|
کدخبر: 318650 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

سرنوشت تجهیزات پزشکی پس از تغییر مسیر ارز

مهدوی بیان کرد: علت عدم دریافت ارز نیز به دلیل مشکلات متفاوتی است تعدادی از مشکلات ممکن است مربوط به استاندارد اجباری باشد و وابسته به نظر سازمان استاندارد است که لازم است نظر این سازمان داده شود. سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای با درخواست اطلاعات این کالاها از گمرک خواستار رفع این مشکل شد.

اقتصاد سرنوشت تجهیزات پزشکی پس از تغییر مسیر ارز

اخیراً کمبودهای تجهیزات پزشکی و دارویی منجر به طولانی شدن لیست بیماران نیازمند به درمان شده است. به واسطه نوسانات ارزی شاهد عدم همکاری شرکت‌های واردکننده هستیم. این شرکت ها همانند گذشته قادر به فروش نسیه‌ای تجهیزات نیستند. بیشترین درخواست بیماران و کمبودها مربوط به پروتزهایی است که بعضاً تاریخ‌های طولانی برای نگهداری نیز ندارند. از طرفی تعداد قابل‌توجهی از تجهیزات پزشکی در گمرک وجود دارد که موفق به ترخیص نشده‌اند و همچنان منتظر تأییدیه، گذراندن مسائل و مشکلات گمرکی خود هستند. این روند طولانی منجر به ایجاد مشکلات بسیاری ازجمله هزینه‌های گزاف مانده روی دست گمرک تا منقضی شدن کالای وارداتی شده است. البته مهم‌ترین بخش این قضیه مربوط به لیست انتظار و تعداد قابل‌توجهی بیمار و پزشک منتظر است. با پیگیری  چندماهه از سازمان غذا و دارو سرانجام موفق شدیم با یکی از مسئولین این سازمان گفت‌وگویی در جهت شفاف‌سازی روند آزادسازی تجهیزات رسوب شده در گمرک داشته باشیم.

آصف مهدوی اردکانی مسئول پیگیری و هماهنگ‌کننده امور رونق تولید و تسهیل کسب‌وکار سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در خصوص تجهیزات پزشکی رسوب شده در گمرک گفت:  مشکلات حقوقی در این خصوص داریم. ممکن است تعدادی  از تجهیزات پزشکی به دلیل چالش‌های  دریافت ارز توقف طولانی در گمرک داشته باشند. علت عدم دریافت ارز نیز به دلیل مشکلات متفاوتی است تعدادی از مشکلات  ممکن است مربوط به استاندارد اجباری سازمان استاندارد باشد. سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای با درخواست اطلاعات این کالاها  از  گمرک خواستار رفع این مشکل شد. بیش از سه ماه است که سازمان ملی استاندارد هنوز نظری اعلام نکرده است.  سازمان غذا و دارو  خواستار مشخص شدن  هویت شرکت‌ها شده است.

پزشگی

وی بیان کرد: بخشی از  مشکل  باگ‌های نرم‌افزاری است چراکه باید به اطلاعات ثبت‌شده در  سامانه گمرک دسترس داشته باشیم  تا قدرت رصد کردن این کالاها را داشته باشیم که متأسفانه نداریم. در همین راستا نیز نامه‌نگاری‌های را برای حل مشکل داشته‌ایم. این سازمان فهرستی را  به ما ارائه کرده که در حال هماهنگی هستیم تا  مشکل را تصحیح کنیم.

مهدوی ضمن اشاره به حضور تجهیزات با برندهای مختلف در بازار به خبرنگار گسترش نیوز گفت:  همه نوع تجهیزات از همه کشورها وارد ایران می‌شود. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم تا یکی دو ماه آینده  این مشکل حل خواهد شد.  ولی زمان  ورود کالا به گمرکات ایران بسیار مهم تا روند رسیدگی نیز بسیار متفاوت است. همچنین بسیار حائز اهمیت  که  خود شرکت سندهایش را کامل کرده است. به خود شرکت‌ها ربط دارد چراکه  ممکن است اطلاعات ناقصی ارائه کرده باشند بنابراین اجازه ترخیص در گمرک را نگرفته باشند.

وی بیان کرد: احتمالا تعدادی از کالاها به دلیل مشکلات تاریخ و نزدیک شدن به زمان انقضا دیگر قابل‌استفاده نباشند. بنابراین از سازمان گمرک خواسته‌ایم که لیستی از این اقلام ارائه کند تا اطلاعات آماری مناسب‌تری را در این کالاها داشته باشیم. در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا قانونی تدوین کرده است که کالاها مهلت ثبت سفارش آن‌ها در گمرک منقضی شده باشد. این کالا به‌مثابه کالای قاچاق است و نمی‌توان این کالا را ترخیص کرد. یکی از مشکلات  شرکت‌ها  همین است که به این موضوع توجه نکرده‌اند. بنابراین  یکسری از دلایل به این خاطر است که کالا به یکسری قوانین خورده است که هم‌اکنون امکان ترخیص آن نیست. سازمان غذا و دارو در حال برنامه‌ریزی است تا با پیگیری این موضوع  از طریق نهادهای مربوطه  مشکلات موجود را رفع کند. مهدوی در انتها بیان کرد متأسفانه هیچ دیتایی از آمار و ارقام کالاهای ترخیص نشده در گمرک در دسترس نیست.

تجهیزات_پزشکی

جلیل سعیدلو، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، درباره موضوعی که دوره تأمین کالا در صنعت تجهیزات پزشکی به هشت ماه رسیده است، گفته بود: سازمان غذا و دارو نباید بار قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی را بپذیرد. البته، سرعت در عملیات قیمت‌گذاری نیز ضروری نیست. قیمت‌گذاری ممکن است منجر به کاهش و توقف تولید شود. او با اشاره به طرح دارو یاری که ضرورتی بود اما در اجرا با مشکلات و بحران نقدینگی مواجه شد، افزود: باید از این طرح به‌عنوان یک درس عبرت بگیریم و جلوی تکرار این مشکل در حوزه تجهیزات پزشکی را بگیریم.

سخن پایانی

تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اگر پرداخت شود. در آن صورت علاوه بر اینکه ارز دچار نوسان همیشگی است بحران نقدینگی ایجاد نخواهد شد. اگر هم‌ارز ترجیحی قرار به حذف دارد پس باید نهاد مربوطه قیمت‌گذاری درستی را داشته باشد. طبق آمارها حجم مطالبات تولیدکنندگان ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است که می‌بایست قبل از هرگونه اقدامی چه تجهیز یار و چه حذف ترجیحی تکلیف این مطالبات مشخص گردد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها