|
کدخبر: 318972 امیرمحمد درویش

تاکسی اینترنتی/خودرو فرسوده

قیمت اسقاط گواهی تاکسی فرسوده مشخص شد / تسهیلات جدید برای این رانندگان

اسقاط تاکسی های فرسوده، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

اقتصاد قیمت اسقاط گواهی تاکسی فرسوده مشخص شد / تسهیلات جدید برای این رانندگان

تردد تاکسی های فرسوده در شهر تهران، یکی از مهم ترین عواملی است که هوای پایتخت را آلوده کرده است. باید اشاره کرد که روزانه، تاکسی های فرسوده بسیاری در شهر، تردد می کنند که سن آن ها گذشته و در دسته آلاینده ها قرار می گیرند. این نیاز احساس می شود که با تعویض و اسقاط تاکسی های فرسوده، بتوان در پیشگیری از آلوده تر شدن هوا نقش مهمی ایفا کرد و همچنین ظاهر تاکسیرانی کمی آراسته تر شود.

نوسازی-تاکسی

ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی های فرسوده یکی از مهم ترین اقداماتی است که سازمان تاکسیرانی باید به آن توجه داشته باشد. طبق گفته شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، تسهیلات بسیار خوبی برای نوسازی تاکسی های فرسوده به رانندگان تاکسی ارائه داده شده است. مالکی در ادامه گفته هایش مطرح کرده است که شهرداری تهران برای انعقاد قراردادی با صندوق کارآفرینی، اقدام به ارائه این تسهیلات به رانندگان تاکسی کرده است.

تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسی های فرسوده

این تسهیلات با  کارمزد ۸ درصد و اقساط ۶۰  ماهه برای خودروهای ون، پژو و سمند فرسوده در نظر گرفته شده است تا رانندگان، تاکسی فرسوده، خودروی خود را به خودروی سورن پلاس دوگانه سوز تبدیل کنند. همچنین شنیده ها حکایت از آن دارد که برای نوسازی تاکسی ون ۲۰۰ میلیون تومان و برای خودروی سواری مبلغ  ۱۵۰  میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و در این دوره مدیریت شهری، برقی سازی تاکسی‌ها در دستور کار قرار دارد.

تاکسی-فرسوده

اما با این وجود، رانندگان تاکسی اعلام کرده اند که از پس پرداخت اقساط بر نمی آیند و باید در طول روز فعالیت بیشتری داشته باشند تا بتوانند از عهده پرداخت اقساط وام های نوسازی برآیند. رانندگان این تاکسی های فرسوده اعلام کرده اند که اگر اقساط به صورت بلند مدت تر باشد، می توانند آن را پرداخت کنند اما با این وجود و شرایط دشوار اقتصادی، پرداخت قسط برایشان سخت و دشوار است.

نقش مهم برقی سازی بر آلودگی هوا

چندی پیش، مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در رونمایی از تاکسی‌های برقی اعلام کرد که آلودگی تهران تبدیل به مشکل اساسی شده است و به همین دلیل، به سمت خودروهای برقی گام برداشته ایم. این تاکسی های برقی که به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است می تواند سهم خود را درکاهش آلودگی هوای پایتخت نشان دهد و کمک بزرگی برای ناوگان حمل و نقل به ویژه تاکسیرانی باشد. از آنجایی که  تاکسی سهم ۱۸ درصدی در حمل و نقل تهران به خود اختصاص داده است، این نیاز بیش از گذشته احساس می شود که باید توجه ویژه ای به این ناوگان داشت.

برقی-تاکسی۲

همچنین میثم مظفر، رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در مراسم رونمایی از تاکسی های برقی تهران که چندی پیش صورت گرفت اعلام کرد که در این دوره مدیریت شهری،  پایتخت را با ۵۰ هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفته ایم. مظفر در ادامه صحبت هایش اعلام کرد که سازمان تاکسیرانی ظرفیت‌های بزرگی دارد که اگر تبدیل به فعل شود می تواند تحول چشمگیری ایجاد کند. این عضو شورای شهر تهران در ادامه صحبت هایش عنوان کرده است که در شورای شهر تهران و در برنامه چهارم تحول، هدف گذاری کرده ایم که سالانه حداقل ۵ هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم و این فرسودگی موجود در تاکسی‌ها ناشی از این است که در دوره قبلی مدیریت شهری کار جدی در این زمنیه انجام نشد.

البته این موضوع کاملا طبیعی است که در هر دوره ای، مشکلات بر گردن دوره های قبل انداخته شود اما گویا در زمینه تغییر و تحول در زمینه تاکسیرانی در دوره قبل، واقعا اقدامات مهمی صورت نگرفته است. چراکه اگر اقدامات مناسبی صورت گرفته بود، قطعا شاهد تردد این حجم از تاکسی های فرسوده در تهران نبودیم.

گواهی-اسقاط

گواهی اسقاط تاکسی فرسوده چیست؟

شنیده ها حکایت از آن دارد که مبلغ گواهی اقساط تاکسی های فرسوده مشخص شد و گفته می شود که مبلغ این گواهی اسقاط ۲۱۰ میلیون تومان است. در زمان های گذشته، یک تاکسی می توانست ۲ گواهی اسقاط دریافت می کرد که این گواهی‌ها مبلغی نزدیک به ۷۰ میلیون تومان را نصیب دارنده تاکسی فرسوده می کرد اما اکنون با تغییرات جدیدی که اعمال شده است، این عدد نزدیک به ۲۱۰ میلیون تومان را نصیب تاکسی فرسوده می کند،  که راننده تاکسی می تواند با یک آورده  اندک، شرایط نوسازی برای خودروی خود را مهیا می کند. بررسی ها نشان می دهد که در گذشته تنها قیمت یک لاشه خودرو را به صاحب ماشین داده می‌شد که مبلغ چشمگیری نبود ولی در حال حاضر، یک ماشین با ۶ گواهی اسقاط، می تواند حدود ۲۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کند.

براساس ماده ۸ قانون هوای پاک که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موظف‌اند وسیله نقلیه را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند که این سن برای خودروهای سواری، سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت متفاوت است. بر اساس این طرح، مراکزی به نام مراکز اسقاط خودرو های فرسوده به وجود آمدند تا خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.

  • علی سیف ارسالی در

    باسلام و درود خدمت شما من یک راننده تاکسی هستم که درآمد و معیشت خانواده ام از این راه است لذا تاکسی من مدل۸۸پژو روا هست که از نظر موتوری و بدنه بسیار مستهلک و کهنه شده و هزینه بر هست و چند ماهی هست که بیکارم وچندین بار هم در مورد تعویض نظر واعتراض کردم ولی هیچ کس جواب گوی ما نیست چند ماهی هست که بیکارم و برای تبدیل نقدی تاکسی ثبت نام کردم ولی نمی دانیم چه کسی این وسط مقصر هست چه کسی جواب گوی خانواده ما هست چه کسی جواب گوی مردم مسافران هستند مگر مردم ما چه گناهی دارند که نباید سوار تاکسی نو بشن بنده هرچه داشتم فروختم جمع کردم که تاکسی رونقد تبدیل کنم برای خدمت به مردم انشاالله که شما پیگیری پیگری کنید و مشکلات ما هم حل بشود ممنون از لطف شما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها