|
کدخبر: 318932

قیمت بنزین/سهمیه سوخت/کارت سوخت

خبر مهم درباره بنزین / یارانه جدید در راه است؟

طرح بنزین برای همه را این روزها زیاد شنیده اید و بسیار بر سر زبان ها افتاده است. قرار است در این طرح بنزین به کد ملی اختصاص یابد و افرادی که خودرو ندارند هم بنزین دریافت کنند.

اقتصاد خبر مهم درباره بنزین / یارانه جدید در راه است؟

باوجود آنکه مدتی است خبر از افزایش قیمت بنزین در بسیاری از رسانه ها منتشر می شود، اما دولت با رد این شایعات اعلام کرده است که در سال آینده هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

طرح «بنزین برای همه» که این روزها بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده، طرحی است که طی آن سهمیه بنزین به کد ملی افراد اختصاص می‌یابد و خانوارهایی که صاحب خودرو نیستند هم یارانه بنزین دریافت می‌کنند.

موضوع بنزین در سال‌های اخیر به یکی از موضوعات پر بحث در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی و همچنین در میان مردم جامعه تبدیل شده است. هر چند وقت یکبار شایعه‌ای در خصوص افزایش قیمت بنزین منتشر می‌شود که دولت آن را رد می‌کند و می‌گوید برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اما در عین حال از ناترازی بنزین و افزایش مصرف سوخت در کشور خبر می‌دهد و یکی از پیشنهاداتی که برای رفع این مشکل مطرح شده هم بحث تغییر در نحوه توزیع بنزین است.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

البته موضوع اختصاص بنزین به کد ملی که در دولت سیزدهم از آن به عنوان طرح «بنزین برای همه» یاد می‌شود موضوع جدیدی نیست و سبقه مطرح شدن آن به چند سال قبل برمی‌گردد و اتفاقاً این طرح به صورت پایلوت در کیش اجرا شده است. در ابتدا از اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر کد ملی سخن گفته می‌شد و در اجرای آزمایشی آن در کیش هم به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین اختصاص داده شد اما حالا بحث ۱۵ لیتر بنزین برای هر کد ملی مطرح است. 

موافقان این طرح معتقدند که اختصاص بنزین به کد ملی به جای خودرو عادلانه‌تر است زیرا از سویی سهمیه بنزین خانواده‌هایی که دارای چند خودرو هستند کاهش پیدا می‌کند و از سویی دیگر خانواده‌هایی که خودرو ندارند به طور ماهانه یک یارانه ۹۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. در واقع در صورت اجرای این طرح، خانوارهای چهار نفره مشمول ۶۰ لیتر بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان می‌شوند که خانوارهای صاحب خودرو این یارانه را به صورت سهمیه بنزین و خانوارهای بدون خودرو که حدود ۴۵ درصد جمعیت خانوارها را تشکیل می‌دهند آن را به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

طرح بنزین برای همه به کجا رسید؟

طرح اختصاص بنزین به کد ملی از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ در کیش اجرا شد و به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی داده شد. در حالی که در شروع اجرای این طرح در کیش، گزارشاتی در خصوص رضایت‌بخش بودن آن منتشر شده بود و گمان می‌رفت طرح به مرحله اجرای سراسری برسد، پس از چند ماه اجرای آن متوقف شد و سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد پس از کنار گذاشته شدن این طرح گفت: در زمینه سیاست‌گذاری اصلاح نرخ حامل‌های انرژی، هزینه زیاد داده‌ایم اما درس کمتر گرفته‌ایم. در همان ۶ ماه اول شروع به کار دولت سیزدهم، پیشنهادی را به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم اما متأسفانه به جهت عدم موافقت دستگاه متولی، کار متوقف شد. چه بسا اگر طرح مزبور در آن نقطه متوقف نمی‌شد، تا امروز به یک نقطه بلوغی رسیده بودیم.

با گذشت بیش از یک سال از توقف اجرای آزمایشی طرح بنزین برای همه در کیش، این روزها بار دیگر بحث اختصاص بنزین به کارت ملی مطرح شده است. چندی پیش رئیس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی اعلام کرد اجرای این طرح منوط به موافقت دولت است. علیرغم اینکه این روزها شایعاتی در خصوص اجرای این طرح به گوش می‌رسد اما با توجه به سکوت دولتمردان به نظر می‌رسد دولت هنوز برنامه‌ای برای اجرای سراسری آن ندارد.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها