|
کدخبر: 318677

مصرف برق/صرفه جویی/قبض برق

افزایش قیمت برق / تعرفه جدید چگونه محاسبه می شود؟

طبق گفته های مدیرعامل توانیر، مردم باید دقت بیشتری در استفاده از وسایل گرمایشی داشته باشند.

اقتصاد افزایش قیمت برق / تعرفه جدید چگونه محاسبه می شود؟

باتوجه به سرمای هوا، استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری های برقی، افزایش پیدا می کنند. بنابراین مردم باید سعی کنند که در مصرف انرژی صرفه جویی کند تا بحران های سوخت و انرٰژی ایجاد نشود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به این که الگوی ماهیانه مصرف برق در زمستان نسبت به دوره گرم سال متفاوت است، خواستار دقت هموطنان در استفاده از وسایل برقی گرمایشی شد.

مصطفی رجبی مشهدی، با بیان این که الگوی مصرف برق ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم است که این رقم در زمستان به ۲۰۰ کیلووات ساعت  کاهش می‌یابد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعرفه برق برای مصارف بیش از الگو به صورت پلکانی و غیر یارانه ای افزایش می‌یابد و قبوض افزایش پیدا می‌کند، استفاده از وسایل گرمازای برقی مانند هیترها، اسپیلیت‌های ایستاده و...  باعث افزایش شدید مصرف برق می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: استفاده از وسایل گرمازای برقی در فصل زمستان باعث افزایش مصرف برق و در نتیجه بالا رفتن قبوض برق مشترکان را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل توانیر با توجه‌ به برودت هوا و افزایش مصرف گاز و برق، در اکثر نقاط کشور از هم‌وطنان درخواست کرد با رعایت چند نکته ساده و کاربردی از جمله تنظیم دمای وسایل گرمایشی منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و عایق‌بندی در و پنجره‌های منازل خود به تأمین گاز و برق پایدار کمک کنند.

به طور کلی افزایش میزان مصرف برق هیتر برقی به دو عامل میزان ساعات روشن بودن و توان دستگاه بستگی دارد. بنابراین هر چه این دو عدد بالاتر باشند؛ مصرف برق نیز بیشتر است.

همچنین در صورت استفاده کولرهای گازی و اسپیلیت‌ها در حالت گرمایش به روش هیت پمپ (کمپرسور)، مصرف برق این نوع وسایل از حالت سرمایش آن نیز بیشتر خواهد بود.

اترازی برق دو سال است که بحران ایجاد کرده. تنها ابزار موجود برای حل این بحران، آن هم در شرایطی که سرمایه‌گذاری در این صنعت زمان‌بر است، استفاده از حداقل راهکارهای موجود مثل تشویق مردم به صرفه‌جویی و قطع برق صنایع در زمان اوج مصرف است. اما آیا این روند می‌تواند برای سال‌های آینده که پیش‌بینی افزایش مصرف وجود دارد، ادامه داشته باشد؟ طبیعتا پاسخ منفی است.

تولیدکنندگان برق به عنوان یک طرف این ماجرا‌، بر این باورند که از پنج سال پیش به دولت وقت هشدار داده شد که به زودی کشور با بحران خاموشی برق مواجه می‌شود، اما معمولا چون دولت‌های دوم انگیزه‌ای برای کار ندارند، موضوع را یا جدی نگرفتند یا بهانه‌هایی آوردند که نتیجه آن امروز تبدیل به کسری ۱۸هزار مگاوات برق است.

هرچند سرمایه‌گذاری، اصل اول جبران این مشکل است، با این حال سرمایه‌گذاری هم امری سخت و البته برای صنعت برق زمان‌بر است. آنطور که تولیدکنندگان برق می‌گویند، علاوه‌بر مشکل تامین مالی برای ایجاد نیروگاه‌های جدید، نیاز به ۸ تا ۱۰ سال زمان لازم است تا نیروگاه به ثمر بنشیند. بنابراین فوری‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار برای جلوگیری از قطعی برق و حل بحران برق صنایع در فصول گرم سال، صرفه‌جویی مشترکان خانگی است.

مشکل عمده اقتصاد برق است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. از یک طرف قیمت برق بسیار پایین است و از طرف دیگر ما با مصرف بی‌رویه این انرژی باارزش روبه‌رو هستیم. اگر مصرف برق کنترل شود، منافع آن نصیب خود مردم می‌شود .اینها مسائلی است که مسوولان مربوطه باید به مردم آموزش بدهند که اگر برق را به اندازه نیاز واقعی و درست مصرف کنید، علاوه بر تامین نیاز داخل کشور می‌توانیم آن را صادر کنیم و منافع صادرات به کل کشور می‌رسد. حتما با تغییر فرهنگ مصرف، اقتصاد انرژی اصلاح خواهد شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها