|
کدخبر: 318761

بنزین آزاد/سهمیه بنزین/کارت سوخت

سیگنال دولت به قیمت بنزین / دولت حجت را تمام کرد

سخنگوی دولت، در ارتباط با افزایش قیمت بنزین در سال آینده، جزئیاتی را مطرح کرد.

اقتصاد سیگنال دولت به قیمت بنزین / دولت حجت را تمام کرد

قیمت بنزین، همواره یکی از مهم ترین اخبار روز بوده است که خبرهای سهمیه سوخت و کارت سوخت و تغییر قیمت برای مردم دارای ارزش خبری بسیاری بوده است.

سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

 علی بهادری جهرمی روز جمعه در حاشیه نشست فعالان فرهنگی لرستان در جمع خبرنگاران افزود: قانون دولت را به اجرای کالابرگ الکترونیک مکلف کرده‌ ‌و دولت هم اعلام کرد که زیرساخت‌های این کار را آماده می‌کند، اما تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شود یارانه را به‌صورت نقدی واریز می‌کند.

وی ادامه داد: دولت به‌سبب شوک افزایش قیمتی یارانه ۲ ماه را یک جا واریز کرد و برنامه دولت هم همین بود که بعد از این مدت، یارانه را به‌صورت ماهانه واریز کند.

بهادری‌جهرمی گفت: اقتصاددانان در تحلیل شوک تورمی بین هفت تا ۱۱درصد تحلیل می‌کردند که تورم ایجاد کند نه اینکه قیمت‌ها ۱۱درصد افزایش پیدا کند، چون تورم این حوزه فقط در بخش خوراکی است، یعنی افزایش قیمت اقلام خوراکی بیشتر شده و این سیاست نباید تأثیری بر قیمت سایر اقلام بگذارد.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در مصاحبه با عصر ایران گفت: ما احتمال می دهیم دولت بنا دارد قمیت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است. در واقع به مرگ گرفته است که مردم به تب راضی شوند.

وی افزود: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت آزاد و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان برای مردم ایجاد شده بنده به اتفاق یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم و در حال جمع آوری امضا هستیم.

براساس تغییرات جدید، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.

 همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

سعیدی تصریح کرد: در زمان ملکه آنتوانت قحطی‌پیش می آید ‌مردم معترض می شوند و به کاخ روسای می آیند ملکه از صدراعظم می پرسد چرا معترض هستند صدراعظم می گوید مردم نان ندارند ملکه می گوید بیسکویت بخورند واقعیتش این است خیلی از کسانی که در این موضوعات تصمیم می گیرند شناختی از معادلات،روابط، شرایط  زیست مردم مناطق محروم ندارند. 

وی ادامه داد: ما راجع به سیستان و بلوچستان صحبت می کنیم که بیشترین پراکندگی و فاصله را دارد. فاصله شهرستان منظرآباد تا مرکز استان یعنی زاهدان هزار کیلومتر است و مردم به دلیل کمبود پزشک و امکانات مجبورند در سطح استان ترددکنند و برای این رفت و آمد نیاز به وسیله نقلیه است که با این کاهش قیمت مجبورند هزینه بیشتری برای رفت و آمد بپردازند.  نماینده مردم چابهار در مجلس تاکید کرد: از طرف دیگر با این پیش فرض که در این استان قاچاق سوخت صورت می گیرد کارت سوخت آزاد را در اختیار مردم قرار نمی دهند. در حالی که در تهران راحت می توانید در هر جایگاهی چهل لیتر سوخت بزنید در استان سیستان و‌بلوجستان چنین امکانی وجود ندارد. گناه ما چیست که برخی کاسبان می خواهند قاچاق سوخت انجام دهند. گناه مردم ما چیست؟ براساس گزارش استانداری استان سیستان و بلوچستان هشتاد درصد قاچاق سوخت استان از بیرون می آید. چرا مبادی ورودی را کنترل نمی کنند.  چرا آنجا که بحث قاچاق سیستماتیک وجود دارد وزارت نفت ورود نمی کند.

وی گفت: به بهانه های مختلف سهمیه سوخت آزاد مردم را کم‌می کنند که حاصل آن کن فیکن شدن حوزه گردشگری استان است. گردشگری مهمترین منبع درآمدی مردم استان است. در شرایطی که انتخابات داریم برخی گذاره ها را که کنار هم می گذاریم می بینیم انگار آقایان ماموریت دارند و‌ عامدانه می خواهند مشارکت را که در حال حاضر نیز در برخی حوزه ها کم است کاهش دهند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها