف برخورد جدی و قانونی می‌شود.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    ۲۰میلیون افغانی را از ایران اخراج کنید ت مام کمبودهای نان ،آب،بنزین،خدمات بهداشتی درماتی،تحصیلی حل خواهدشد و امنیت داخلی وخارجی هم به ایران باز می‌گردد ۴۴سال است این افغانی ها بیت المال ایرانیان را مصر ف کردند چرا رئیسی درمقابل بستن آب برایرا ن وحواله دبه ادرار ازسوی طالبان ساکت است این قدرت منطقه . چرا مانند پاکستان و تر کیه و یونان این افغانی های بی فرهنگ رااخ راج نمی کنند تا جوابیه باشد برای این همه ظلم و ستم و بی احترامی که این افغانی‌ها به ایران و ملت ایران می کنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها