|
کدخبر: 318989 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی:

سکه های طرح قدیم خریدار دارد؟ / صفر تا صد تصمیم جدید بانک مرکزی برای بازار طلا

کاووسی گفت: عرضه سکه های جدید بدون تاریخ مسئله ای بود که سالیان دراز در بانک مرکزی مطرح بود اما به لحاظ اجرایی چون نمی شد این اقدام صورت بگیرد، همیشه در حالت تئوری مانده بود. حباب سکه با اجرا شدن این طرح کاهش خواهد یافت.

اقتصاد سکه های طرح قدیم خریدار دارد؟ / صفر تا صد تصمیم جدید بانک مرکزی برای بازار طلا

کارشناسان بازار طلا و سکه معتقدند، قیمت طلا در بازار بدون حباب قیمتی است و متناسب با قیمت اونس و دلار در بازار آزاد تعیین می‌ شود. همچنین، حباب سکه نیز کاهش یافته و به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. پیش بینی شده است با ورود سکه‌های جدیدی که توسط بانک مرکزی ضرب می ‌شوند، حباب سکه کاهش محسوس تری را تجربه کند.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با یوسف کاووسی؛ کارشناس اقتصادی به بررسی عوامل موثر بر قیمت سکه و طلا پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

یوسف-کاووسی

ماجرای عرضه سکه های بدون تاریخ

 یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: عرضه سکه‌های جدید بدون تاریخ مسئله ای بود که سالیان دراز در بانک مرکزی مطرح بود؛ اما به لحاظ اجرایی چون نمی‌شد این اقدام صورت بگیرد، همیشه در حالت تئوری مانده بود. زمانی بحث بود که سکه‌های زیر ۱۳۸۶ را جمع آوری کنند و سکه‌های ۸۶ در قبال آن بدهند. این اختلاف قیمت را دلال‌ها ایجاد کرده بودند، سکه‌ها با همان گرم طلا و همان عیار ولی به دلیل ضرب قبل از سال ۱۳۸۶ به قیمت پایین‌تری به فروش می‌رفت.

 وی افزود: زمانی بانک مرکزی به این نتیجه رسید، از سال ۸۶ به بعد هر سکه ای که ضرب می‌شود را به همان تاریخ ۸۶ بزند به این دلیل که این سال عرف بازار شده بود و همه می‌گفتند سکه ۸۶ به بعد را می‌خواهند؛ بنابراین ضرب سکه ۸۶ باعث می‌شد طی سنوات مختلف، اختلاف قیمتی بین سال‌های مختلف ضرب سکه به وجود نیاید. در مجموع نه از نظر طرح سکه و نه از نظر اندازه آن سکه‌های ضرب شده هیچ تفاوتی با هم نداشتند.

شرح سیاست جدید بانک مرکزی درباره سکه

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سیاست جدید بانک مرکزی در حال حاضر ۲ نوع است. سیاست اول این است که شمش طلا را در مرکز مبادله عرضه و معامله کنند و بر اساس آن، کسانی که زیورآلات تهیه می کنند از این مرکز طلا خرید و نیاز خود را برطرف کنند. آن چیزی که برای بانک مرکزی مهم بود، این موضوع بود که رفع تعهدی که در مورد ارز صادرکنندگان بود و اجازه داده بود که از طریق آوردن طلا این رفع تعهد انجام شود را عملیاتی کند .

کاووسی ادامه داد: اتفاقی که در بازار رخ داده بود این موضوع بود که شمش وارد کشور می شد و دوباره از داخل کشور خارج شده و به یک صادرکننده دیگر سپرده می شد. مجدد این صادرکننده دوباره طلا را وارد کشور کرده و رفع تعهد می کرد. بنابراین؛ در یک ماه دیده می شد که حدود ۶ تا ۹ تن طلا وارد کشور شده ولی از نظر فیزیکی چنین آماری رخ نداده است. بنابراین بانک مرکزی در نظر داشت که طلا در کنار رفع تعهد را اصلاح کند و در کنار آن سکه های تمام جدید را بدون تاریخ می زند تا بازار دلالی سکه را اصلاح کند. از طرفی اعلام شد، روزانه ۲۰ هزار تا از این سکه را ضرب کنیم. تا مقدار مشخصی وارد بازار شود. ممکن است که حدود ۱۰۰ هزار عدد سکه وارد بازار هم شود؛ ولی این کار مشکل بازار را برطرف نمی کند.

حباب سکه کاهش یافت؟

وی اظهار داشت: حباب سکه در ظاهر کاهش یافته است؛ اما بدون داشتن سیاست با بازار چند مدل رو به رو خواهیم شد. در شرایطی که  ۱۰۰ میلیون سکه را آوردید و در قبال آن ما سکه های جدید به شما می دهیم، در این صورت است که می توان گفت این سیاست کار می کند. بازار چند مدل یعنی، بازار سکه بدون تاریخ، بازار سکه های ۸۶ و بازار سکه های زیر ۸۶ و علاوه بر این مسئله سکه های ربع، نیم و گرمی هم است که هنوز بانک مرکزی اظهار نظری درباره این ها نکرده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اشاره کرد: ضرب سکه‌های جدید در این مقطع کار خوبی است؛ ولی تبعات زیادی دارد. باید آن‌قدر طلا وجود داشته باشد تا تعداد خیلی بالایی ضرب سکه انجام شود. در این شرایط می‌توان به مردم گفت؛ سکه‌های قدیمی را با این سکه‌ها تعویض نمایند. در غیر این صورت بانک مواجه می‌شود با سکه‌های تقلبی می‌شود که در این مدت ضرب شده و در دست مردم است. دعواهای حقوقی و اجتماعی با طلافروش‌ها، سکه فروش‌ها، بانک‌ها، صرافی‌ها و بسیاری موارد دیگر به وجود می‌آید با این عنوان که ما این سکه‌ها را خریدیم و حال فهمیدیم که تقلبی است یا چرا این سکه‌ها عیار کمتری دارند.

موانع بر سر راه بانک مرکزی

کاووسی تاکید کرد: تمام این موانع برای عدم ورود بانک مرکزی وجود داشت و باعث شده بود در همان سال ۸۶ این تصمیم، متوقف شود و بعد از آن هرچقدر هم ضرب سکه صورت گرفت، سال ۸۶ را ثبت می‌کردند. اما زمانی که تاریخ از روی سکه برداشته شود، با صدها میلیون سکه که ممکن است تقلبی، با عیار پایین و حتی وزن کمتر نیز مواجه خواهیم شد و عواقب بی‌شماری را دارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بعضی از طلافروش‌ها، سکه فروش‌ها و صراف‌ها از این فضا سوءاستفاده کرده و سکه‌های قدیمی مردم را نمی‌خرند و یا به قیمت خیلی پایین‌تری می‌خرند و مثلاً اگر یک سکه طرح جدید ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، به قیمت ۲۳ میلیون تومان خریداری می‌کنند. در صورتی که این سکه هیچ فرقی با طلای جدید ندارد و بلکه شاید قدیمی‌ها کیفیت بهتری داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها