|
کدخبر: 318771 امیرمحمد درویش

سهمیه بنزین/کارت سوخت/بنزین آزاد

احتمال ۳ نرخی شدن بنزین / ماجرای بنزین فرا آزاد چیست؟

آنطور که از صحبت های مسئولان مشخص است، هیچ تغییر قیمتی در بنزین برای سال آینده ایجاد نخواهد شد.

اقتصاد احتمال ۳ نرخی شدن بنزین / ماجرای بنزین فرا آزاد چیست؟

قیمت بنزین، همواره یکی از مهم ترین اخبار روز بوده است که خبرهای سهمیه سوخت، کارت سوخت و تغییر قیمت بنزین برای مردم دارای ارزش خبری بسیاری بوده است. همانطور که در جریان هستید، مدتی است که خبر از تغییر قیمت بنزین در سال آینده به گوش می رسد و صحبت های بسیاری در ارتباط با جمع آوری کارت های سوخت و احتمال ۳ نرخی شدن بنزین به گوش می رسد. حال اینکه این شایعات تا چه میزان به واقعیت نزدیک است مشخص نیست. اما این احتمال وجود خواهد داشت که در سال ۱۴۰۳ شاهد آن باشیم که در رسانه ها اعلام شود که بنزین ۳ نرخی شد و کارت های سوخت جمع آوری می شود.

قیمت-بنزین

احتمال ۳ نرخی شدن بنزین

اتفاقاتی که در چند روز گذشته افتاد، می تواند دلیل بر افزایش قیمت بنزین در سال آینده داشته باشد. سهمیه سوخت جایگاه ها کاهش پیدا کرد و سهمیه آن ها از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. با این وجود، احتمال سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ها کاهش پیدا می کند. بنابراین احتمال سهمیه جدید در سال آینده قوت خواهد گرفت. رانندگانی که احتیاج به بنزین بیشتری دارند، باید از بنزین فرا آزاد استفاده کنند. در واقع همان احتمال ۳ نرخی شدن بنزین در سال آینده قوت زیادی گرفته است.

در فضای مجازی، صحبت از ۳ نرخی شدن قیمت بنزین است. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان حوزه انرژی، این احتمال را پیش بینی کرده اند که ممکن است با ۳ قیمت در سال آینده مواجه شویم. پس اگر به ماجرای کاهش سهمیه آزاد جایگاه ها دقت بیشتری داشته باشیم، متوجه این امر می شویم که در سال آینده باید ۳ قیمت بنزین داشته باشیم.

حال شمارا با ماجرای بنزین فرا آزاد آشنا خواهیم کرد. قطعا مطالب اندکی درباره بنزین فرا آزاد شنیده اید. این سهمیه برای آن دسته از افرادی است که قصد دارند در طول ماه بنزین بیشتری مصرف کنند. درواقع به این معنا است که سهمیه سوخت و بنزین آزاد جوابگوی نیاز آن ها نبوده و مجبور می شوند تا از بنزین فرا آزاد استفاده کنند. پیش بینی ها به سمت و سویی می رود که ممکن است قیمت بنزین فرا آزاد در جایگاه های سوخت به ازای هر لیتر ۸هزار تومان باشد که قیمت بسیار بالایی است. با این حساب اگر کسی تامین درآمدش با خودروی شخصی باشد و خودروی او ۴۰ لیتر بنزین جا بگیرد، باید مبلغ ۳۲۰ هزار تومان بابت هر باک هزینه کند و اگر بخواهد ۱۰ روز باک خود را پر کند باید مبلغ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول پرداخت کند.

پمپ-بنزین21

درحال حاضر بنزین در کشور با ۲ قیمت سهمیه ای که مبلغ آن به ازای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه آزاد که مبلغ آن ۳هزار تومان است عرضه می شود. سال آینده احتمال دارد  شاهد ۳ نرخی شدن قیمت ها باشیم و بنزین فرا آزاد هم وارد چرخه سوخت می شود. همانطور که گفته شد، به نظر کارشناسان این حوزه، احتمالا بنزین فرا آزاد با قیمت هر لیتر ۸ هزار تومان عرضه می شود.

دلیل موجه برای کاهش سهمیه آزاد وجود ندارد

هنوز دلیل موجهی در ارتباط با اینکه چرا سهمیه سوخت جایگاه ها کاهش یافته است مطرح نشده و باید منتظر باشیم تا ببینیم علت اصلی این ماجرا چه بوده است. اگر قرار است که با این روش، مشکل ناترازی تولید و مصرف را در بحث بنزین بر طرف کنیم، گمان نکنم چنین اقدامی چندان موثر باشد. روش های بهتری برای جبران ناترازی بنزین وجود دارد که نیازمند کارشناسی های دقیق تر است. لازم به ذکر است، آنطور که از صحبت های مسئولان مشخص شد، تغییری در سهمیه کارت های سوخت ایجاد نشده و هر ماه، مانند گذشته شارژ می شود.

بنزین۴

مردم نگران هستند که در سال آینده با قیمت های عجیب و غریب بنزین مواجه شوند. اما مسئولان خیال مردم را تا حدودی راحت کرده و اعلام کرده اند که هیچ افزایش قیمتی درباره بنزین درکار نیست و سال آینده هم با همین قیمت عرضه می شود. اما احتمال نرخ سوم که همان بنزین فرا آزاد نام دارد وجود دارد.

سخنگوی دولت نیز، اندکی خیال مردم را برای قیمت بنزین در سال آینده راحت کرد. بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به قیمت بنزین در سال آینده مطرح کرده است که هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

  • مهدی ارسالی در

    حکومت و مجلس و دولت یکدست ظالم یعنی همین چیزا

  • بازنشسته ارسالی در

    تا اونجا میدونم رییس دولت قبلی جمعه ها خواب بود! امادولت عدالت محور فقط دستش تو جیب مردم بوده حالا هم دستش توی کارت سوخت مردم رفته !!!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها